پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه از آغاز عملیات اجرایی مرمت، حفاظت و بازسازی تزئینات معماری کتیبه گچ بری ایوان مسجد سرخ این شهر خبر داد.

رضا ایاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، تثبیت این بنای ارزشمند تاریخی، اصلاح و مرمت و نیز استحکام بخشی آن را از جمله اهداف اجرای این طرح عمرانی بیان کرد و افزود: برای اجرای این طرح 630 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که ظرف مدت سه ماه عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: به دلیل خسارت‌هایی که در بارش‌های بهاره به گنبد این مسجد وارد شده بود و بخشی از دو گنبد مسجد سرخ به طور جدی آسیب دیده بود، کار مرمت کامل گنبدها نیز چندی پیش با صرف اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال انجام و مجددا بازسازی و مرمت شد.

مسجد سرخ ساوه در ضلع شمالی میدان انقلاب و جانب غربی بازار شهر ساوه بنا شده است و به دلیل وجود تزئینات زرشکی و کتیبه‌های قرمز رنگ، مسجد سرخ نام گرفته است. این بنای ارزشمند تاریخی که در مجموعه تاريخي مسجد انقلاب ساوه قرار دارد در 9 آذر 1389 به شماره 29407 و مناره اين مسجد در 15 دي ماه سال 1310به شماره 155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سبک و معماری این مسجد به دوره قبل از صفویه از جمله دوره سلجوقی بر می‌گردد. این مسجد شامل سردر، ورودی صحن، ایوان، شبستان، رواق و منار است. منار این مسجد در سال ۴۵۳ هجری ساخته شده است، این بنا یکی از فضاهای دیدنی شهر ساوه محسوب می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group