دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

تمامی اخبار

شهرستان ساوه با آمیزه‌ای از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و 400 اثر تاریخی و باستانی شناسایی شده همواره به ویژه در ایام نوروز میزبان مسافران نوروزی است.

منطقه باستانی آوه از توابع ساوه با بیش از هفت هزار سال قدمت تاریخی، دومین كانون تشیع در تاریخ ایران است كه اغلب مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

روستای آوه از توابع بخش مركزی در 25 كیلومتری جنوب ساوه قرار دارد، این روستا از جنوب به كوه قدمگاه و از غرب به كوه پلنگ محدود می شود.

ساخت شهر تاریخی آوه به اردشیر بابكان نسبت داده شده است و وجود تپه باستانی، آب انبار قدیمی، كاروانسرای صفوی و آرامگاه امامزاده عبدالله قدمت تاریخی این روستا را نشان می دهد.

بنای ارزشمند و تاریخی 'مسجد جامع ساوه' به عنوان یك اثر هنری ارزشمند از معماری، نقاشی، كاشی كاری و گچبری اغلب مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی بوده است.

این بنای تاریخی و مذهبی نمودهایی از سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام ، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی) است.

'قلعه آردمین' ساوه واقع در روستای آردمین، با بخش های اندرونی و ایوان ها، تالارها شاه نشین و برج های متعدد از معماری شهری و اشرافی برخوردار است كه سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می كند.

'مناره مسجد جامع' مربوط به دوره سلجوقی است كه در گوشه شمال شرقی و بیرون از چهار دیواری مسجد جامع ساوه واقع شده است و همه ساله به ویژه در تعطیلات نوروزی مورد بازدید گردشگران نوروزی واقع شده است.

دیگر اثر این دیار تاریخی' بنای مسجد انقلاب (قرمز)' است كه در ضلع شمالی میدان قدیمی ساوه(انقلاب) واقع شده كه به علت وجود تزئینات و كتیبه های قرمز رنگی كه در این مسجد وجود دارد آن را مسجد قرمز نیز نام نهاده اند.

بنای این مسجد شامل؛ گنبدی ساده و آجری یك گلدسته، سه رواق، چند ایوان و یك مسجد جدید التأسیس در مجاورت آن است كه این بنا مربوط به دوران سلجوقی است.

محراب زیبا مزین به چند كتیبه گچبری همراه با نقاشی و پوشش مزین به نقوش رنگین و مناره زیبای آجری از جلوه های این بنا است.

' كاروانسرای باغ شیخ'، این كاروانسرا در شش كیلومتری شرق ساوه یكی از آثار با ارزش اوایل قاجار به همراه مجموعه ای از آب انبار و حسینیه احداث گردیده است.

كاروانسرای مذكور به صورت یك چهار ایوانی احداث گردیده و دارای چهار برج دیده بانی در چهار گوشه آن است.

از دیگر آثار مورد علاقه گردشگران می توان به 'پل تاریخی سرخه ده' مربوط به عصر صفویه ، اشاره كرد كه در جنوب شهرستان ساوه در كیلومتر 13 جاده یل آباد به قیزقلعه قرار دارد.

مصالح به كار رفته در آن آجر و ساروج بوده و بنا مربوط به عصر صفویه است.

این پل دارای هشت چشمه با طاق رومی و طول آن 70 متر و عرض آن 5/4 متر الی پنج متر است.

بنای تاریخی ' امامزاده سید اسحاق (ع)' كه در ابتدای جاده ساوه به قم قرار دارد، سالانه زائران و مسافران نوروزی بسیاری را به سوی خود جذب می كند.

این بنا متعلق به عصر سلجوقیان و قرن هفتم هجری قمری است و آجرها و كاشی های فیروزه ای و مقبره چوبی از آثار تاریخی بقعه محسوب می گردد.

شهرستان ساوه با 400 اثر تاریخی شناسایی شده از شهرهای تاریخی كشور محسوب می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group