شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

تمامی اخبار

وجب به وجب خیابان های مرکزی و پرازدحام شهر ساوه را ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و شورای شهر فراگرفته و سیما و منظر شهر با پوسترهای ریز و درشت در کنار پخش فیلم و سخنرانی از بلندگوها، اوج رقابت را برای جلب نظر شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، قلب تپنده شهر ساوه در ادوار مختلف انتخابات را باید در مرکز این شهر جُست؛ خیابان های شریعتی، انقلاب، فردوسی و امام خمینی (ره) این روزها و به خصوص پس از کاستن از شدت گرمای غیرقابل تحمل ساعات میانه و عصرگاهی پر از جنب و جوش است و هرچه به غروب و شب نزدیکتر می شویم، تقلا برای اقناع مردم و کسب نظر موافق آنها از سوی نامزدها و هواداران شان فزونی می گیرد.

آنچه بیشتر به چشم می آید، در کنار ستاد نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، کورس نفسگیر برای رسیدن به یکی از ۹ صندلی شورای شهر ساوه است که ترکیب نامزدها از نظر سنی، جنسی، تحصیلاتی و تجربه بسیار متنوع است و روایت این گزارش هم ناظر به رویکرد مردم ساوه به حوزه شورای شهر است.

یکی بر بلندای ساختمان مرتفع میدان مخابرات، پوستری بزرگ در معرض دید همگان قرار داده و عکسی با نگاهی نافذ رو به مخاطب گرفته است، دیگری ستادش را در یکی از مغازه های بزرگ مرکز شهر برپا کرده است و با شربت از رهگذران پذیرایی می کند و برخی هم فعالیت محدودی دارند و تعدادی بروشور در ابعاد کوچک چاپ کرده اند که بر روی در و دیوار و مبلمان شهر چسبانده اند؛ اما فارغ از این بحث ها خبر خوش آن است که ساوجی ها اهمیت انتخابات ۲۸ خرداد را کاملا درک کرده اند و رفتار شهروندان نشان از مشارکتی گسترده دارد.

مردم ساوه نیز بی میل نیستند برای ساعاتی در این خیابان های شلوغ تردد کنند و در کنار خریدهای روزانه، نگاهی هم به بنر، پوستر و شعارهای انتخاباتی نامزدهای شورای شهر می اندازند که طبق معمول با کلید واژه «خدمت» و با حروف بزرگ درج شده است.

«همت برای خدمت»، «صداقت حرف اول من است»، «همه با هم برای پیشرفت»، «اتحاد برای خدمت» و بسیاری دیگر از این عبارات جذاب به عنوان شعار انتخاباتی بر روی پوستر نامزدهای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ساوه خودنمایی می کند.

فضای مجازی در ساوه هم به بهترین و موثرترین نحو ممکن از سوی نامزدها و هواداران شان مورد استفاده قرار می گیرد و ده ها گروه و کانال هم برای دعوت مردم به مشارکت پرشور و هم جلب نظر آنها به سمت نامزد مورد حمایت شان ایجاد شده است.

تا امروز و بر اساس تایید مسئولان، رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر در ساوه و زرندیه با رعایت قوانین، احترام به رقبا، اخلاق و بینش انتخاباتی همراه بوده و اگر از چند مورد آلوده سازی مبلمان شهری بگذریم، از رفتارهایی چون شام و ناهار دادن، برگزاری تجمعات منافی با پروتکل های بهداشتی و سایر موارد مصرح در قانون انتخابات در ساوه خبری نبوده و همین مساله نویدبخش روزی باشکوه و انتخاباتی سالم در ۲۸ خرداد است. 

نباید فراموش کرد که ساوه از جمله شهرهایی است که به واسطه فعالیت بزرگترین شهر صنعتی کشور (کاوه)، منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی احمدآباد که در مجموع بیش از ۶۰۰ کارخانه با حدود ۴۵ هزار کارگر را در خود جای داده است، دارای سیر افزایش سریعی از نظر جمعیتی است و پیش بینی می شود با تداوم احداث واحدهای تولیدی باز هم بر شمار ساکنان این شهر پر از اقوام ایرانی افزوده شود.

تنها در ۲ دهه اخیر افزون بر ۲۰ منطقه حاشیه نشین در قالب شهرک های اقماری و سکونتگاههای غیررسمی به این شهر الحاق شده که جمعیت ساکنان آن بالای ۵۰ هزار نفر برآورد می شود و همین مساله در کنار کاستی های دیگری مانند کمبود زیرساخت های رفاهی، تفریحی و اموری چون ساماندهی فاضلاب شهری و آب لوله کشی غیرقابل شرب و ده ها مشکل دیگر از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، صادر نشدن پروانه برای زمین های با متراژ کمتر از ۱۷۰ مترمربع و فضای سبز ناکافی سبب می شود تا کار کردن در پارلمان شهری ساوه به مراتب سنگین و مشکل تر از بسیاری از شهرهای کشور باشد.

به همین دلیل شهروندان هرگز کاستی های مورد اشاره را فراموش نکرده اند و در صحبتی که برخی از آنها با خبرنگار ایرنا، داشتند بر ضرورت اهتمام جدی شورای ششم نسبت به این مشکلات تاکید داشتند.

به عمل کار برآید؛ نامزدها برنامه ارائه کنند

در خیابان شریعتی و مقابل ستاد یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر ساوه با «مهرداد برزگر» از جوانان مجرد و دانش آموخته مهندسی عمران همکلام شدم و نظرش را در مورد شعارها و چگونگی تعامل منتخبان با معضلات شهری جویا شدم.

وی گفت: روی پوسترهای تبلیغاتی اغلب نامزدها ادعا شده است که برای خدمتگزاری به مردم آمده اند اما اکنون برای قضاوت زود است و باید آنها را در میدان عمل ارزیابی کرد.

وی افزود: بخش بزرگی از صنعت و گردش پول کشور در ساوه قرار دارد اما مردم و ساکنانش بهره ای از آن نمی برند و این مساله ناتوانی شوراها و مدیران شهری را نشان می دهد که از این ظرفیت عظیم برای تقویت زیرساخت های شهر مانند امکانات رفاهی، تفریحی، سینما و فضاهای ورزشی هیچ استفاده ای نکرده اند.

مهرداد این را هم گفت که نباید سهم شهر ساوه از صنایع فقط دود و آلایندگی باشد و حجم زیادی از جمعیت مهاجر و شاغل در این صنایع را بر سفره ای کوچک که پاسخگوی پذیرایی از آنها نیست، بنشانند بلکه معتقدم با رایزنی می شود از مزیت شهر صنعتی کاوه و سایر صنایع برای مدرن سازی شهر بهره برداری کرد، موضوعی که تاکنون از نگاه شوراهای ادوار این شهر مغفول مانده است.

وی گفت: خدمت، کلمه ای جذاب اما کلی است و باید مردم مصادیق آن را در محله و شهر خود ببینند، در حالی که شاهد هستیم افرادی بدون آنکه برنامه ای برای چگونگی خدمتگزاری به شهر را ارائه دهند صرفا به کلی گویی و بیان شعارهای جذاب برای جذب آرای مردم روی آورده اند و شک ندارم که نتیجه چنین انتخابی در نهایت به ضرر شهر خواهد بود.

در ایام دیگر سال به دلیل ماهیت کارگری شهر و اینکه باید اغلب ساکنان صبح زود به سر کار خود در صنایع یا بخش های دیگر بروند، معمولا شهر زود به خواب می رود اما داستان این روزها که تبلیغات نامزدها در جریان است کاملا تفاوت ها را رقم زده و تازه با غروب خورشید، انگار روز از نو آغاز می شود و سرزندگی و حیات در شریان های اصلی شهر جاری می شود.

برخی از مردم ساوه که شاید نامزد مورد علاقه خود در حوزه ریاست جمهوری را مشخص کرده اند اما در زمینه شورای شهر واقعا در پی آن هستند تا بدانند چه کسی با برنامه تر، مجرب تر، کارآمدتر و پاکدست تر است و به همین دلیل مرتب به ستادها سرکشی می کنند و سئوالاتی را می پرسند که شاید جمع بندی نهایی آنها برای انتخاب در روز ۲۸ خرداد با توجه به پاسخ های اقناع بخشی باشد که دریافت می کنند.  

خانم رحمتیان که از اهالی استان گیلان که حدود ۹ سال است به خاطر شغل همسرش در یکی از صنایع، ساکن ساوه هستند نیز معتقد است که احساس تعلق به ساوه دارد و انتخابات بهترین راهکاری است که مردم می توانند با برگزیدن ترکیبی توانمند، مجرب و بادانش در پارلمان شهری، نسبت به رفع کاستی ها و مشکلات نقش آفرینی کنند.

وی افزود: حقیقت آن است که در شهر ساوه امکانات تفریحی و رفاهی چشمگیری مانند بوستان ها، شهربازی، سینما و فرهنگسرا وجود ندارد و اغلب خانواده ها ناچار هستند یا در خانه بمانند یا برای گردش و تفریح به شهرهای مجاور مانند تهران و قم بروند.

این شهروند ساوجی در پاسخ به اینکه ملاک اصلی شما برای انتخاب و رای دادن چیست، اظهار کرد: واقعیت آن است که من چون رشته تحصیلی جغرافیای برنامه ریزی شهری خوانده ام و تا حد زیادی با امور مدیریتی شهر به صورت آکادمیک آشنایی دارم، بسیار علاقمندم تا برنامه نامزدهای شورا را مطالعه کنم اما دریغ که در میان ده ها نامزد، آنها که به صورت برنامه محور ورود کرده اند در حد انگشتان دست هستند و تازه برنامه های برخی از آنها هم کمی با چاشنی رویا و خیال پردازی است و احتمال تحقق آن بسیار ضعیف است.

پرهیز از تعصبات قومی در رای دادن و درخواست برای ابطال یک مصوبه

مهدی خدایاری جوان دانشجویی است که در خیابان فردوسی و مقابل یکی از ستادهای انتخاباتی نامزدهای شورای شهر با او همکلام شدیم.

وی ابتدا به ترکیب به جمعیتی شهر ساوه اشاره کرد و گفت: در این شهر چندین قوم از مناطق مختلف کشور همراه با ساکنان سنتی زندگی می کنند و یکی از مشکلات بازدارنده در ایام انتخابات به خصوص در حوزه های شورای شهر و مجلس شورای اسلامی نگرش طایفه ای و قبیله به نحوه انتخاب و رای دادن است.

وی افزود: اکنون هموطنان لر، کُرد، شمالی و آذری ها اغلب ساکنان ساوه را تشکیل می دهند و در فضای مجازی هم هر یک از این اقوام گروهها و صفحاتی برای حمایت از نامزدهای مورد علاقه خود ایجاد کرده اند در حالی که معتقدم ۹ عضو شورای شهر ساوه باید فارغ از اینکه اهل کجا و وابسته به چه قومیت و طایفه ای هستند بر مبنای توانمندی، برنامه راهبردی و درستکاری انتخاب شوند تا بتوانند بهترین کارنامه را در پایان دوره فعالیتی خود داشته باشند.

خدایاری این را هم گفت که رسیدگی به محلات حاشیه نشین، مدرن سازی بازار و هسته مرکزی شهر، ایجاد فضاهای تفریحی و رفاهی برای خانواده ها و قشر جوان و اتمام پروژه های راکد عمرانی مانند ساخت پردیس سینمایی، شهربازی و کمربندی های شهر از مهمترین مطالبات مردم از شورای شهر آینده است.

آقایی به نام صاحبی که گفت و گوی من و مهدی را می شنید نیز محترمانه وارد بحث شد و به نکته ای مهم اشاره کرد.

وی گفت: یکی از معضلات شهر ساوه در بخش مسکن و گرانی آن است که در زمینه خرید و رهن و اجاره کاملا قابل درک می باشد و فشارهایی که به اقشار کم درآمد و عمدتا کارگر از این ناحیه وارد می شود واقعا کمرشکن است.

وی افزود: در زمینه خرید و اجاره باید ساوه را یکی از گرانترین شهرهای کشور به شمار آورد زیرا با احداث صنایع و افزایش اشتغال نیروهای کار،  خانوارهای جدیدی وارد شهر می شوند که همه آنها متقاضی مسکن هستند.

صاحبی اظهار کرد: مصوبه ای وضع شده است که طبق آن پروانه ساخت در ساوه فقط به زمین های با متراژ ۱۷۰ مترمربع و بالاتر از سوی شهرداری اعطا می شود در حالی که در این شهر خانواده های زیادی وجود دارند که با خون دل و مشکلات زیاد موفق به تهیه قطعه زمینی در ابعاد کمتر از این متراژ شده اند اما به دلیل شرایط مذکور نمی توانند یک چهاردیواری برای خود بسازند.

وی افزود: از منتخبین مردم در شورای شهر آینده ساوه درخواست می کنیم اولین اقدام شان ابطال این مصوبه باشد زیرا با این کار دامنه فقر خانواده های مستاجر و بدون سرپناه افزایش می یابد و دست دلالان زمین و خانه نیز برای افزایش فشار بر اقشار ضعیف بالاتر می رود ضمن اینکه تداوم اجرای مصوبه مذکور، سبب می شود ساخت و سازهای بدون مجوز و شبانه در مناطق مختلف به خصوص حواشی شهر نیز افزایش یابد.

شورای شهر ۲۴۰ هزار نفری ساوه دارای ۹ عضو اصلی و ۶ عضو علی البدل است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group