پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

تمامی اخبار

جمعیت شهرستان ساوه به مرز ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان باسوادی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این شهرستان برای مناطق شهری ۹۶.۸ و در روستاها نیز معادل ۸۹ درصد است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت بیسواد این شهرستان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هشت هزار و ۲۳۷ نفر است و با تلاش های آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در چهار سال اخیر ۲۹۲ نفر در این شهرستان با قبولی در آزمونها، باسواد شده اند.
«ابراهیم فراشیانی» افزود: آمار بی‌سوادان طبق خوداظهاری افراد است و اداره سوادآموزی ساوه اطلاعات کاملی از افراد بیسواد برای پیگیری و تحت آموزش قرار دادن آنها در دست ندارد ولی طبق سهمیه ابلاغی استان نسبت به پوشش سوادآموزان اقدام می شود.
وی تاکید کرد: بزرگترین چالش موجود در این خصوص علاوه بر در دست نبود آمار مشخص بیسوادان، بی انگیزگی آنها نسبت به ادامه تحصیل و باسواد شدن است.
به گفته این مسئول اقدام مناسبی که نهضت سوادآموزی ساوه از امسال شروع کرد ارائه آموزش ها به شیوه تحت وب است که در هر زمان و مکان امکان انجام استعلام و ثبت نام بی‌سوادان میسر شده و آموزش دهنده نیز با کد کاربری خود می توانند فعالیت ها را پیگیری کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش ساوه گفت: این سامانه به خصوص در شرایط شیوع کرونا کارایی زیادی دارد و افراد می توانند در منزل خود به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری فراگیری را ادامه دهند و شیوه کار هم بدین گونه است که آموزش دهندگان محتوا را تولید و در اختیار سوادآموزان قرار می دهند.
وی ادامه داد: آموزش دهندگان نیز دوره های توانمندسازی را با همکاری اداره آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی گذرانده اند و مدرک آنها معادل لیسانس و بالاتر قلمداد می شود و برای فعالیت های آنها نیز حق الزحمه پرداخت خواهد شد.
به گفته او، در ساوه آموزش خودآموز نیز در حال انجام است و در این شیوه افراد بیسوادی که شرایط حضور در کلاسهای سوادآموزی را ندارند، می توانند با کمک افراد باسواد عضو خانواده خود باسواد شده و از سازمان سوادآموزی حق الزحمه ای معادل هشت میلیون و ۹۲۰ هزار ریال دریافت نمایند.
فراشیانی گفت: همچنین طرح آموزش فرد به فرد هم از سوی معلمان و آموزش دهندگان انجام می شود و به ازای قبولی هر فرد مبلغ ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال به عنوان سرانه پرداخت می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های سوادآموزی در شهرستان ساوه آموزش به اتباع خارجی  در قالب دوره انتقال (معادل ششم ابتدایی) است و دوره دیگری با عنوان «تحکیم سواد» برای افراد کم سوادی که آموخته های قبلی را فراموش کرده اند و نیاز به یادآوری دارند اجرا می شود تا این افراد به مرور زمان در زمره بی‌سوادان قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: از سال ۹۵ تا ۹۸ شمار بیسوادان ساکن اردوگاه شهید ناصری ویژه اتباع کشور افغانستان که تحت آموزش قرار گرفتند ۹۳ نفر بود که از این تعداد ۹۹ نفر قبول شدند.

فراشیانی گفت: در چهار سال اخیر با برگزاری کلاس های آموزش سوادآموزی در شهر و روستاهای شهرستان ویژه اتباع نیز ۷۸ نفر از آنها باسواد شدند.
به گفته وی در دوره آموزشی انتقال هر سال مسابقه انشانویسی و کتابخوانی برگزار می شود که سوادآموزان ساوجی عموما در سطح کشور رتبه های برتر را به دست آورده اند.
وی گفت: در زندان ساوه نیز یک مرکز یادگیری محلی فعالیت می کند که علاوه بر آموزش سواد پایه و خواندن و نوشتن نسبت به آموزش مهارت های فردی، اجتماعی و حرفه ای به سوادآموزان اقدام می شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: در سالهای اخیر با توجه به شناخت و جمعیت هر روستا کار شناسایی بی‌سوادان نیز انجام و تحت آموزش قرار گرفتند.
وی یادآور شد: یکی از طرح های در دست اجرا، آموزش خواندن و نوشتن به والدین بیسواد دانش آموزان است که از سوی مدارس معرفی شده اند و امسال معرفی شدگان تحت آموزش قرار دارند تا به مرز باسوادی برسند.
فراشیانی اظهار داشت: افراد بیسواد بالای ۵۰ سال نیز می توانند مراجعه کنند تا به آنها کتاب تحویل شود و در آزمون های متفرقه شرکت کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group