پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

تمامی اخبار

رئیس هیات قایقرانی و دراگون بوت ساوه از برگزاری اردوی تیم ملی دراگون بوت کشور در دریاچه تفریحی شهر ساوه خبر داد.

فهیمه حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: این اردو به منظور آماده سازی تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان تایلند در اواخر مردادماه برگزار شد.

وی افزود: اردوی تیم ملی دراگون بوت از تاریخ 26 تیرماه 1398 در ساوه آغاز شد و به مدت ۳ روز با حضور 20 ورزشکار ادامه داشت.

حسینی در ادامه گفت: در ساوه سه رشته قایقرانی (دراگون بوت، کایاک و کاناپولو ) متشکل از بیش از ۴۰ ورزشکار خانم و ۲۰ ورزشکار آقا فعالیت دارند.

وی به کسب افتخارات اخیر ورزشی در این رشته اشاره کرد و افزود: در رشته دراگون بوت بانوان در خرداد ماه سالجاری ورزشکاران در مسابقه انتخابی تیم ملی در رده سنی آزاد مقام سوم کشوری را کسب کردند و هم اکنون آقایان نیز در رشته کایاک در حال تمرین سخت هستند چراکه اواخر مردادماه المپیاد استعدادهای برتر در کردستان برگزار خواهد شد.

 

سرمربی تیم ملی دراگون بوت گفت: تیم ملی دراگون بوت ایران با قدرت خود را برای شرکت در مسابقات جهانی آماده می کند.

«سجاد غریبی» روز شنبه در حاشیه برگزاری اردوی تیم ملی دراگون بوت کشور که در دریاچه شهر ساوه در حال برگزاری است، افزود: هدف از برگزاری این اردو، آماده‌سازی تیم ملی برای شرکت در مسابقات جهانی این رشته ورزشی است که قرار است از ۳۱ مرداد تا چهارم شهریور در پاتایای تایلند برگزار شود.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری ۲ دوره لیگ برتر دراگون بوت کشور و ۲ دوره مسابقات انتخابی این رشته ورزشی در مجموع، ۱۶ ورزشکار پاروزن و یک درامر به اردوی تیم ملی دعوت شدند و روند آماده سازی در ساوه دنبال می شود.

غریبی گفت: در حال آماده سازی اولیه هستیم و در مراحل بعدی بر روی فعالیت های تاکتیکی و فنی تمرکز خواهیم کرد و با روندی که در آماده سازی تیم مشاهده می شود نسبت به درخشش این تیم در مسابقات جهانی بسیار امیدوار هستیم.

سرمربی تیم ملی دراگون بوت کشور افزود: مسابقات پاتایا تایلند با حضور ۳۶ تیم از کشورهای مختلف جهان و با مشارکت حدود چهار هزار ورزشکار در مسافت های ۲۰۰، ۵۰۰، یک هزار و ۲ هزار متر برگزار می شود که در نوع خود تاکنون بی نظیر بوده است.

به گفته وی، در مسابقات جهانی ۲ سال پیش با حدود ۷۰ درصد از توان، تیم ملی موفق به کسب رتبه پنجم و قرار گرفتن در میان ۱۲ تیم برتر و کسب جواز حضور در مسابقات پاتایا تایلند شد، ضمن اینکه عنوان پدیده مسابقات نیز به تیم ایران تعلق گرفت.

غریبی اظهار داشت: در مسابقات تایلند با تیم کامل تری نسبت به مسابقات ۲ سال قبل شرکت خواهیم کرد و با توجه به آمادگی ورزشکاران، شانس مدال آوری بسیار بالایی برای تیم ملی دراگون بوت کشورمان قائل هستیم.

وی ادامه داد: سطح مسابقات تایلند بسیار بالا و رقابت ها نیز خیلی فشرده است و ۳۶ تیم از کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی، تایلند، تایوان، میانمار و نیز تیم‌های اروپایی مانند آلمان، مجارستان، ایتالیا و اوکراین شرکت دارند و این مساله سبب شده که مسابقات بسیار سنگین و حساس باشد.

سرمربی تیم ملی دراگون بوت ایران گفت: این رشته ورزشی تاکنون در مسابقات المپیک گنجانده نشده و قرار است برای نخستین بار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با حضور هشت تیم برگزار شود اما در المپیک آینده که به احتمال زیاد در نیویورک برگزار خواهد شد قرار است به صورت رسمی با مشارکت تیم های صاحب نام، مسابقات این رشته ورزشی برگزار شود.

وی گفت: مسابقات دراگون بوت در بازی‌های آسیایی دوره قبل در جاکارتای اندونزی به صورت آزمایشی برگزار شد اما قرار است در بازی های آسیایی پیش رو که در چین برگزار می شود، این مسابقات نیز در دستور کار قرار گیرد.

غریبی افزود: با یک برنامه ریزی بلندمدت، انتظار داریم که در سه سال آینده و در مسابقات بازی‌های آسیایی به عنوان یکی از تیم‌های مدال آور برای کشورمان باشیم.

وی اظهار داشت: در اردوی شهر ساوه ،۲۱ ورزشکار از جمله ۱۶ پاروزن حضور دارند که در پایان چهار نفر از این ورزشکاران از ادامه فرآیند اردو حذف و مابقی به عنوان اسکلت اصلی تیم ملی عازم مسابقات پاتایای تایلند خواهند شد.

سرمربی تیم ملی دراگون بوت ایران گفت: این رشته ورزشی با توجه به جذابیت هایی که دارد، از حمایت اسپانسرها بهره مند است که هزینه برگزاری اردوها و اعزام به مسابقات را تامین می کنند به همین دلیل کمتر به اعتبارت فدراسیون قایقرانی و وزارت ورزش وابسته هستیم.

غریبی افزود: در حالی که مربیان و بازیکنان سایر تیم های ملی که به بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی اعزام می‌شوند از سوی وزارت ورزش مورد حمایت و بهره مندی از برخی تسهیلات و مزیت ها هستند اما ورزشکاران، مربیان و کادر فنی این تیم نیازمند حمایت هستند و ما درخواست داریم که وزارت ورزش به این رشته ورزشی مانند سایر رشته ها توجه بیشتری داشته باشد.

سرمربی تیم ملی دراگون بوت کشور گفت: البته از فدراسیون قایقرانی با توجه به بضاعت مالی و شرایطی که وجود دارد انتظار خیلی زیادی نداریم زیرا این رشته ورزشی به اندازه کافی درآمدزا و جذاب است اما انتظار داریم در زمینه فرآیندهای اداری، مشکلات را از سر راه ورزشکاران این رشته بردارند.

غریبی توضیح داد: یکی از مشکلات ورزشکاران رشته دراگون بوت و بازیکنان تیم ملی این است که برای رفتن و مسافرت به مسابقات جهانی در شورای برون مرزی با مشکلات زیادی مواجه می شوند و خواسته ما داشتن یک شورای برون مرزی ویژه است تا تمام فکر و تمرکز ورزشکاران معطوف به تمرین و پیشرفت و کسب افتخار برای کشور باشد.

وی گفت: با وجود پیست های استاندارد و مناسبی که در شهر بوشهر و مجموعه ورزشی آزادی تهران وجود دارد امکان میزبانی مسابقات جهانی دراگون بوت برای کشور میسر است و مزیت مسابقات نیز این است که در صورت برگزاری افزون بر چهار تا پنج هزار ورزشکار در رده باشگاهی و حضور چشمگیر تماشاگران سبب درآمدزایی و کسب افتخار برای کشور ما خواهد بود.

غریبی ادامه داد: یکی از اهداف ما در آینده، برگزاری مسابقات میکس دراگون بوت با حضور مشترک زنان و مردان در یک قایق است که در این زمینه مشکل شرعی وجود ندارد و قبلاً نیز از مراجع تقلید استفتاء شده که با نظر مساعد آنها توام بود.

سرمربی تیم ملی دراگون بوت ایران در پایان گفت: این رشته ورزشی و تیم ملی صرفاً با تکیه بر نبوغ ورزشکاران و درآمدزایی از ناحیه حامیان مالی، موفق شده اکنون در بین ۶ تیم برتر جهان قرار گیرد و لازم است برای پیشرفت هرچه بیشتر این ورزش زمینه مساعد برای حضور تیم ملی در مسابقات جهانی و آسیایی مهیا شود.

ورزش دراگون بوت (Dragon Boat) یا «قایق اژدها» یکی از رشته های تیمی پارویی با حضور ۱۰ یا ۲۰ پاروزن به همراه یک سکاندار و یک طبال انجام می شود که در مجموع در هر قایق ۱۲ یا ۲۲ نفر حضور دارند و پاروزنان با هماهنگی کامل و با صدای طبل پاروهای خود را وارد آب کرده و قایق را به سمت جلو به حرکت در می آورند.

طبال با نواختن طبل، به هماهنگی پاروزنان کمک می کند و سکاندار به وسیله سکان جهت حرکت قایق را تعیین می کند.

گفت و گو از: یحیی معماری ایرنا

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group