شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

تمامی اخبار

شهردار ساوه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش درآمد، تنها 60 درصد بودجه مصوب شهرداری در هشت ماه نخست امسال محقق شده است.


به گزارش نارستان، مهندس سید مهدی حسینی در جمع کارکنان منطقه ۱ شهرداری، گفت: یکی از تفکراتی که بعد از گذشت سال ها همچنان در میان مردم حاکم است، دولتی بودن بودجه شهرداری ها است و این مهمترین عاملی است که باعث شده تا مردم تمایل چندانی به پرداخت انواع عوارضات و بهای خدمات خود نداشته باشند.
وی ادامه داد: تصور اینکه دولت هر ساله بودجه مورد نیاز اداره شهرها را در اختیار شهرداری ها قرار می دهد و امکان اداره و خدمات رسانی شهرها با این بودجه وجود دارد موجب شده است تا شهروندان توجیهی برای پرداخت عوارضات خود به شهرداری نداشته باشند.
مهندس حسینی یادآور شد: همچنین این نوع تفکر موجب شده تا مردم عوارض را به عنوان پولی بدانند که محل هزینه کرد آن در شهر مشخص نیست، لذا باید فرهنگ‌سازی داشته‌باشیم و این‌گونه برای مردم توضیح دهیم که اگر پولی بابت عوارض به شهرداری می‌دهند این پول به آن‌ها برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: امروزه نه تنها شهرداری ها با بودجه دولتی اداره نمی شوند، بلکه از سال 1361 به بعد کمک های دولتی نیز با قانون خودکفایی مالی شهرداری ها رو به کاهش گذاشت و در سال های 1365 تا 1369 بسیار اندک شد تا آنکه از سال 1370 به بعد تقریباً حذف گردید.
شهردار ساوه با بیان اینکه كسب درآمد در شهرداري ها از اموري است كه تاثير عمده‌اي در ارائه خدمات بهتر به شهروندان دارد، افزود: هم اینک اگر شهرداري ‌ها نتوانند درآمد كافي و پايدار به‌ دست آورند، نخواهند توانست تاسيسات ضروري را ايجاد و شهر را اداره كنند.
وي بيان كرد: درآمدهاي پايدار نقش بسيار موثري در رضايت جامعه شهري، سرعت‌ بخشيدن به توسعه و عمران محدوده‌هاي شهري و در نهايت مديريت مطلوب شهرها دارد.
مهندس حسینی ادامه داد: میزان درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده در سال 95 از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان در سال 96 کاهش یافت و به دلیل نبود دیگر درآمدهای پایدار، شهرداری ساوه وارد بحران مالی شدیدی در این سال شد.
وی گفت: در سال ۹۶ با اقدامات و تلاش های انجام شده میزان وابستگی به ارزش افزوده روند کاهشی به خود گرفت و موجب شد که میزان وابستگی ۶۲ درصدی شهرداری ساوه به ارزش افزوده در سال ۹۵ با سیاست‌های اعمال شده و تدابیر صورت گرفته در سال ۹۷ به ۳۲ درصد برسد و با منابع جدید جایگزین شود.
مهندس حسینی یادآور شد: در حال حاضر درآمد پایدار شهرداری ساوه ماهانه حدود ۱۰ میلیارد تومان است، اما به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب پاسخگوی هزینه های اداره شهر نیست؛ لذا لازم است تا برای اداره شهر ماهانه حدود 7.5 میلیارد تومان درآمد دیگر داشته باشیم.
وی به افزایش هزینه های شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری ساوه در سال ۹۵ علی‌رغم دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ماهانه تنها ۲ و نیم میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت می‌کرد، اما هم اینک در شرایط سخت و بحران مالی با کاهش درآمدها ماهانه 7.5 میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می کند در حالی که بودجه ما هنوز به ۱۷۰ میلیارد تومان نرسیده است.
شهردار ساوه با بیان اینکه افزایش هزینه های جاری شهرداری نسبت به عمرانی در بودجه نگران کننده است، گفت: با توجه به اینکه شهرداری ساوه در اجرای قانون تجمیع مالیات بر ارزش افزوده در کشور بیشترین آسیب را دید، لذا باید با افزایش میزان درآمد از محل دیگر منابع قانونی برای شهرداری بتوانیم شهر را اداره و به شهروندان خدمات مطلوب ارائه کنیم.


وی ادامه داد: ساوه با وجود ظرفیت و پتانسیل های موجود شهرستان و جمعیت ۲۵۰ هزار نفری بودجه فعلی آن (210 میلیارد تومان) رقم ناچیزی است و باید هم اینک درآماد ماهانه را به 17 و نیم میلیارد تومان در ماه برسانیم.
به گفته وی، در هشت ماه نخست امسال باید 145 میلیارد تومان از بودجه 210 میلیاردی محقق می شد اما این در حالی است که تاکنون حدود 100 میلیارد تومان محقق شده و با کمبود 45 میلیارد تومانی و از بودجه عقب هستیم.
مهندس حسینی از دفترچه بهای خدمات، تعرفه‌ و عوارضات پروانه ها، تجاری های غیر مجاز به عنوان بخشی از درآمد های قانونی شهرداری نام برد و افزود: ساوه دومین شهر بزرگ جمعیتی استان است و ما باید توانایی، قدرت و عزت این شهر را حفظ کنیم لذا باید با تلاش در جهت ایجاد درآمد و وصول مطالبات شهرداری اجازه ندهیم که شهرداری یکبار دیگر بحران مالی را تجربه کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group