پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

تمامی اخبار

این روزها صف‌های طولانی شهروندان مقابل مرغ‌فروشی به صحنه تکراری خیابان‌های شهر ساوه تبدیل شده است و مردم ساعت‌ها برای تهیه مرغ مورد نیاز خود با وجود شرایط شیوع کرونا در صف می‌ایستند.

به گزارش ایرنا، در ساوه و زرندیه با احتساب واحدهای گوشتی و تخمگذار بیش از ۹۰ واحد مرغداری وجود دارد که تولیدات آنها بسیار فراتر از نیازهای روزانه، ماهانه و سالانه جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری این شهرستان ها است ولی در سال جاری به دفعات شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ در بازارهای مصرف این مناطق بودیم و یافتن این اقلام برای مصرف کنندگان گاه با مشکلاتی همراه می شد.

در واپسین روزهای سال ۹۹ و در حالی که به استقبال بهار و سال آینده می رویم، باز هم داستان کمبود مرغ در ساوه به سوژه داغ محافل شهروندان و شبکه های اجتماعی تبدیل شد و تصاویر زیادی از سوی شهروند- خبرنگاران از تشکیل صف های طولانی مقابل فروشگاهها و مراکز عرضه مرغ در درون ساوه و حتی شهر صنعتی کاوه منتشر شد.

در این گزارش  رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان ساوه دوگانگی قیمت عمده مرغ در سطح استان مرکزی و نرخ پایین تر عرضه این محصول در ساوه نسبت به سایر شهرهای استان از جمله اراک را یکی از مشکلات مهم عنوان می کند و به اعتقاد او مرغ تولیدی ساوه با قیمت کمتر از سوی خریداران سایر شهرها به خارج از شهرستان ساوه منتقل می شود.

از سویی، سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت هم توضیحاتی داد و دلایلی از قبیل کاهش ظرفیت تولید مرغ در ساوه نسبت به سال گذشته و همچنین توقیف برخی خودروهای حامل محموله های چند تُنی مرغ که عازم مناطقی در خارج از شهرستان بودند را از دلایل بروز مشکل در بازار عرضه و تقاضای این فرآورده می داند.

چند هفته‌ای از ازدحام شهروندان ساوجی مقابل مرغ فروشی‌ها می‌گذرد و تشکیل چند ساعته صف‌های شهروندان نیز موجب نگرانی مسئولان دانشکده علوم پزشکی در روزهای اوج گیری پیک چهارم شیوع ویروس کرونا شده است.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از صف‌های خرید مرغ نشان می‌دهد که رفتار برخی از شهروندان هم قابل تامل است زیرا برخی از همشهریان بی توجه به فرهنگ درست مصرف کردن، اقدام به خرید بیش از نیاز مرغ (گاه تا 10 عدد برای یک خانوار طبق گفته برخی فروشندگان) یا خرید چندباره با کمک سایر اعضای خانواده می کنند و همین مساله باعث خالی شدن زودتر از موعد فروشگاهها از این کالا می شود که عاملی برای محروم شدن سایر خانواده ها از تامین نیازهای شان به این محصول است.

مشکلات بازار مرغ از زبان فروشنده و مصرف کنندگان ساوجی
یکی از مرغ فروشان ساوجی به ایرنا گفت: هر روز حدود ۲۰۰ کیلوگرم مرغ برای فروش می‌آوریم اما کمتر از ۱۵ دقیقه تمام می‌شود زیرا مردم از ساعت هفت صبح در صف ایستاده و منتظر ماشین‌های حمل مرغ هستند.
وی که خود را «محمدرضا» معرفی کرد، ادامه داد: کمبود مرغ باعث شده است که مردم چند ساعت بدون رعایت فاصله اجتماعی در صف بایستند و مرغ‌فروشان نیز به هر فرد ۲ عدد مرغ ارائه می کنند، البته خرید چند باره برخی افراد در روزهای متوالی و یا در صف ایستادن تمام افراد خانواده هم موضوعی دیگر است که عامل کمبود مرغ در ساوه است و لازم است که خانواده ها متناسب با نیازهای خود خرید کنند و از این رفتار غیرمنصفانه دست بردارند.
«سعید» یکی از شهروندان ساوجی نیز در این مورد، گفت: بسیاری افراد به دلیل ترس از گرانی و کاهش عرضه کالا هر روز اقدام به خرید می کنند که در مورد مرغ هم چنین طرز فکری باعث تشکیل صف های شلوغ و طولانی مقابل فروشگاهها می شود در حالی که این رفتارها آن هم در زمان شیوع ویروس کرونا می تواند تبعات جبران ناپذیری برای خانواده ها داشته باشد بنابراین لازم است مردم نیز فرهنگ خرید و مصرف متناسب با نیازهای خود را رعایت کنند.
خانم جوان دیگری که به همراه دخترش برای خرید مرغ در صف ایستاده بود، گفت: همسرم از کارگران شهر صنعتی است و از آنجا که خرید مرغ‌های بسته‌بندی برای خانواده‌ چهار نفره ما متناسب با وضعیت اقتصادی مان به صرفه نیست بنابراین ناچارم در صف‌ دریافت مرغ ساعت ها به انتظار بنشینم.

وی اظهار داشت: من هم مانند همه مردم دوست دارم مرغ به اندازه کافی در بازار باشد تا به راحتی و بدون اینکه ناچار شویم در چنین شرایطی صف ببندیم، نیاز خانواده را تامین کنیم اما متاسفانه با اینکه ساوه از شهرستان های برتر استان مرکزی در زمینه فعالیت مرغداری ها است ولی شاهد کمبود این محصول در بازار هستیم.

۲ نرخی بودن؛ عامل خروج مرغ از ساوه


رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان ساوه علت ایجاد صف‌های خرید مرغ را ۲ نرخی بودن قیمت آن می‌داند که سبب خروج مرغ از شهرستان شده است.
«جواد مقدم» در این خصوص به ایرنا گفت: میزان تولید مرغ در واحدهای ساوه پاسخگوی نیاز جمعیت این شهرستان است اما قیمت عمده‌ فروشی مرغ در ساوه به نسبت شهرستان‌های اطراف کمتر بوده و همین امر انگیزه‌ای برای مرغداران شهرهای اطراف است تا ساوه را برای خرید عمده مرغ انتخاب کنند و مرغ تولیدی را به صورت غیرمجاز از شهرستان خارج کنند.
وی تصریح کرد: در حالی که قیمت عرضه مرغ در مرغداری‌های ساوه از قرار هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۴۰۰  تومان است که در شهرستان اطراف مانند قم، اراک و دلیجان قیمت مرغ بیشتر و در مرز ۱۷ هزار تومان قرار دارد.

وی اظهار داشت: با اینکه قیمت‌گذاری در خرداد ماه امسال  از سوی ستاد تنظیم بازار صورت گرفت اما متناسب با افزایش قیمت ذرت، سویا و داروهای موردنیاز، نرخ مرغ تغییری نکرده و در این بین مرغداران متضرر می‌شوند.
رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان ساوه ادامه داد: تنها راهکار حل این مشکل یکسان‌سازی قیمت عرضه مرغ است تا نه مصرف‌کنندگان و نه مرغداران دچار زیان نشوند.

به گفته اکنون او مرغداری‌های گوشتی شهرستان ساوه با کمبود داروهای مورد نیاز مواجه هستند در حالی ۵۰ روز پس از جوجه ریزی باید مرغ را به بازار عرضه کنند.
مقدم میزان تولید مرغ گوشتی در شهرستان را متغیر اعلام کرد و گفت: در دی ماه امسال ۴۷۰ هزار قطعه و در بهمن نیز  ۲۷۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و در آخرین ماه سال نیز این رقم متناسب با تقاضای بازار افزایش داشت.

عرضه مرغ در ساوه فقط بر اساس نرخ مصوب انجام می شود

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه در این مورد گفت: کارگروه تنظیم بازار کشور، قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها را به ازای هر کیلوگرم  ۱۴ هزار و ۴۰۰  تومان اعلام کرده است و عرضه محصول به بازار در ساوه نیز مطابق این مصوبه انجام می شود.
«بهزاد رضایی» افزود: در برخی از شهرستان‌ها قیمت مرغ به صورت آزاد و دولتی اعلام شده است اما در ساوه براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار تنها با قیمت مصوب عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه این مابه التفاوت قیمتی مبنای ایجاد صف‌های طولانی نیست، گفت: شهرستان ساوه در عرصه مرغ به صورت قانونی و براساس مصوبات عمل می‌کند اما درصد خروج غیرمجاز مرغ بسیار ناچیز است که موجب کمبود و ایجاد صف شود در حالی که نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی نیز به طور مستمر بر بازار نظارت دارند و با متخلفان برخورد می‌کنند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه عنوان کرد: در چند روز گذشته ۱۲ ماشین حمل مرغ در ساوه که هر یک از آنها بین سه تا هفت تن بار داشتند، توقیف و به تعزیرات حکومتی ارجاع شدند.
رضایی تصریح کرد: سال گذشته و در این مقطع زمانی میزان تولید روزانه مرغ در شهرستان ساوه ۶۰ تا ۷۰ تن مرغ بود در حالی که امسال این رقم به ۳۰ تن کاهش یافته است که علت و دلایل آن نیازمند بررسی است.  
وی ادامه داد: قیمت مصوب کارگروه برای مرغداران قطعا بدون سود نبوده است و این قیمت بر مبنای هزینه‌های مرغداری و از سوی جهاد کشاورزی تعیین می‌شود اما برای کاهش تب و تاب خرده‌فروشی ها باید عرضه مرغ زنده از سوی مرغداران افزایش یابد.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه بیان کرد: ناظران به طور شبانه روزی در حال بازرسی هستند و در روزهای پایانی سال مشکلات بازار مرغ درصد بالایی از حجم کاری دستگاه‌های نظارتی را به خود اختصاص داده و به همین دلیل میزان رصد فعالیت سایر صنوف اعم از پوشاک، میوه و خواروبار کاهش یافته است.
رضایی معتقد است یکی از دلایل بروز مشکل و ایجاد صف‌های مرغ، خرید بیش از نیاز برخی خانواده‌ها است که رفع این مشکل به کار فرهنگی و رسانه ای نیاز دارد.
توضیح: عکس پیوست شده به این گزارش را خبرنگار ایرنا از مقابل یک واحد عرضه مرغ در سطح شهر ساوه تهیه کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group