شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی از سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شهرستان ساوه خبر داد.

محمدرضا منصوری در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اعلام این خبر افزود: علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به منظور بازدید از ابنیه تاریخی به ویژه مسجد جامع هزار ساله ساوه عصر روز دوشنبه 28 مردادماه به ساوه سفر می کند.

وی افزود: در این سفر نیم روزه معاون رئیس جمهور و هیئت همراه از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های زیرساختی فضاهای تاریخی و گردشگری ساوه قرار خواهد گرفت.

منصوری بیان کرد: در بازدید دکتر مونسان از مسجد جامع ساوه در خصوص مرمت این بنای تاریخی و برخی ابنیه تصمیم گیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: در جریان این سفر مقدمات اجرای طرح از مسجد تا مسجد مطرح و تصمیمات لازم برای اجرای آن اتخاذ خواهد شد، همچنین بازسازی ضلع شمالی مسجد جامع از جمله مطالبات مهم این شهرستان از معاون رئیس جمهور است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این سفر موانع و الزامات پیش رو برای ثبت جهانی مسجد جامع ساوه نیز مطرح  می شود و امیدواریم سازوکار مناسب برای جهانی شدن مسجد جامع ساوه اندیشیده شود تا از بودجه و اعتبارات مجامع بین المللی برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی که به عنوان شاهکار معماری اصیل ایرانی و نگین تاریخ این مرزوبوم است بهره ‌مند شویم.

به گزارش ایسنا، مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهایی است که در ایران ساخته شده و طی دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده ‌است، به طوریکه نوسازی‌های انجام ‌شده موجب شده است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند.

این مسجد تماما از خشت و گل ساخته‌ شده و در نوع خود بی‌نظیر است. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبد، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. خصوصیت این بنای تاریخی-مذهبی آن است که نمودهایی از سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی) در آن دیده می‌شود. آثار و بقایای موجود بیانگر این است که در مکان مسجد فعلی در دوران ایران باستان، آتشکده ای بوده و در دوره اسلامی تبدیل به مسجد شده است.

این بنای تاریخی اولین اثر تاریخی استان است که در فهرست آثار ملی کشور در دی ماه 1310 هجری شمسی به ثبت رسید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group