جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

تمامی اخبار

رئیس اداره محیط زیست ساوه گفت: میزان دستگیری شکارچیان غیرمجاز در این شهرستان از ابتدای امسال تا پایان آذر در مقایسه با مدت مشابه پارسال 70 درصد افزایش یافت.

«سیدعلی دعائی لنگرودی» روز یکشنبه در در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: محیط زیست به طور کلی به ۲ دسته طبیعی و انسانی تقسیم‌بندی شده که براساس قانون وظایفی برای این این حوزه ها تعریف شده است.
وی افزود: محیط زیست ساوه در زمینه نظارت بر عرصه های طبیعی که مربوط به شکار و صید، مبارزه با تخلفات، سلاح قاچاق و تخریب پوشش گیاهی است، از ابتدای سال تا پایان آذر امسال عملکرد مناسبی در حوزه ۴۷ هزار هکتاری مناطق حفاظت شده داشته است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه از افزایش ۷۰ درصدی دستگیری متخلفان شکار و صید غیرمجاز در مدت ۹ ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: یگان‌های حفاظت محیط زیست به طور شبانه روزی مناطق آزاد و شکار ممنوع را رصد می کنند و در راستای مبارزه با متخلفان نیز از ظرفیت گزارش های مردمی نیز بهره می گیریم.
دعائی لنگرودی عنوان کرد: براساس آیین‌نامه‌ و دستورالعمل‌ها و با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان، پایش منابع آبی به خصوص سد الغدیر به عنوان مهمترین و وسیع‌ترین منبع آبی شهرستان ساوه در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: تاکنون مورد مثبتی از آنفولانزا در سطح شهرستان گزارش نشده و بازدیدهای مشترک معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی، دامپزشکی و محیط زیست به طور مستمر ادامه دارد.
به گفته او محیط زیست ساوه در عرصه انسانی نیز اقداماتی چون پایش واحدهای صنعتی در زمینه فرآیند تولید، پایش و نظارت بر شیوه دفع فاضلاب، پسماند و آلودگی هوا داشته است و همچنین اخذ استعلام برای استقرار و نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌ها را پیگیری کرده است.
دعائی لنگرودی گفت: واحدهای صنعتی که توان بالقوه در زمینه ایجاد آلایندگی دارند نیز براساس قانون موظف هستند که هر سه ماه یکبار منابع آلایندگی را اعلام و آزمایشگاه‌ها نیز بررسی لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: براساس ارزیابی‌ها از ابتدای امسال تا پایان آذر تعداد صنایع آلاینده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.


رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه، نمونه‌برداری از واحدهایی که فاضلاب را پس از تصفیه در محیط رهاسازی کرده و همچنین رصد و راست آزمایی آزمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های این اداره برشمرد.
دعائی لنگرودی از افزایش ۲۰ درصدی استعلام در زمینه مجوز استقرار، توسعه و بهره‌برداری واحدهای تولیدی در شهرستان ساوه خبر داد و گفت: دولت نیز با هدف ارائه خدمات الکترونیکی شدن، سامانه محیط زیست ویژه مدیریت پسماندهای صنعتی را طراحی کرده است.
وی افزود: صاحبان صنایع دارای آلایندگی پسماند موظف هستند اطلاعات پسماند را که به عنوان ماده اولیه در شرکت ثانویه استفاده می شود و یا نیازمند امحاء است در سامانه بارگذاری کنند تا بررسی های لازم صورت گیرد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه بیان کرد: در شهرستان ساوه مرکز امحاء پسماند به عنوان مجتمع «پسماند زیست» فعال بوده و نسبت به رصد و پایش بر ضوابط اجرایی نقل و انتقال، تخلیه و امحاء پسماندها اقدامات لازم انجام می‌شود.
دعائی لنگرودی با بیان اینکه امسال گزارشی در مورد فعالیت غیرقانونی واحدهای صنعتی شهرستان ساوه در زمینه امحای پسماندها گزارش نشده است، ادامه داد: همکاری مطلوبی با واحدهای صنعتی در زمینه مدیریت پسماندها ایجاد شده و تمام واحدهای تولیدی با مجوز محیط زیست نسبت به انتقال ضایعات اقدام کرده و با توجه به دستورالعمل‌ها، درخواست‌ صنایع بررسی می‌شود.
وی تصریح کرد: ضایعات نخاله ساختمانی و شاخ و برگ درختان در سایت موقت شهر صنعتی کاوه تخلیه و زباله‌های شهری، خانگی و شبه خانگی نیز به سایت زباله شهرداری منتقل می شوند و پسماندهای نیازمند آنالیز هم برای بررسی و اعلام نظر به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه از استقرار ایستگاه پایش هوا در میدان آزادی شهرستان ساوه خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند با استفاده از برنامه Doe به طور لحظه‌ای کیفیت هوای شهر را براساس میزان ازن و مونوکسیدکربن ملاحظه کنند.
دعائی لنگرودی در پایان ضمن اشاره به اهمیت مطالبه گری مردم در حوزه محیط زیست، گفت: اثرات تخریب محیط زیست طولانی مدت است در حالی که علاوه بر الزام قانونی در حفاظت از محیط زیست باید الزام اجتماعی و احساس مسئولیت نیز مورد توجه قرار گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group