چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 | Wednesday 8 May 2024

تمامی اخبار

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری کاهش ۷۵ میلیون مترمکعبی ذخایر آب دشت مرکزی این شهرستان دور از انتظار نیست.

«مجید امیرحسینی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در مورد آخرین وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی شهرستان ساوه گفت: براساس گزارش ایستگاه‌های مبنا، بارندگی‌های سال آبی جاری ۱۴۵ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۰ میلی متر کاهش یافته است.
وی بیان کرد: سال گذشته میزان بارندگی ‌بیش از ۲۶۰ میلی‌متر بود که امسال حدودا به نصف این رقم کاهش یافته است و دلیل عمده این وضعیت نیز کاهش بارندگی و جاری نشدن سیلاب در مسیل‌ها و بهره‌برداری زیاد از منابع آب زیرزمینی می باشد.

وی عنوان کرد: کاهش بارندگی در ساوه سبب شده تا بهره‌برداری از چاه‌های آب زیرزمینی در بخش کشاورزی این شهرستان از اواسط بهمن ماه آغاز شود که این اقدام خطر جدی افت سطح آب زیرزمینی را در پی خواهد داشت.
به گفته او، وضعیت منابع آب زیرزمینی شهرستان ساوه مساعد نیست و براساس رصد از طریق چاه‌ها و رفتارسنجی منطقه، افت سطح آب زیرزمینی منحنی منفی دارد و سیر نزولی آن ادامه خواهد داشت.
مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه عنوان کرد: در ۲ سال گذشته منحنی‌ها به صورت خط و افت سطح آب زیرزمینی به ویژه در دشت مرکزی و قسمت‌هایی از نوبران صفر شده بود اما امسال سیر نزولی آغاز شده است.
امیرحسینی گفت: به طور متوسط افت ۱.۸۲ متری سطح آب زیرزمینی در طول سال دور از انتظار نیست که با این روند ۷۵ میلیون مترمکعب کسری آب در مخزن دشت مرکزی قابل پیش‌بینی است.
وی به بهره‌برداران بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و خانگی توصیه کرد صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند و آبیاری اراضی کشاورزی از حالت سنتی به سیستم های تحت فشار و مکانیزه تغییر یابد.

آب مورد نیاز مشترکان شهر ساوه از طریق ذخایر ۲۸۷ میلیون مترمکعبی سد الغدیر و همچنین ۲۹ حلقه چاه تامین می شود؛ در عین حال برای تامین آب شیرین و با کیفیت این شهر چند سالی است که پروژه انتقال آب از سد کوچری گلپایگان که اکنون آب شرب شهر قم از آن تامین می شود در دستور کار قرار گرفته و میزان پیشرفت فیزیکی اجرای این خط انتقال ۱۳۰ کیلومتری تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر است که در سال گذشته و با حمایت های استانداری مرکزی و وزارت نیرو مقرر شد در چند جبهه با استفاده از ظرفیت پیمانکاران متعدد به روند تکمیل آن سرعت داده شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group