جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور گفت: ضرورت‌های برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در ساوه را تبیین کرد.

محمدتقی شجاعی در نشستی با خبرنگاران در خصوص برگزاری چهل و نهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه به ضرورت‌های برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نو بودن این صنعت در کشور و نبود آگاهی کافی نسبت به آن، حتی در سطح متخصصین و دانشگاهیان‌ از جمله ضرورت‌های برگزاری مجموعه نمایشگاه‌های هسته‌ای در سراسر کشور است.

وی محدود بودن فضای اطلاع‌رسانی در رابطه با جزئیات این صنعت در سطح دنیا، ارائه دستاوردها به صورت عینی جهت رفع ابهام افکار عمومی داخلی به جای سخنرانی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، بومی بودن این دستاوردها بویژه در بخش چرخه سوخت و آب سنگین و محق بودن مردم درخصوص افزایش آگاهی هایشان در این مورد به جهت حمایت‌های گسترده و همه جانبه  از دستیابی به این دانش ارزشمند به عنوان مهمترین عامل ایستادگی و موفقیت در برابر فشارهای سیاسی خارجی از دیگر ضرورت‌های برگزاری مجموعه نمایشگاه‌های هسته‌ای در سراسر کشور است.

رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور در ادامه به اهداف و فواید برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای اشاره کرد و افزود: آگاه سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته‌ای و معرفی آن به عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم و دسترسی سریع و راحت و جامع دانشگاهیان به چکیده آخرین دستاوردهای کشور در این صنعت و رفع ابهام در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای چه به لحاظ ایمنی و زیست‌محیطی و چه به لحاظ سیاسی جهت خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمنان از مهمترین اهداف و فواید برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در کشور است.

وی ایجاد علاقمندی و جذب کارشناسان، محققین و متخصصین دانشگاهی، جذب نخبه‌ها، تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهده عینی و معرفی کاربردهای جنبی این صنعت، بویژه کشاورزی و پزشکی را از دیگر اهداف و فواید برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای برشمرد.

شجاعی با اشاره به اینکه چهل و نهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور با همکاری موسسه آموزش عالی انرژی ساوه از  ۲۵ آبانماه در این دانشگاه به مدت ۶ روز با حضور جمعی از مقامات سازمان انرژی اتمی ایران برگزار می‌شود، به بخش‌ها و اقلام نمایشگاهی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در ۲۰ غرفه و  سه بخش شامل چرخه سوخت (تولید سوخت)، نیروگاه (تولید انرژی) و کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مرور اجمالی چرخه سوخت، اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی سازی اورانیوم، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین، تولید قرص و مجتمع‌های سوخت، پسمانداری، مجتمع آب سنگین اراک از بخش‌های نمایشگاه در حوزه چرخه سوخت و یا تولید سوخت است.

وی در خصوص کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای به عنوان بخش دیگری از این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در این زمینه پژوهشکده کشاورزی، پژوهشکده کاربرد پرتوها، رادیو داروها و لیزرهای پزشکی و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به معرفی دستاوردهای این حوزه خواهند پرداخت.

این مقام مسئول در ادامه به اقلام نمایشگاهی در چهل و نهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور اشاره کرد افزود: در این نمایشگاه حدود ۴۰۰ عدد اقلام نمایشگاهی شامل بخش چرخه سوخت و نیروگاه، ۲۲۵ قلم و بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته ای  ۱۷۵ قلم، ۶ ماکت بزرگ  از  نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری، چرخه سوخت هسته‌ای، آبشار سانتریفیوژ، مجتمع سوخت، آب سنگین اراک، مرکز پرتودهی، پسمانداری، فرآوری اورانیوم در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی نمایش ماشین سانتریفیوژ  به صورت برش خورده و یک ماشین سانتریفیوژ دیگر در حال کار، نمایش نسل‌های مختلف سانتریفیوژ، زنجیره ۱۰ تایی ماشین IR۱ و زنجیره ۱۰ تایی ماشین IR۶ را از دیگر اقلام نمایشگاهی چهل و نهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در ساوه بیان کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group