شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ مهرماه روز دامپزشکی، نخستین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در شهرستان ساوه افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه در آئین افتتاح این بیمارستان که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد، اظهار کرد: برای نخستین بار در استان، بیمارستان ویژه دام و طیور به مرکزیت شهرستان ساوه افتتاح شد تا خدمات مورد نیاز را به جامعه هدف ارائه کند.

داودد سرمدی، نظارت بر فرآیند کشتار دام و طیور، کشف و امحای گوشت‌های فاسد، واکسیناسیون و مقابله با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام را از مهمترین ماموریت‌های شبکه دامپزشکی بیان کرد و افزود: هم اکنون هفت درمانگاه دامپزشکی، دو آزمایشگاه و ۶ داروخانه وجود دارد که در حوزه درمان و پیشگیری از بیماری دام و طیور فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر دارویی و درمانی در بخش حیوانات مشکلی در سطح شهرستان وجود ندارد گفت: در هر داروخانه، درمانگاه و آزمایشگاه از دکترهای دامپزشک و کارشناسان مربوطه استفاده می‌شود همچنین درمانگاه‌ها به عنوان مراکز واکسینه، امور واکسیناسیون دام‌ها را انجام می‌دهند.

سرمدی به ماموریت مهم دامپزشکی در کنترل بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: واکسینه کردن دام و طیور توسط شبکه دامپزشکی و انجام تست‌ کنترل بیماری‌ها، موجب کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.

وی به فعالیت‌های شبکه دامپزشکی در حوزه تولید فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد و از بازدید از سه هزار و ۳۴۰ مورد دامداری، مرغداری و کشتارگاه در نیمه نخست خبر داد و افزود: تعداد طیور کشتار شده در این مدت دو میلیون و ۱۸۵ هزار قطعه به وزن ۶ میلیون و ۵۶۳ هزار کیلوگرم بوده است. همچنین تعداد دام سبک و سنگین کشتار شده در این مدت هشت هزار و ۱۵۳ راس است و وزن لاشه‌ها در مجموع حدود ۴۶۳ هزار کیلوگرم بوده است.

وی افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری  با تلاش بازرسان دامپزشکی افزون بر ۱۸ تن گوشت مرغ و بیش از سه تن گوشت قرمز فاسد شناسایی و توقیف شد و ۱۶۰ تذکر به متخلفین عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان ساوه داده شده و پرونده ۴۲ نفر نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه به اقداماتی که برای مبارزه با بیماری‌های دامی انجام شده اشاره کرد و گفت: انجام واکسیناسیون ۸۸ هزار و ۴۸۴ راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی، نجات ۱۰۰ هزار راس گوسفند با تزریق واکسیناسیون آنتروتوکسمی از خطر ابتلا به بیماری و تزریق واکسن آگالاکسی برای ۳۴ هزار و ۷۳۲ راس گوسفند از جمله فعالیت‌ها بوده است. هچنین برای ایمن نگه داشتن جمعیت دام سنگین(گاو و گوساله) از بیماری لمپی اسکین نیز تزریق واکسیناسیون برای افزون بر ۱۰ هزار راس انجام و برای ۵۳۹ دام دیگر نیز واکسن تیلریوز تزریق شد.

وی واکسیناسیون شاربن علامتی برای سه هزار و ۷۶۷ راس دام سنگین، تزریق واکسیناسیون PPR برای ۲۰ هزار راس گوسفند و واکسن آبله برای بیش از ۳۳ هزار راس گوسفند و بز را از دیگر اقدامات برشمرد و در مورد فعالیت‌های مرتبط با بیماری‌های مشترک انسان و دام، نیز اظهار کرد: اقداماتی از قبیل تست سل برای ۶ هزار و ۳۸۷ راس، عملیات خونگیری برای آزمایش بروسلوز برای چهار هزار راس دام و انجام تست مائین ویژه اسب برای ۱۵۳ راس صورت گرفته است.

سرمدی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال دو میلیون و ۲۶۳ هزار و ۶۸۰ قطعه جوجه ریزی(مرغ گوشتی) در واحدهای مرغداری صورت گرفته است، افزود: در راستای مراقبت از سلامت انسان و دام، کار واکسیناسیون بروسلوز دام سبک و سنگین برای بیش از ۱۷ هزار راس، تزریق واکسن شاربن دام سبک و سنگین به تعداد ۱۴ هزار و ۶۲۸  راس و تزریق واکسن هاری برای ۳۸۴ قلاده سگ انجام شد.

فرماندار ساوه گفت: یکی از مشکلات درمان دام بالا بودن تعرفه های درمانی است که باید به آن رسیدگی شود.

علی میرزایی در آیین افتتاح اولین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در شهرستان ساوهتحقق جهش تولید نیازمند فراهم شدن زیرساخت هاست. در حوزه دامپزشکی و دامی نیز اگر بخواهیم جهش داشته باشیم باید امنیت سرمایه گذاری برای دامدار تامین شود برای تحقق این مهم باید بسترهای رشد و توسعه را  در حوزه دامپروری و آبزی پروری ایجاد کنیم که یکی از زیرساخت های مهم ایجاد مراکز درمانی و خدمات جانبی آن است. با راه اندازی این مرکز قطعا امنیت خاطر دامدار و تولیدکنندگان دامی فراهم خواهد شد.

وی افزود: در صورتی این مرکز درمانی می تواند نیاز کامل حوزه دامی را فراهم کند، که از حمایت های لازم از جمله در بحث تسهیلات برخوردار شود. به عنوان مثل در شرایط بحرانی که با مشکل تامین دارو و اقلام دارویی مواجه هستیم این بیمارستان باید بتواند  از پشتوانه حمایتی برای تامین خدمات برخوردار باشد.

فرماندار ساوه تصریح کرد: یکی از مشکلات درمان دام بالا بودن تعرفه های درمانی است که باید به آن رسیدگی شود. برای حمایت از دامدار علاوه بر فراهم کردن زیر ساخت های درمانی باید دامدار را در بخش تعرفه های درمان دام نیز حمایت کرد. در این حوزه خلاء قانونی وجود دارد. این مسئله باید به درستی تشریح و یک لایحه ویژه در این خصوص برای حمایت از دامدار مصوب و اجرا شود.

محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز با اشاره به ظرفیت های شهرستان در حوزه دام اظهار کرد: به مناسبت 14مهر روز دامپزشکی اولین بیمارستان  تخصصی دامی استان مرکزی در شهرستان ساوه  افتتاح  شد.

وی افزود: کمبود چنین مرکزی در سطح استان مرکزی احساس می شد، چراکه امکانات تشخیصی در سطح استان پایین بود و دامدار مجبور بود برای خدمات درمانی به تهران یا شهرهای مجاور برود که اینکار علاوه بر سختی تردد هزینه های بالایی برای دامدار به همراه داشت. خوشبختانه این مرکز با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند خدمات درمانی دامی را در سطح استان مرکزی پوشش دهد.

وی افزود: این بیمارستان از قسمت های مختلفی از جمله درمان دام بزرگ و دام کوچک تشکیل شده و شامل آزمایشگاه، اتاق رادیولوژی و بستری بوده و تمام قسمت هایی که برای درمان یک دام نیاز است در این بیمارستان طراحی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: در شهرستان ساوه عمده فعالیت ما بحث پرواربندی است.  شهرستان ساوه دومین شهرستان استان از لحاظ جمعیت دامی و پتانسیل دامی است و این بیمارستان می تواند خدمات خوبی هم از لحاظ درمانی و هم از لحاظ تکریم ارباب رجوع به دامداران ارائه دهد.

 اولین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان مرکزی با اعتبار 34 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 400 متر مربع افتتاح شد و با افتتاح این مرکز زمینه اشتغال 11 نفر فراهم شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group