سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 | Tuesday 7 May 2024

تمامی اخبار

همزمان با ورود سامانه بارشی به استان مرکزی ارتفاعات و روستاهای بخش نوبران شهرستان ساوه در آخرین روز آبان‌ماه سفید پوش شد.

به گزارش ایرنا، بارش باران در شهرستان ساوه از عصر روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد و این باراش ها در برخی نقاط این شهرستان تا بامداد امروز (سه‌شنبه) به صورت برف و باران ادامه داشت.

روستاهای ورکبار، قرمزین، یاتان، سنگک، گزل دره، شاهزاده مسلم از جمله آبادی هایی است که از صبح امروز تصاویری از سفید پوش شدن روستا و ارتفاعات آن در فضای مجازی منتشر می شود.

رییس اداره منابع آب منطقه‌ای ساوه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس اعلام ایستگاه‌های بارانسنج این اداره، روستای یاتان با ۲۶ میلیمتر بیشترین میزان بارش ثبت شده را داشت.

مجید امیرحسینی اظهار کرد: بر اساس اعلام آببان‌های روستایی بیشتر بارش ها در نقاط این شهرستان به صورت باران بوده اما نقاط مرتفع و آبادی های واقع در ارتفاعات را سفید پوش کرده است.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ورودی آب به سد الغدیر ساوه نیز گفت: هم اکنون دبی ورودی آب به مخزن این سد ۱۰۰ لیتر در ثانیه است اما در مقابل حداقل ۲۰۰ لیتر ثانیه آب به بخش آب آشامیدنی تحویل داده می شود.

امیر حسینی در خصوص تاثیر بارندگی‌ها به آب ورودی سد الغدیر ساوه نیز اظهار کرد: هرچند بارش باران در سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا کنون) نسبت به مدت مشابه سال گذشته از روند نسبتا روبه رشدی برخوردار است اما در حوزه آبریز سد، بارش‌های تاثیرگذاری رخ نداده است.

 

 

وی اضافه کرد: برای جبران کسری مخزن آب سد ساوه نیازمند رسیدن ورودی به حداقل هشت هزار لیتر در ثانیه هستیم که انتظار می‌رود با بهبود روند روبه رشد بارندگی ها تا اواخر زمستان این میزان دبی تامین شود.

پرویز مهری رییس اداره هواشناسی ساوه نیز با اشاره به اینکه تاکنون در ایستگاه شهری نوبران ۱۳ میلیمتر و ساوه چهار دهم میلیمتر بارش به ثبت رسیده است افزود: پیش‌بینی ۲۴ ساعت آینده نشان می دهد تا بامداد چهارشنبه آسمان این شهرستان ابری با احتمال رگبار باران باشد.

وی اضافه کرد: اما از صبح فردا (چهارشنبه) آسمان صاف و وضعیت دمای هوا نیز بدون تغییر خواهد بود، هرچند یخ‌زدگی در مناطقی که شاهد بارش برف بوده، دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام هواشناسی استان مرکزی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دمای هوا با عبور سامانه بارشی به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند و کمینه دمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بیشتر مناطق استان به کمتر از صفر درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند.

به دلیل افزایش پایداری جو و وارونگی دما، پتانسیل انباشت آلاینده‌های جوی طی سه روز پایانی هفته افزایش می‌یابد که موجب کاهش کیفیت هوا در اراک و سایر مناطق صنعتی استان مرکزی می‌شود.

۱۹۵ میلیمتر بارندگی در سال زراعی گذشته ( اول مهرماه سال ۱۴۰۱ تا اول مهرماه امسال در استان مرکزی به ثبت رسید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group