دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

تمامی اخبار

ویروس کرونا مانند فنری است که هرچقدر با زور آن را جمع کنیم اما با اندکی غفلت ممکن است دوباره باز شود و کنترلش را از دست بدهیم که معنای آن در عبارتی به نام «پیک» بروز و ظهور می یابد و حالا شواهد نشان می دهد که موج پنجم از هر زمانی به ما نزدیکتر است و باید مراقب و هوشیار بود.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه در اواسط اردیبهشت با تلاش بی وقفه کادر درمان، پرستاران، دست اندرکاران قرارگاه پدافند زیستی و اجرای برنامه های ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله واکسیناسیون گام به گام گروههای سنی تعریف شده، تب شیوع کرونا که حاصل سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای ایام عید بود، فروکش کرد اما برخی رفتارهای غیرمسئولانه ما سبب شده که بار دیگر  صدای زنگ خطر پیک بعدی به گوش برسد.

شاهد این مدعا افزایش چشمگیر شمار مبتلایان در ساوه و زرندیه است که در هفته نخست تیرماه نسبت به آخرین هفته از خرداد، از سوی سخنگوی دانشکده علوم پزشکی به ایرنا، اعلام شد.

دکتر «محمود کریمی» روز شنبه اظهار داشت: بعد از اینکه شیب سرایت ویروس کرونا برای مدت یک ماه در ساوه و زرندیه نزولی داشت و تقریبا ثابت ماند اما در روزهای نخست ماه تیر، شرایط به نحو دیگری رقم خورد.

وی افزود: طبق آمارهای موجود، شمار افرادی که در این شهرستان ها از ابتدا تا پایان روز پنجم تیر به کرونا مبتلا شدند در مقایسه با آخرین هفته از خرداد بیش از ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: این روند افزایشی برای نخستین بار و بعد از یک ماه که تقریبا شرایط به ثبات نسبی رسیده بود، رخ داد و زنگ خطری برای شروع موج پنجم اشاعه ویروس کرونا در ساوه و زرندیه محسوب می شود.

دکتر کریمی شرایط شیوع کرونا در استان تهران که با ساوه و زرندیه همسایه است را رو به افزایش عنوان کرد و گفت: احتمال قرمز شدن وضعیت این استان وجود دارد و به همین خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان موضوعی مهم و بازدارنده محسوب می شود.

وی همچنین استفاده از کولر در منازل و محیط کار و همزمان، بسته ماندن درب و پنجره ها را از عوامل شیوع کرونا برشمرد و از مردم خواست هنگام استفاده از این ابزار سرمایشی حتما برای تهویه مناسب و برقراری جریان هوا گوشه ای از پنجره های اتاق را باز بگذارند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین با استناد به گزارش های جهانی، گفت: واریانت دلتا کووید۱۹ در حال غالب شدن به صورت اپیدمی در برخی مناطق دنیا است و کشور ما نیز به دلایل متعدد مستعد شیوع این نوع از ویروس است و باید به شدت مراقب باشیم که از گزند این نوع از ویروس در امان بمانیم.

به هر حال میزان پایین رعایت پروتکل های بهداشتی در یک ماه گذشته از سوی شهروندان و دایر بودن اغلب مشاغل با اجتماعات چندین نفری و بیشتر، عاملی مهم در مستعد شدن جامعه برای آغاز موج پنجم ویروس کرونا در بسیاری از مناطق کشور به خصوص ساوه و زرندیه است و لازم است در این شرایط همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، در خانه ماندن و سایر مواردی که در قالب پروتکل های بهداشتی می گنجد از سوی مردم با حساسیت رعایت شود تا باز هم شاهد از دست رفتن عزیرانمان نباشیم.   

از آغاز شیوع کرونا در اسفند سال ۹۸ تاکنون ۲ هزار و ۲۲۸ نفر از مردم ساوه و زرندیه که روی هم رفته جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر دارند به این ویروس مبتلا شده اند و در همین مدت ۴۲۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

۴۵ فرد مبتلا نیز اکنون در بیمارستان های این شهرستان ها تحت بستری و مراقبت های پزشکی قرار دارند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group