جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

فرماندار ساوه خواستار ایجاد یک پژوهشکده تحقیقاتی و پژوهشی و پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی در این شهرستان شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی میرزایی در جلسه هم‌اندیشی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ساوه با اشاره به انجام اقدامات اولیه به منظور استقرار پژوهشکده تحقیقاتی و پژوهشی و پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی در این شهرستان اظهار کرد: ساوه به دلیل مزیت بالا در تولیدات کشاورزی نیازمند ایجاد این مرکز تحقیقاتی است تا در کنار آن پارک‌های علم و فناوری شکل گرفته و منجر به برآوردن نیازهای کشاورزان در حوزه تحقیقاتی شود و  بسترسازی مناسبی برای احداث پایانه انار و جشنواره تولیدات کشاورزی خواهد شد.

وی گفت: برنامه توسعه کشت‌های سودمند مانند زعفران در کنار پسته و سایر ارقام در دستور کار است و تأسیس پژوهشکده تحقیقات کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه گفت: در شهرستان ساوه ۱۲ هزار و ۲۲۲ دانشجو در ۱۷ مرکز دانشگاهی تحصیل می‌کنند که ۵۷ درصد دانشجویان را آقایان و مابقی را بانوان تشکیل می‌دهد. بیشترین دانشجویان بالغ بر  ۳۲ درصد در دانشگاه آزاد و کمترین آن به میزان ۸ درصد در دانشگاه دولتی است.

معاون استاندار و فرماندار ساوه با اشاره به تحصیل 65 درصد دانشجویان بومی در این شهرستان گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی داشته است. بیشترین جمعیت دانشجویی ساوه در گروه تحصیلی فنی مهندسی و کمترین آن علوم پایه است.

وی گفت:  متاسفانه در ساوه مانند سایر نقاط کشور به دلیل توسعه کمی دانشگاه‌ها آمار دانشجویان به شدت کاهش یافته که منجر به زیان‌ده شدن مراکز دانشگاهی شده است.

میرزایی خواستار تجمیع مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی شامل رشته‌ها، دانشجو، تجهیزات و‌ پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، شد و افزود: به دلیل افزایش رشد جمعیتی، در تامین زیرساخت‌های آموزش و پرورش با چالش مواجه هستیم. استعداد بالای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌طلبد تا زیرساخت‌های مناسبی در حوزه آموزش فراهم شود.

وی گفت: اکنون قبولی در دانشگاه ملاک نیست بلکه نوع رشته و دانشگاه اهمیت زیادی دارد، از این رو باید مراکز آموزش عالی و موسسات غیرانتفاعی تجمیع شود و این مسأله درخواست ساوه است.  

وی با اشاره به اینکه ساوه از جمله شهرهایی است که بیمارستان دولتی بعد از انقلاب در آن احداث نشده است، افزود: تخصیص بودجه ملی برای احداث پردیس دانشکده علوم پزشکی در حوزه آموزشی ضروری است.

فرماندار ساوه از کمیسیون آموزش به عنوان یکی از کمیسیون‌های موثر مجلس یاد کرد و افزود: نبود انگیزه بین معلمان حق‌التدریس به دلیل معوقات پرداختی مشکل بزرگ این شهرستان است. به دلیل اینکه ساوه بالاترین آمار معلمان حق‌التدریس را دارد از مشکلات خاصی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: با وجود استعدادهای بالای دانش‌آموزان ساوجی، هنرستان دخترانه در ساوه وجود ندارد، در صورتی که یکی از زیرساخت‌های اشاعه هنرآموزی و تقویت مهارت ایجاد هنرستان دخترانه است.

به گزارش ایسنا، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز گفت: بالغ بر ۵۴ هزار دانش‌آموز با احتساب دانش‌آموزان پیش دبستانی در ساوه تحصیل می‌کنند. 2317 معلم شاغل و قریب به هزار نفر حق‌التدریسی جمعیت معلمان مدارس این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

ابراهیم فراشیانی، کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی، تجهیزات و مشارکت‌ها از جمله مشکلات آموزش و پرورش ساوه بیان کرد و افزود: با توجه به رشد آماری دانش‌آموزان به دلیل مهاجرت‌پذیری سالانه چند واحد آموزشی به فضای آموزش اضافه می‌شود، اما همچنان کمبود وجود دارد و تراکم دانش‌آموزی ۳۳ درصد در مقطع متوسطه است که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی افزود: تنها شهری که در حوزه توازن رشته‌ای مطابق با سند چشم‌انداز پیش رفته، ساوه است و در سطح استان رتبه اول را دارد. متاسفانه تجهیزات هنرستان‌های ساوه ناکافی و بودجه تخصیصی پاسخگو نیست.

فراشیانی بیان کرد: هشت هزار دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی ساوه تحصیل می‌کنند که ۱۶ درصد جمعیت دانش‌آموزی را تشکیل می‌دهد و این میزان بالاتر از نرم استان و کشور است. اجرای طرح حامل‌های انرژی در مدارس از انتظارات نظام تعلیم و تربیت است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: با راه‌اندازی این دانشکده در ۷ سال قبل، بالغ بر ۶۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند.

دکتر عباس نیک‌روش افزود: سال گذشته ردیف بودجه مستقل برای احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی اختصاص یافت، اما برای اتمام پروژه احداث این بیمارستان و پردیس دانشگاهی باید از ظرفیت خیرین و اعتبارات ملی بهره جست.

در این جلسه روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به بیان نقطه نظرات و مشکلات آموزشی پرداختند.

به روز شدن دانشگاه‌ها از لحاظ زیرساختی، تغییر ساختار سازمان فنی و حرفه‌ای به سازمان ملی مهارت، برخی موانع مالی و اداری به منظور ساخت فضای فیزیکی برای دانشگاه‌ها به ویژه جهاد دانشگاهی ساوه، فعالیت دانشگاه‌های ساوه با ظرفیت پذیرش دانشجوی کمتر، تاسیس کارگاه‌های جوار دانشگاهی، نگاه یکسان و عادلانه به دانشگاه‌ها، کافی بودن توسعه کمی دانشگاه‌ها و تلاش برای کیفی‌سازی، شفاف نبودن قوانین بازنشستگی اعضای هیات علمی از جمله مهمترین مواردی بود که در این جلسه از سوی روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group