دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

تمامی اخبار

 رییس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: پنج کانون بیماری تب برفکی دام سبک و سنگین در این شهرستان شناسایی شد و اقدامات لازم برای مهار این بیماری آغاز شده است.

مهدی کلانتر قریشی هرندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ مورد از کانون بیماری تب برفکی شناسایی شده در شهرستان با انجام آزمایش‌های بالینی مثبت و سه مورد نیز مشکوک اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه با حضور دامپزشکان در کانون‌های تب برفکی شهرستان، اقدامات تخصصی دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری انجام شده است، افزود: با توجه به شیوع بیماری در کانون ها لازم است دامداران شهرستان به منظور پیشگیری و جلوگیری از سرایت این بیماری اقدامات کنترلی را افزایش دهند.

رییس شبکه دامپزشکی ساوه یادآور شد: دامداران از خرید دام‌های بدون گواهی بهداشتی خودداری کرده و از رفت و آمد افرادی که با سایر دامداری‌ها در ارتباط هستند به داخل گله یا دامداری خود جلوگیری کنند.

وی افزود: دامداران همچنین در محل ورود و خروج دامداری حوضچه ضدعفونی ایجاد کرده و از محلول ضدعفونی مناسب استفاده کنند و در صورت مشاهده علائم بیماری شامل ریزش بزاق، زخم‌های دهانی، لنگش، قطع ناگهانی و کاهش شیردهی دام موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

کلانتر قریشی هرندی یادآور شد: بهره برداران نسبت به واکسیناسیون رایگان دام های خود با هماهنگی اداره دامپزشکی و یا بیمارستان و درمانگاه های دامپزشکی در اسرع وقت اقدام کرده و به منظور جبران خسارات ناشی از بیماری، نسبت به بیمه نمودن دام ها اقدام کنند.

وی گفت: تا اطلاع ثانوی هرگونه حمل و نقل دام زنده با اخذ گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی مجاز است و در صورت حمل غیرمجاز دام با متخلفین از طریق مراجع قضایی برخورد می شود و دامداران می توانند در صورت مشاهده مواد مشکوک با شماره های۰۸۶۴۲۲۴۸۱۶۱ ، ۰۸۶۴۲۲۴۱۵۵۰ و ۰۸۶۴۲۲۵۱۳۲۰ تماس حاصل کنند.

تب برفکی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق عواملی مانند نقل و انتقال دام‌های آلوده، رفت و آمد دامداران و افراد در تماس با دام و حمل و نقل خودروهای حمل دام انتشار می‌یابد.

ساوه با دارا بودن حدود ۲۳۶ هزار راس دام سبک و سنگین داشته که با تولید ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در رتبه اول استان مرکزی قرار دارد و همچنین این شهرستان با ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن گوشت مرغ و امکان جوجه ریزی ۱۰ میلیون قطعه ای نیز در رتبه سوم استان مرکزی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group