جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

قیمت انواع گوشت در استان مرکزی در حالی افزایش یافته و کم کم می رود و از دسترس مردم خارج شود که این تورم تابع قانون متداول عرضه و تقاضا نبوده و در شرایط وفور، گرانی بر بازار انواع گوشت حاکم شده است.

قیمت انواع گوشت در استان مرکزی بالا رفت و این صعود تا جایی بود که قیمت گوشت سفید مرغ تا بیش از دو برابر به مردم فروخته شد، اتفاقی که به مذاق اقشار مختلف مردم هیچ سازگاری ندارد.

این روزها شهروندان استان مرکزی به خصوص در شهر اراک با مراجعه به فروشگاههای گوشت با افزایش بی حد قیمت این کالا روبرو می شوند.در روزهای اخیر و بعد از تعطیلات نوروز قیمت انواع گوشت افزایش چشم گیر داشته است.

قیمت گوشت گوسفند 20 تا 30 درصد بالاتر و به قیمت 21 هزار تومان و گوشت مرغ گرم 30 تا 40 درصد بالاتررفته و به قیمت تا پنج هزار تومان یا حتی بیشتر در برخی مرغ فروشی ها به فروش رفت و کما کان نیز قیمت ها بالاست.

گرانی در وفور نعمت

گرانی انواع گوشت ها در حالی است که فروشگاههای گوشت پر از است و قیمت ها بالاست.

کبری محمدی یکی از زنان خانه دار هنگام خرید گوشت مرغ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این روزها قیمت گوشت مرغ مانند قیمت طلا شده است و برای خانواده هایی که بزرگ محسوب می شوند مشکلات جدی ایجاد شده است چرا که مدام در حال میهمان داری هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش یک باره قیمت گوشت به خصوص گوشت مرغ ما را شوکه کرد، افزود: مسئولین نباید اجازه دهند وضعیت به این شکل در آید و باید تدبیر کنند.این افزایش قیمت ها در حالی است که قبل از عید نیز قیمت ها به یک باره گران شده بود.

افزایش قیمت گوشت در اراک محدود بوده است

رئیس اتحادیه قصابان شهرستان اراک در همین حال افزایش قیمت گوشت قرمز در اراک را محدود دانست و گفت: گوشت گاو به ازای هر کیلوگرم 16هزار تومان و گوشت گوسفند به ازای هر کیلوگرم 19هزار تومان در فروشگاه‌های اراک عرضه می‌شود.

امیر زندی در خصوص افزایش قیمت گوشت افزود: این افزایش قیمت محدود بوده و وقوع آن با توجه به افزایش نسبی تورم و همچنین کمبود علوفه در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین که به صورت طبیعی و به اقتضای فصل هرساله رخ می دهد امری عادی است.

بهبود وضعیت مراتع عامل گرانی

وی همچنین افزایش میزان بارندگی و بهبود وضعیت چراگاه‌ها و مراتع در سال جاری را در افزایش قیمت گوشت قرمز موثر عنوان و اظهار کرد: بهبود وضعیت مراتع، گله‌دار را از فروش گوسفند منصرف کرده و باعث می‌شود که مدت زمان چرای دام و پرورش آن افزایش یافته و در نتیجه حجم عرضه دام به بازار به صورت مقطعی کاهش ‌یابد.   رئیس اتحادیه قصابان شهرستان اراک خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه این امر باعث بالا رفتن مقطعی قیمت گوشت می‌شود ولی رشد دام در این شرایط بهتر و آینده اقتصادی آن نیز مناسبتر خواهد بود.

تعطیلی سه روزه کشتار مرغ در استان
اما قصه گرانی گوشت گرم و منجمد مرغ در استان مرکزی قصه دیگری دارد و به دلیل به توافق نرسیدن برای تعیین قیمت مرغ، سه روز کشتار مرغ در کشتارگاههای استان تعطیل شد که چند روز بعد با بالا رفتن قیمت مرغ این روند سامان یافت.   رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در همین زمینه در گفتگویی با بیان اینکه، به علت بالا رفتن قیمت خوراک مرغ مرغداران هم اقدام به افزایش قیمت مرغ کرده اند وبا استاندار در حال رایزنی برای قیمت گذاری مرغ به وصرت عادلانه هستیم، گفت: تا سه ماه قبل ازعید 2100تومان مرغ زنده خریداری می شد اما در حال حاضر جهادکشاورزی قیمت مرغ زنده را  3300 تومان اعلام کرده و مرغداران نیز قیمت را 4700 تومان پیشنهاد کرده اند که قانع نشدهایم  و اجازه نمی دهیم با این قیمت مرغ زنده به فروش برسد.   وی ادامه روند عدم کشتار مرغ را به ضرر مرغداران دانست و گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت عدم نقدینگی و خرید اقساطی خوراک مرغ است که به استاندار مرکزی پیشنهاد تسهیلات و افزایش نقدینگی مرغداران را کرده ایم تا بتوان بخشی از هزینه ها و قیمتها را پایین آورد.

قیمت ها تعدیل شود

گوشت از نوع قرمز و سفید آن، کالای ثابت سبد خانوارهاست و کمبود و نوسانات قیمتی آن امنیت غذایی جامعه را به هم می زند.جلوگیری از افزایش قیمت ها و تعدیل آن مطالبه ای است که مردم از مسئولان امر دارند.   معاون نظارت وبازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه تلاش برای تعدیل قیمت ها و نظارت بر عرضه کالاها با قیمت های مصوب برنامه کاری ما است گفت: با توجه به نوسانات روزهای اخیر در قیمت مرغ که تا 44500 ریال رسیده بود با برنامه ریزیهای صورت گرفته قیمت ها تعدیل شده است.   کمال فروتن افزود: در حال حاضر قیمت مرغ گرم در اراک 43000 ریال تعیین شده است که با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته احتمالی تعدیل این قیمت نیز وجود دارد.     
مشکلات هوشیاری مسئولان را می طلبد

افزایش قیمت ها گوشت قرمز و سفید در استان مرکزی در حالی است که این استان از تولید کنندگان و صادر کنندگان در این زمینه است و سالانه نیمی از تولیدات پروتئینی استان به سایر استان ها ارسال می شود.   به عقیده کارشناسان یکی از دلایل گرانی گوشت در استان مرکزی پایین تر بودن قیمت این کالاها در داخل استان نسبت به سایر استان های همجوار است و در برخی موارد عامل گرانی هم ارسال بیش از حد این کالاها به سایر استان ها برای سود بیشتر است.   اینکه چه دست هایی در کار است که گوشت تولیدی داخل استان برای سود بیشتر به خارج استان می رود مشخص نیست اما این اتفاقات گویای این است که باید مسئولان هوشیارانه برای این گونه مواقع و موقعیت ها آماده و راهکار داشته باشند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group