دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

تمامی اخبار

موزه مردم شناسی ساوه همه روزه پذیرای خیل انبوه گردشگران و مسافران نوروزی است.

موزه مردم شناسی ساوه، تنها موزه این شهرستان بوده كه در محل بنای تاریخی چهار سوق در سال 86 افتتاح و فعالیت خود را آغاز كرده است.

این موزه همزمان با تعطیلات نوروزی و حضور پر رونق گردشگران، با استقبال چشمگیر مسافران نوروزی مواجه است.

راهنمایان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در این مكان، اطلاعات كامل را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهند.

تاكنون صدها بروشور حاوی اطلاعات مورد نیاز و معرفی آثار باستانی، تاریخی و گردشگری شهرستان ساوه بین مسافران نوروزی توزیع شده است.

موزه مردم شناسی ساوه ، درجنوب مسجد انقلاب و آب انبار چهار سوق این شهرستان واقع شده است.

بنای چهار سوق ساوه با توجه به تزیینات موجود، از یادگارهای دوره صفویه به شمار می رود كه عمده مصالح كار شده در ساخت این بنا، آجر، سنگ، كاشي، آهك، گچ و خاك است.

'گنبد چهار سوق ' با دهانه ای نزدیك به 15 متر و ارتفاعی به همین اندازه از بیرون دارای پلان 12 ضلعی و از داخل بنا دارای پلان مدور بوده كه شامل چهار دالان و هشت حجره است.

این اثر تاریخی در گذشته به عنوان محور اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده و در دوره هایی نیز به عنوان تكیه جهت برگزاری مراسم عزاداری و نیز به عنوان زورخانه جهت انجام ورزش های باستانی كاربری داشته است.

این بنا در سال 1356 به شماره 1382 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده و در سال 86 به مناسبت روز جهانی صنایع دستی به عنوان نخستین موزه شهرستان ساوه (موزه مردم شناسی) باهدف معرفی قومیت‌ها وفرهنگ مردم ، مورد بهره برداری قرار گرفت.

هم اكنون ‎ 100قلم اشیای مردم شناسی و باستان شناسی شامل لوازم فلزی، سفال، تابلو، كاشی تزیینی و ماكت اماكن تاریخی در این موزه به نمایش درآمده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: موزه مردم شناسی این شهرستان نمایش فرهنگ ،آداب و رسوم مردم در روزگار قدیم است.

'محسن نبوی' با اشاره به اینكه به منظور خدمات بهتر به بازدید كنندگان و گردشگران این موزه صبح و عصر باز و برای عموم آزاد است.

وی اظهار داشت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا كنون بیش از 200نفر از گردشگران از این موزه بازدید كرده اند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group