دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

تمامی اخبار

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: اجرای هر طرح مطالعاتی در حوزه پسماند منوط به برخورداری از پیوست مطالعاتی است.

محسن خیرمند یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع بررسی موضوعات زیست محیطی شهرستان ساوه  که در سالن جلسات دادسرای این شهرستان برگزار شد، خواستار بررسی لندفیل عفونی و عادی زباله‌های تمامی شهرهای استان توسط محیط زیست شد و اظهار کرد: قرار بر این بوده که سه مکان دفن زباله در استان وجود داشته باشد که عملا اتفاق نیفتاده است و باید در این خصوص، نظارت جدی تری انجام شود.

وی بیان کرد: هر طرحی که در حوزه پایش، تبدیل و بی‌خطرسازی یا امحای زباله انجام شود باید قبل از هرگونه سرمایه گذاری ابتدا مورد بررسی قرار گرفته و کار مطالعاتی با مشارکت حوزه سلامت، محیط زیست و امور منابع آب درخصوص آن صورت گیرد چرا که احتمال دارد در کارگروه استانی با مخالفت مواجه شود و هزینه‌های صورت گرفته از نظر مادی و حقوقی هدر رود.

خیرمند در ادامه خواستار تعیین تکلیف BOD پساب خروجی صنایع ساوه توسط شرکت شهر صنعتی کاوه و شرکت شهرک‌های صنعتی استان شد و افزود: تعیین تکلیف BOD خروجی پساب صنایع باید به فوریت و طی یک بازه زمانی مشخص انجام شود و باید محیط زیست نسبت به انجام آزمایشات اقدام کند.

وی با بیان کرد: برابر ماده‌ ۶۸۸ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ هر اقدامی‌ که‌ تهدید علیه‌ بهداشت‌ عمومی‌ شناخته‌ شود از قبیل‌ آلوده‌ کردن‌ آب‌ آشامیدنی‌ یا توزیع ‌آب‌ آشامیدنی‌ آلوده‌، دفع‌ غیر بهداشتی‌ فضولات‌ انسانی‌ و دامی‌ و مواد زاید، ریختن‌ مواد مسموم ‌کننده‌ در رودخانه‌ها و زباله‌ در خیابان‌ها، کشتار غیر مجاز دام‌، استفاده‌ غیر مجاز فاضلاب‌ خام‌ یا پساب‌ تصفیه‌خانه‌های‌ فاضلاب‌ برای‌ مصارف‌ کشاورزی‌ ممنوع‌ است و مرتکبین‌ چنانچه‌ طبق‌ قوانین‌ خاص‌ مشمول‌ مجازات‌ شدیدتری‌ نباشند به‌ حبس‌ تا یک‌ سال‌ محکوم‌ خواهند شد.

وی در ادامه گفت: در خصوص تصفیه پساب صنایعی که نیاز به پیش تصفیه دارند نیز باید کار مطالعاتی و آزمایش انجام شود چرا که تصفیه خانه های عادی قادر به تصفیه این پساب نیستند و پیش تصفیه اولیه نیاز است که باید در کارگروه‌های مربوطه بررسی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در ادامه به دستور استاندار در موضوع بازچرخانی پساب در صنایع اشاره کرد و گفت: استفاده از پساب صنایع بخش اعظمی از نیاز آبی صنعت را برطرف خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا جزو وظایف ذاتی مدیریت شهری است که نیازمند فعالیت بیشتر شهرداری ساوه در این حوزه است، افزود: عدم نظارت دقیق در حوزه زیست محیطی موجب بروز برخی مشکلات شده است. نباید در مقابل تبعات زیست محیطی سکوت کنیم.

خیرمند با اشاره به استفاده از پساب در برخی اراضی کشاورزی ساوه گفت: در خصوص  استفاده از پساب شهری ساوه نباید سراغ کشاورز برویم بلکه باید از مبداء، خروج پساب را پیگیری کرده و مانع از رهاسازی آن در محیط زیست شد.

وی بیان کرد: در شرایطی که با کمبود آب و تنش آبی درگیر هستیم متاسفانه از آب شرب شهری برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود در حالی که پساب صنعتی صنایع بجای بازچرخانی، در محیط زیست رهاسازی می‌شود. هنوز نتوانسته ایم کاری کنیم که واحدهای صنعتی که از منابع آبی سد کمال صالح استفاده می‌کنند را به سمت استفاده از پساب ببریم و آنها آب سد کمال صالح را آزاد کنند تا بتوان آن را به مصارف شرب رساند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group