پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

تمامی اخبار

آئین رونمائی از کتاب "اردمین در گذر زمان" با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی در روستای اردمین از توابع بخش نوبران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این آئین داود منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب به معرفی اجمالی روند فعالیت کارگروه تالیف کتاب در دو حوزه میدانی و کتابخانه ای پرداخت و اظهار کرد: این کتاب به صورت علمی و مستند تدوین شده است.

وی با اشاره به بعضی از مستندات مورد استفاده در کتاب به توصیف مختصری از چگونگی استقرار جمعیت‌های انسانی در منطقه اردمین و روستاهای اطراف از هزاره‌های قبل از میلاد مسیح تا دوران زندیه و قاجار با توجه به مستندات علمی پرداخت و گفت: این کتاب نه تنها در اردمین که در کل منطقه شمال غرب ساوه و حتی در استان‌های همدان، قزوین و مناطق ترک نشین می‌تواند مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

منظوری هدف از تالیف کتاب را ارائه مستندی فشرده و قابل اتکا از تاریخچه و سرگذشت و آداب و رسوم و آیین‌های زندگی مردم  این روستای کهن نه تنها به نسل جدید و آینده روستا، بلکه همه علاقمندان به تاریخ ایران دانست و افزود: در نگارش کتاب سعی شده حتی‌الامکان ساده نویسی، استدلال منطقی، بی‌طرفی، مستندنویسی وحفظ پیوستگی مطالب سر لوحه کار قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر خلاصه نویسی مطالب و فصول تلاش شد از حاشیه پردازی امتناع شود. کتاب حاضر با نام "اردمین در گذر زمان"در 10 فصل و پنج پیوست و قریب ۶۴ پانوشت مکمل مطالب اصلی، تدوین شده است. در فصل اول نگاهی گذرا داریم به جغرافیا و اماکن تاریخی و مذهبی و بیشنه فرهنگی نهایتا به بررسی قدمت، قومیت و نژاد مردمان خواهیم پرداخت و در فصل دوم با ادبیات شفاهی و آشیق‌های معروف روستا البته فقط در سنه‌های اخیر آشنا می‌شویم و در فصل سوم به بازیها بومی-محلی رایج و فصل چهارم به سرودهای کودکانه اختصاص یافته است.

او ادامه داد: در فصل پنجم شرح مختصری از مراسم مختلف عروسی و عزا و مناسبت‌های مختلف و در ادامه در فصل ششم به ضرب المثل‌ها و چیستان‌ها ... به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پرداخته و در فصل هفتم مشاغل مردمان روستا ذکر می‌شود.  

منظوری افزود: فصل هشتم به آشپزی و چگونگی تهیه غذاها و شیرینی‌جات محلی، فصل نهم به معرفی گونه‌های گیاهی وجانوری و نهایتاً فصل دهم به معرفی شهدا و جانبازان و آزادگان روستای اردمین اختصاص یافته‌اند. پیوست‌ها نیز به ترتیب در برگیرندۀ خلاصۀ اظهارنظرهای پیشکسوتان و اهالی در مصاحبه‌ها، معرفی اجمالی چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی هنری، سیاسی، ورزشی، و شاعران ونویسندگان، معلمین بومی، و طایفه‌های اردمین و نهایتا معرفی همراهان گروه تالیف و مصاحبه شوندگان است.

در این آئین تنی چند از اساتید دانشگاه به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.  اهدای لوح یادبود به برخی هنرمندان روستا و اهداء کنندگان عکس‌های قدیمی به گروه تالیف کننده کتاب، اجراء شاد شعر زیبای "منیم کندیم اردمین" (روستای من اردمین) توسط یکی از هنرمندان روستا و همخوانی حاضرین از دیگر برنامه‌ها بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group