دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

تمامی اخبار

رئیس اداره سوادآموزی شهرستان ساوه گفت: امروزه در قرن بیست و یکم توانایی خواندن و نوشتن تنها بخش کوچکی از تعریف سواد است و حتی داشتن مدارک و مدارج عالیه دانشگاهی نیز دلیل باسوادی افراد نیست.

طاهره صانع در گفت و گو با ایسنا به مناسبت فرا رسیدن هفته سواد آموزی(یکم تا هفتم دی ماه) اظهار کرد: مسئله بیسوادی و کم سوادی یکی از مهمترین مسائلی است  که در حال حاضر دامنگیر جوامع بشری است.

وی افزود: در ایران، بعد از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب، سازمان نهضت سوادآموزی در ۷ دی سال ۱۳۵۸ به فرمان امام راحل و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل شد.

وی اظهار کرد: سازمان نهضت سوادآموزی در سال های گذشته تلاش کرده با تغییر ساختار آموزشی و آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای به سوادآموزان، تغییری در زندگی سوادآموزان ایجاد کند.

صانع در ادامه گفت: اداره سوادآموزی شهرستان ساوه از همان سال ۱۳۵۸ شروع به فعالیت کرد. در سال های بعد سیستم اداری شکل گرفت و به صورت یک اداره مجزا به فعالیت خود ادامه داد.

وی گفت: در دو دهه اول فعالیت اداره سوادآموزی، افراد مشتاق به ادامه تحصیل و شرکت در کلاس های سوادآموزی بودند و با فعالیت آموزشیاران سوادآموزی، تعداد بی سوادان کمتر شده است و از طرفی، به دلایلی همچون وجود شهرک صنعتی و مهاجر پذیربودن ساوه، شناسایی و جذب و آموزش بی سوادان و کم سوادان مشکل است.

او با اشاره به اینکه اداره سوادآموزی از افراد ۱۰ سال تا ۶۰ سال برای شرکت در دوره های سوادآموزی ثبت نام می کند، بیان کرد: در حال حاضر مدیریت آموزش و پرورش تلاش کرده، برای همه  دانش آموزان حتی روستاهای دورتر با وجود یک  دانش آموز هم مدرسه دایر کند اما باز هم، عده ای از آموزش روزانه جا مانده اند.

صانع افزود: با وجود اینکه کلاس ها رایگان است و کلیه اقلام آموزشی مورد نیاز در اختیار سوادآموزان قرار می گیرد، مکان و زمان کلاس ها منعطف بوده و وابسته به تصمیم گیری سوادآموزان است ولی با این حال باز هم استقبال بی سوادان باقیمانده برای شرکت در کلاس های سوادآموزی بسیار کم است و انگیزه کافی برای شرکت در دوره های سوادآموزی وجود ندارد.

او گفت: با توجه به بررسی های بعمل آمده افرادی که پس از گذشت ۴۴ سال از فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی هنوز بیسواد هستند خودشان کوتاهی کرده اند. آن هم به دلایلی از جمله نداشتن انگیزه کافی برای ادامه تحصیل، بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات معیشتی یا اقتصادی خانواده که منجر به کار کردن بیرون از خانه می شود.

وی بیان کرد: با وجود تلاش ها و برنامه ریزیهای سازمان نهضت سوادآموزی در زمینه شناسایی و جذب بیسوادان باقیمانده، نیاز به همیاری و مساعدت نهادهای دولتی و مردم در این خصوص داریم. از شهروندان دعوت می شود برای ادامه تحصیل در مقطع ابتدایی، به اداره سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ساوه مراجعه کنند.

صانع تصریح کرد: اداره سوادآموزی ساوه در نظر دارد چهره های موفق سوادآموزی(افرادی که از طریق ادامه تحصیل در نهضت سوادآموزی به درجات عالی علمی، دانشگاهی و کارآفرینی رسیده اند) را شناسایی کند، لذا افرادی که حائز شرایط ذکر شده هستند به اداره سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش مراجعه کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group