سه شنبه 1 خرداد 1403 | Tuesday 21 May 2024

تمامی اخبار

در جلسه‌ای که به ریاست فرماندار ساوه و با حضور مدیران کل راهداری و راه و شهرسازی استان مرکزی، بخشدار، دهیاران و اعضای شورای روستاهای مرق، مرقکان و سیاله تشکیل شد تصمیمات لازم برای حل مشکل جاده منتهی به این سه روستا که در بن بست قرار دارند اتخاذ و سازوکار مناسب برای تسریع در بازسازی این محور مواصلاتی که اخیرا در نتیجه بارندگی تخریب شده بعمل آمد.

فرماندار ساوه چهارشنبه ۱۹ آبان با تشریح جزئیات این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه این محور دارای مشکلات زیادی از قبل است به لحاظ جنس جاده، نوع سنگ‌ها و جغرافیای منطقه بلحاظ صعب‌العبور بودن همواره دستخوش حوادث زیادی است و بارش‌های اخیر سبب رانش در برخی از نقاط این جاده شده است.

وی افزود: رانش زمین در سال گذشته و آبشستگی جاده در روزهای گذشته متاثر از بارش باران موجب شد تا برای مرمت و بازسازی تکمیلی این محور مواصلاتی از منابع مالی ستاد مدیریت بحران تخصیص یابد ولی اینکار نیازمند مطالعات فنی جدی تا بتوان به طور اساسی مشکل را حل کرد.

فرماندار ساوه افزود: از آنجاکه جاده‌ای (جاده قدیم و مسیر دسترسی و جایگزین فعلی) در بالادست این محور برای تردد موقت مردم وجود دارد که نیاز به اصلاح هندسی دارد مقرر شد طی ۱۰ روز آینده با همکاری پیمانکار و راهداری نسبت به ترمیم، ترانشه و ایمن سازی آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه این جاده از سنوات گذشته تحویل راه و شهرسازی بوده است، گفت: این مسیر مواصلاتی نیازمند مرمت و بازسازی بود و به لحاظ جنس جاده یکی از دشوارترین پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود. در حال حاضر بخشی از جاده رانش کرده و با توجه به تکمیل نبودن پروژه بر اثر باران پائیزه دچار خسارت شد.

میرزایی افزود: در این جلسه مقرر شد برای تکمیل پروژه اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی تخصیص یابد و لازم است تا مباحث فنی نظیر ایجاد پل و آبراهه مدنظر باشد تا با توجه به موقعیت کوهستانی، جاده ایمنی داشته باشیم و با مدیریت تردد مردم از مسیر دسترسی موقت، اصلاحات اساسی و فنی را در محور اصلی انجام دهیم تا مشکل مردم برطرف شود.

وی بیان کرد: امسال در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پنج میلیارد تومان برای تکمیل، مرمت و بازسازی جاده روستاهای مرق، مرقکان و سیاله تخصیص یافته است که با انجام مطالعات و مباحث فنی با جذب اعتبار از سایر منابع، نواقص آن برطرف خواهد شد.

مرزبان مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: برای مرمت و بازسازی یک کیلومتر و ۵۰۰ متر از طول محور روستایی مرق، مرقکان حدود ۷۰۰ میلیون تومان تا پایان سال گذشته هزینه شده است.

گفتنی است اولین روز خردادماه سال گذشته بود که رانش زمین در مسیر ارتباطی روستاهای مرق و مرقکان و سیاله از توابع بخش مرکزی ساوه، راه ارتباطی این سه روستا را مسدود کرد.

خبرنگار ایسنا، یک هفته پس از رانش زمین و مسدود شدن این محور مواصلاتی ضمن بازدید از این جاده و گفت‌وگو با اهالی این سه روستا با انتشار گزارشی با عنوان "زندگی در بن بست" در هشتم خردادماه سال جاری به بررسی وضعیت سه روستای ساوه پس از رانش زمین پرداخت و پس از انتشار گزارش ایسنا، استاندار مرکزی به همراه تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی ضمن بازدید میدانی از منطقه بر تسریع در احداث مسیر موقت و نیز ایجاد جاده ایمن جدید تاکید کرد و با دستور استاندار و تخصیص اعتبار قرار بر این شد علاوه بر احداث و ایمن سازی مسیر دسترسی جایگزین محور اصلی در یک پروسه زمان بندی مشخص نسبت به مرمت و ایمن سازی محور اصلی اقدام شود، اما با گذشت حدود ۱.۵ سال از رانش زمین در این منطقه این پروژه حوزه راهسازی هنوز به سرانجام نرسیده است و بدنبال وقوع بارش‌های دو روز اخیر بار دیگر این زخم ۱.۵ ساله سرباز کرد و دردسرساز شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group