شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

امام جمعه ساوه گفت: همفکری جوامع دینی و برنامه محور بودن ارکان مساجد موجب رونق و بارور شدن فعالیت مساجد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی در هفتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه در خصوص بررسی مشکلات و مسائل مساجد اظهار کرد: ساماندهی فعالیت مساجد و هم افزایی بین ائمه جماعت و هیات های امنا منجر به تقویت فعالیت مساجد خواهد شد.

وی خواستار تحقق الزامات زیرساختی برای توسعه فعالیت مساجد شد و افزود: هرگونه تغییر در ساختار فعالیت مساجد باید بر مبنای قانون و شرح وظایف پیش بینی شده باشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی ساوه در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز مباهله گفت: روز مباهله سند حقانیت اسلام نسبت به سایر ادیان است.

وی به در پیش بودن ماه محرم اشاره کرد و خواستار احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با شناسایی ریشه های این فریضه به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین(ع) شد.

امام جمعه ساوه در ادامه با گرامیداشت هفته دولت خواستار هم افزایی در خدمت به مردم و پرهیز از تضعیف قوای سه گانه کشور شد و آن را آسیبی جدی به بدنه حاکمیت و نظام دانست.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز خواستار آسیب شناسی ضعف های فعالیت تاثیرگذار در مساجد شد و گفت: چالش های جدیدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که نقش فعالیت های موثر فرهنگی به این چالش ها گره خورده است.

علی میرزایی جذاب و پاسخگو نبودن فعالیت های مساجد برای سلیقه های مختلف را از ضعف های سنگرهای فرهنگی اسلام دانست و افزود: تضعیف اعتقادات و باورهای عده ای از مردم و روند رو به رشد جاذبه های خارج از مساجد به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی گرفتاری ها موجب کمرنگ شدن فعالیت مساجد شده است.

وی تصریح کرد: برنامه های اجرایی که زمینه ساز تقویت جذابیت مساجد شود مهمترین راهکار جذب جوانان با سلیقه های مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مساجد صرفا برای اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم ترحیم فعالیت دارند؛ افزود: برنامه محور نبودن مساجد بزرگترین ضعف است در حالیکه باید تولید محتوای فکری و فرهنگی با طراحی هیات امنای مساجد، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی و هنری صورت گیرد تا رونق مساجد شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به کیفیت مطالب و جذابیت منبرها نیز توجه شود، اظهار کرد: سطح بینش و آگاهی ائمه جماعت باید به روز و متناسب با نیازهای جامعه باشد. تریبون مساجد باید منادی وحدت باشد و از هرگونه اظهاراتی که بوی تفرقه می دهد پرهیز شود.

فرماندار ساوه به فراگیر شدن جاذبه های غیر مفید و سرگرمی های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: فراگیر شدن این جاذبه های کاذب مانعی برای حضور در مساجد شده است. باید با بهره گیری از جذابیت های فضای مجازی زمینه افزایش حضور مردم در مساجد را فراهم کنیم.

وی به فقدان روحیه نشاط و شادابی ر برخی مساجد اشاره کرد و افزود: تقویت فضای نشاط و شادابی و اجرای برنامه‌های متنوع سرگرمی از زیرساخت های جذب جوانان به مساجد است.

به گزارش ایسنا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: متاسفانه با وجود مکاتبات صورت گرفته برخی از ادارات نسبت به اعلام برنامه‌هایی که براساس بیانیه گام دوم انقلاب منجر به تقویت معنویت در جامعه می شود، اقدام نکردند.

حسین محمودی فر افزود: مساجد به عنوان پایگاه های انقلاب ظرفیت بالایی برای ترویج ارزش های اسلامی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارند.

در این جلسه برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی به بیان دیدگاه ها و‌ نقطه نظرات خود پیرامون دستور جلسه پرداختند.

فضاسازی مساجد و تقویت فعالیت‌های فرهنگی برای جذب جوانان به مساجد، تشکیل شورای نظارت و کارگروه ارزیابی نحوه فعالیت مساجد، ایجاد بانک اطلاعاتی و شاخص قراردادن مسجد یا هیات امنا به عنوان پایلوت فعالیت های فرهنگی، قانون محور نبودن برخی از مساجد، عدم آگاهی هیات امنا از شرح وظایف و قوانین موجود به ویژه بیمه حوادث و بیمه خادمین، کمبود مساجد در نقاط مختلف شهر، تقویت حضور مسئولان در مساجد به ویژه حاشیه شهر، برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مساجد مختلف شهر به ویژه نقاط کمتر برخوردار، حفظ جایگاه مساجد در نحوه اجرای برنامه ها و مناسبت ها، آموزش هیات های امنای مساجد برای آگاهی از قوانین از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

در پایان این جلسه کلیات تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید و بر اجرای مصوبات آن تاکید شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group