جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

تمامی اخبار

شیوع کرونا فصلی درس‌آموز در جهان بود که از اسفند ۹۸ تا امروز کتابچه‌ای قطور از تجاربی را خلق کرده و نگاه کشورها را در موضوعات مختلف تغییر داده است، البته به غیر ازمصائب دشوارش می‌توان گفت موجب شده ملت‌ها و دولت‌ها قوی‌تر شوند و دامنه رفتاری و الگوی زیستی را دستخوش تغییر کنند.

ایران نیز مانند دیگر کشورها در مواجهه با ویروس کرونا غافلگیرانه افت و خیزهای زیادی را از سرگذراند اما، توانست سطحی از مدیریت موثر درمانی و اجرایی را در پیش بگیرد که با نگاهی منصفانه نمره قبولی دارد.

تاکنون افزون بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر در ۲ شهرستان ساوه و زرندیه با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۴۳۷ خانواده نیز داغدار عزیزانشان هستند.

ماهیت جمعیتی و جغرافیایی این ۲ شهرستان به گونه‌ای است که همیشه مستعد اوج‌گیری موج‌های جدید کرونا هستند و در چنین شرایطی با اینکه برنامه های مقابله‌ای و پیشگیرانه درکنار زحمات کادر درمان و پرستاران بیمارستان ها همواره برقرار بوده است اما، این اقدامات فقط شرط لازم در مدیریت کرونا است و به مولفه‌های دیگر نیز نیار است.

شرط مکمل و بایسته در مدیریت کرونا، همراهی مردم و خانواده‌ها و اصناف مختلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که می‌تواند چون سد دفاعی در برابر این ویروس مهلک عمل کند، هرچند  واکسیناسیون عمومی نیز موضوعی مهم در کنترل کرونا است و می‌طلبد که روند تزریق واکسن نیز شتاب گیرد.

اکنون سویه جدید کووید ۱۹ با نام «دلتا» از راه رسیده و با افساری گسیخته و شدت و سرعت بالا قربانیان خود را به کام بیماری و مرگ می‌کشد و تا فراگیر شدن واکسیناسیون برای آحاد جامعه، همه شهروندان باید با رفتار مسئولانه بکوشند تا سرعت و گستره ویروس دلتا را محدود نگه‌دارند که بتوان از گردنه جدید کووید ۱۹ به سلامت گذشت.

این روزها صحنه‌هایی از مسابقات یورو ۲۰۲۰ و حضور تماشاگران در استادیوم‌ها و خیابان های مجاور در قاب تلویزیون قابل رویت است و شاید پیام آن در سایه تکمیل پوشش واکسیناسیون این باشد که می‌توان دوباره به زندگی لبخند زد و کرونا هم مانند بسیاری از بیماری‌های مسری گذشته از قبیل فلج اطفال، وبا و مالاریا قابل مهار است اما، پیش شرط تحقق آن همراهی مردم و تعهد به رفتارهای بهداشتی مسئولانه است.

کرونا، اگرچه یک تهدید بهداشتی است اما، می‌توان با تکمیل پوشش واکسیناسیون دامنه مخاطرات آن را به حداقل رساند، کاری که مردم مجارستان، آلمان، جمهوری آذربایجان، دانمارک و سایر کشورهای درگیر جام ملت‌های اروپا انجام دادند و ثمره آن را ماه‌ها بعد داز تزریق واکسن در لذت دیدن یک فوتبال مهیج تجربه کردند.

واقعیت آن است که نبوغ و تجربه داروسازان و پزشکان ایرانی باز هم در شرایط تحریم برای همگان نمایان شده است و اکنون واکسن وطنی می‌تواند پیام‌آور شادی و دورهمی ایرانیان باشد اما، تا چیدن نهایی این میوه، باید کمی صبور بود و به  توانمندی داخلی ایمان داشت و مدیریت مقابله با کرونا را ضمن رعایت موازین بهداشتی تنها نگذاشت و همه این موارد رفتاری است که از یک شهروند ایرانی فهیم انتظار می‌رود.

تنها در ساوه و زرندیه، ۱۳ شرکت داروسازی فعالیت دارند  که بخش مهمی از نیازهای کشور به‌ویژه در زمینه اقلام کمیاب و مشمول تحریم را تولید می‌کنند و به این توانمندی باید فعالیت صدها کمپانی داروسازی داخلی که برخی از آن‌ها تحت لیسانس برندهای معتبر جهانی کار می‌کنند را اضافه کرد.

با این سرمایه های سترگ زیرساختی و انسانی و با اتکا به دانش، تجربه و فناوری ایرانی، پیروزی بر کرونا از آنچه فکر می‌شود نزدیک‌ تر است و دیر نیست و انتظار می‌رود که در سایه گفتمانی مبتنی بر تقویت داشته‌های داخلی از واکسن ساحت ایران استقبال شود تا ویروس کرونا به حاشیه رانده شود.

یحیی معماری / ایرنا

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group