جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد دو بورس کالای دیگر به موازات بورس کالای فعلی تاکید کرد و گفت: انحصار موجود موجب شده است که کالا به صورت قطره چکانی در بورس عرضه شود و باید از اینکار جلوگیری کرد تا مانع بالا رفتن کاذب قیمت ها شویم.

رضا تقی پور امروز چهارشنبه اول بهمن ماه در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از شرکت نورد و لوله صفا شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران، دولت را مسئول مستقیم بازار بورس دانست و اظهار کرد: اگر رئیس جمهور و سایر مسئولان توانایی مدیریت بازار سرمایه را نداشتند نباید مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه در بورس باید متناسب با ظرفیت‌های آن باشد، افزود: کارشناسان اقتصادی و شخص وزیر اقتصاد که اقتصاد کلان می‌دانند باید این محاسبات را مدنظرداشته و با مردم صادقانه و به درستی سخن بگویند. البته در این خصوص بحث مفصلی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و فعلا پیگیری این موضوع از طریق استیضاح به مصلحت نیست.

تقی پور با ابراز تاسف از آسیبی که مردم بدلیل سوء تدبیر و مدیریت در بورس دیدند، گفت: مسئولیت کلی بازار سرمایه بر عهده دولت است و امیدواریم که دولت به قول و تعهد خود در این حوزه عمل کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه در خصوص ساماندهی صنعت فولاد نیز با اشاره به نابسامانی‌ها و آشفتگی‌هایی که امسال در بازار فولاد کشور وجود داشت، اظهار کرد: با وجود اینکه میزان تولید محصولات فولادی دو برابر مصرف و نیاز کشور است، اما متاسفانه نابسامانی و آشفتگی بازار فولاد موجب شد تا قیمت محصولات فولادی به یکباره نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۸ نوسانات قیمتی زیادی را در پی داشته و افزایش تا میزان ۳۵۰ درصد را شاهد بودیم.

وی دلیل عمده این نابسامانی‌ها را عدم مدیریت زنجیره بیان کرد و افزود: عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا طرحی است که هم اکنون کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و جزئیات آن نیز در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی و نهایی شدن است. در این صورت صادرات زمانی امکانپذیر خواهد بود که این کالاها در بورس عرضه شده و نیاز داخلی را به طول کامل تامین کرده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: معنی ندارد زمانی که نیاز کشور به کالاهای مختلف تامین نشده اقدام به صادرات محصولاتی نظیر فولاد شود و بجای اینکه نیاز کشور تامین و کمبودها جبران شود با صادرات کالا نیاز سایر کشورها را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر لزوم پایش و رصد زنجیره تولید و تامین مواد اولیه افزود: وزارت صمت باید متقاضیان را در کمیته رصد و پایش زنجیره فولاد بررسی کرده و ضمن به روز کردن سهمیه‌ها از رسیدن کالا به دست دلالان جلوگیری کند. نباید تحت هیچ شرایطی در این زنجیره غیر از تولیدکننده و فروشندگان محصولات نهایی فعالیت داشته باشند.

تقی پور تصریح کرد: همچنین مواد اولیه‌ای که در بورس خریداری می‌شوند را هیچ فردی حق فروش ندارد و این فرآیند نیز باید در سامانه جامع تجارت و سامانه‌های مربوطه ثبت و ضبط شود و وزارت صمت نیز در این خصوص پاسخگو باشد.

وی بر ضرورت ایجاد دو بورس کالای دیگر به موازات بورس کالای فعلی تاکید کرد و گفت: انحصار موجود موجب شده که کالا بصورت قطره چکانی در بورس عرضه شود دست نیست و باید از این کار جلوگیری کرد تا مانع از بالا رفتن کاذب قیمت شویم و  امیدواریم هفته آینده این طرح توسط نمایندگان در کمیسیون صنایع نهایی و به صحن مجلس برود.

مدیر عامل کارخانجات نورد و لوله صفا نیز مهمترین مشکل بزرگترین کارخانجات تولید کننده نورد و لوله دنیا را تامین مواد اولیه دانست و افزود: کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه با قدمت ۵۰ ساله تنها ظرفیت سه درصدی از تامین مواد اولیه را دارند در حالی که مواد اولیه در بورس عرضه می شود و سود آن به جای تولید در جیب دلالان است.

محمد رستمی صفا افزود: دلالان مواد اولیه عرضه شده در بورس را با افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت در بازار آزاد به فروش می رسانند و این معضل بزرگی پیش روی تولید این صنعت بزرگ دنیاست در حالی که اگر ۱۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانجات تامین شود تعهد خواهیم کرد پروفیل را با قیمت عادلانه به سراسر کشور عرضه کرده و نیاز تمامی مصرف کنندگان را تامین کنیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group