چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

تمامی اخبار

یک فصل زحمت می کشند و بره هایشان را پروار و چاق می کنند اما وقتی آنها را در میادین خرید و فروش دام عرضه می کنند، دلالان قیمتی را پیشنهاد می دهند که خستگی شان را بیشتر و زیانشان هم افزونتر می شود.

به مناسبت پانزدهم مهر مصادف با روز ملی روستا و عشایر، در خصوص مشکلات و راهکارهای عشایر ساکن استان مرکزی به خصوص شهرستان ساوه با مدیرکل این اداره گفت و کردیم که طبق اظهارات او، شیوع کرونا، بازار سرد دام زنده، گرانی نهاده ها و نصف شدن سهمیه نفت سفید مهمترین چالش عشایر منطقه است.

«علی اکبر منصوری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا و شروع کوچ پاییزی، اظهار کرد:عشایر استانهای دیگر که در کانون های ساوه و زرندیه مقیم بودند به مناطق خود برگشته اند و عشایر مرکزی ساکن سایر استانها از جمله تهران نیز در حال انتقال بره های خود به این شهرستان هستند.

وی افزود: با توجه به برودت هوا، عشایر استان مرکزی که در سایر مناطق کشور هستند باید تا اول آذر بازگردند زیرا امکان فعالیت در سرمای هوا برای آنها وجود ندارد.

بره ارزان، نهاده گران و ضرورت تخصیص سهمیه برای صادرات 

مدیرکل امور عشایری استان مرکزی گفت:مشکل اصلی عشایر در شرایط کنونی، فروش دام های پرواری به قیمت پایین و کسادی بازار است.

به گفته منصوری،اکنون در میادین عرضه دام، بره زنده را از عشایر از قرار هر کیلوگرم ۴۲۰ هزار ریال خریداری می کنند که این شرایط فرصتی برای سودجویی دلالان و پایمال شدن حق مردم زحمتکش مناطق عشایری تلقی می شود.

وی ادامه داد:پیشنهاد ما این است که سهمیه ای برای صادرات دام زنده به عشایر اختصاص یابد تا با فروش ارزی دام ها، بخشی از زیان های انباشته آنان جبران شود.

وی گفت:ارزان فروشی دام زنده از یک سو و گرانی نهاده ها از سوی دیگر فشار مضاعفی بر عشایر وارد کرده است و چنانچه سهمیه ای برای صادرات دام عشایر به خارج از کشور در نظر گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات را جبران خواهد کرد.

مدیرکل امور عشایری استان مرکزی اظهار داشت:با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن اغلب رستوران ها و مراکز طبخ غذا و همچنین تعطیلی مناسبت های ملی و مذهبی از جمله اعیاد و مناسک ماه محرم، به طور طبیعی خرید دام زنده از عشایر کاهش چشمگیری یافته و در این شرایط بهترین راهکار، صدور مجوز صادرات دام به سازمان امور عشایری کشور و اختصاص سهمیه به هر استان است.

منصوری گفت: سهمیه کنستانتره ای که از سوی اداره کل امور عشایری به دامداران عشایر داده می شود جوابگوی نیازها نیست و آنها ناگزیرند از بازار آزاد جو را تا قیمت ۳۸ هزار ریال و گندم را بالای ۴۰ هزار ریال در هر کیلوگرم خریداری کنند.
وی همچنین از اداره پشتیبانی امور دام درخواست کرد که برای رفع مشکل فروش دام های عشایر، برنامه خرید تضمینی با قیمت بالای ۴۵۰ هزار ریال از قرار هر کیلوگرم تعریف کند تا از زیان آنها کاسته شود.
به گفته مدیرکل امور عشایری استان مرکزی، شرایط به گونه ای است که عشایر ناچار هستند به قیمت های مطلوب و خواسته های دلالان تن دهند و بدین ترتیب حاصل زحمات شان به جیب سودجویان می رود و این موضوع باعث شکایت و گلایه دامداران عشایر شده که به ما منعکس می کنند.

چالش سوخت و کاهش سهمیه نفت سفید
مدیرکل امور عشایری استان مرکزی همچنین کاهش سهمیه نفت سفید را مشکل دیگری برای زندگی عشایر نشینان عنوان کرد.
منصوری اظهار داشت در حالی که قبلا برای هر خانواده عشایری ماهانه تا ۵۰۰ لیتر نفت سفید اختصاص می یافت اما اکنون این میزان به ۲۱۰ لیتر کاهش یافته که به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست.
وی افزود: توزیع نفت میان عشایر به صورت سامانه ای در آمده و یک موضوع کشوری است و دیگر از تخصیص حواله ای این فرآورده خبری نیست.
وی گفت: با توجه به اینکه مناطق عشایری استان مرکزی از نعمت برق برخوردار نیستند و همچنین مشکلاتی که در ماه‌های اخیر در زمینه توزیع کپسول های گاز مایع پیش آمده، اگر نفت سفید به اندازه نیاز میان خانوارها توزیع نشود بر مشکلات این قشر مولد خواهد افزود.
مدیرکل امور عشایری استان مرکزی همچنین توزیع آرد میان خانوارهای عشایر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: به هر خانوار ماهانه یک کیسه آرد اهدا می شود.
وی گفت: آرد اهدایی با قیمت هر کیلوگرم هشت هزار ریال است که با قیمت آزاد (هر کیلوگرم ۴۰ هزار ریال) تفاوت زیادی دارد و بر روند مصرف آن هم نظارت داریم.

در استان مرکزی افزون بر ۴۰ کانون عشایری وجود دارد که محل پرورش و نگهداری افزون بر ۳۳۰ هزار راس دام سبک است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group