جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

در سفر نیم روزه وزیر بهداشت و درمان به شهرستان ساوه پس از افتتاح مرکز جامع سلامت شهر پرندک و بهره برداری از بیمارستان امام رضا(ع) زرندیه، کلنگ احداث بیمارستان 250 تختخوابی ساوه بر زمین زده شد .

به گزارش ایسنا، منطقه، مرکزی، رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در این آئین گفت: قرار بود این بیمارستان با ۱۶۰ تخت مصوب احداث شود، اما پس از کار مطالعاتی و تهیه نقشه توسط مشاور در پی رایزنی‌های صورت گرفته به ۲۵۰ تخت افزایش یافت .

دکتر عباس نیک روش افزود: در ابتدا برای احداث این بیمارستان در لایحه بودجه ردیف اعتباری مستقل منظور نشده بود، اما با پیگیری‌های فنی و حمایت نماینده مجلس بودجه مستقل برای احداث بیمارستان در بودجه سال‌جاری در نظر گرفته شد و با استفاده از منابع داخلی و مشارکت خیرین آرزوی دیرینه مردم محقق خواهد شد .

وی افزود: در بودجه سال ۹۸ یک ردیف بودجه مستقل معادل 50 میلیارد ریال برای احداث این بیمارستان در نظر گرفته شد و تخصیص اعتبار منجر به تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه شد. با واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث این طرح درمانی، این مرکز در زمینی به وسعت 50 هزار متر مربع و زیربنایی به مساحت 250 هزار متر مربع احداث می‌شود .

وی افزود: برای احداث این بیمارستان افزون بر ۱۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و با بهره برداری از آن جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از خدماتی که ارائه می شود برخوردار خواهند شد .

دکتر نیک روش همچنین در جریان بازدید وزیر بهداشت از پردیس دانشکده علوم پزشکی ساوه که در حال احداث است، به اقداماتی که در خصوص پردیس دانشگاهی دانشکده صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: هم اکنون بالغ بر 700 دانشجو در یک فضای دبیرستانی در شهر صنعتی کاوه در حال دریافت خدمات آموزشی دانشکده هستند که فضای مطلوبی نیست و با احداث پردیس دانشگاهی دانشجویان از خدمات لازم برخوردار شده و به عنوان نیروی انسانی به مجموعه حوزه بهداشت و درمان وارد خواهند شد .

وزیر بهداشت همچنین در جریان سفر به زرندیه با حضور در گلزار شهدای شهر زاویه از توابع شهرستان زرندیه، ضمن قرائت فاتحه و اهدای گل، به مقام شامخی شهدای این شهر ادای احترام کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش بینی می شود که در قالب اجرای طرح بسیج ملی فشار خون، حداقل دو میلیون مورد جدید مبتلا به فشار خون در کشور شناسایی شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سعید نمکی در جلسه شورای اداری شهرستان که همزمان با آئین کلنگ زنی بیمارستان 250 تختخوابی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب ایران دستاوردهای گرانبهایی را برای این سرزمین داشت که یکی از نفیس ترین و گفتنی ترین آنها دستاوردهای عرصه نظام سلامت بود.

وی با بیان اینکه قبل انقلاب از هر هزار کودکی که دنیا می آمد، به طور متوسط حداقل 130 نوزاد تا یک سالگی را نمی دیدند و نزدیک به 300 زن باردار در بین 100 هزار نفر دوران بارداری را به سلامت طی نکرده و از دست می رفتند، گفت: در برخی مناطق، شرایط بسیار نامطلوب تر بود و از 100 هزار زایمان حداقل هزار نفر در نقاط محروم و دورافتاده به سرانجام نمی رسید.

نمکی اظهار کرد: قبل از انقلاب پوشش واکسیناسیون در کشور 25 درصد و میزان مراکز بهداشت و درمان روستایی حداکثر 1050 دستگاه بود. پزشکان که اکثرا هندی، فیلیپینی و بنگلادشی بودند به میزان بسیار کمی توان پوشش خدمات پزشکی مورد نیاز کشور را داشتند، اما امروز با حدود 66 دانشگاه و دانشکده پزشکی در کشور و تربیت تعداد زیادی طبیب و نیروهای پیراپزشک و با پوشش 100 درصدی واکسیناسیون و گسترش شبکه بهداشتی درمانی در کشور شرایط بسیار تغییر کرده است و با راه اندازی 18 هزار خانه بهداشت در مراکز روستایی توانستیم مرگ و میر زنان و کودکان و گروه های آسیب پذیر را به کمترین میزان ممکن در شرق مدیترانه رسانده و در 26 کشور شرق مدیترانه رتبه اول را در این زمینه کسب کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت روحانی توجه ویژه به حوزه سلامت صورت گرفت و با ایجاد منابع کافی برای طرح تحول توانستیم زیرساخت های نظام سلامت را در نقاط کمتر برخوردار به حداکثر برسانیم، گفت: در طرح تحول سلامت پرداخت هزینه های کمرشکن از جیب بیماران کاهش یافت، برای ماندگاری کادر پزشکی برنامه ریزی شد و بیماران خاص مورد توجه ویژه قرار گرفتند و امروز فاز دوم طرح تحول را دنبال می کنیم.

نمکی اظهار کرد: برنامه اول ما در فاز دوم، حمایت از بسته های مهم فاز اول یعنی کاهش پرداخت از جیب مردم، توسعه زیرساخت ها در نقاط محروم، تشویق ماندگاری کادر پزشکی در نقاط نیازمند و استفاده مطلوب و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی جهت ماندگاری دلخواه در نقاط محروم با استفاده از تشویق بجای انگیزه های غیراقتصادی و بعضا غیرمنطبق با طبع مردم است.

وی دومین کار در این فاز را تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری عنوان کرد و افزود: براساس آخرین آمار سال 96 بیش از 380 هزار مرگ داشتیم که حدود ۳۱۳ هزار مورد از این تعداد بدلیل بیماری های غیرواگیر رخ داده و تنها 25 هزار مورد بدلیل بیماری های واگیردار است . در این 313 هزار مورد حدود ۹۷ هزار مورد بدلیل ارتباط مستقیم با فشار خون بالا و 161 هزار مورد بدلیل فشار خون و بیماری های مرتبط با آن مثل سکته های قلبی، مغزی و نارسایی های مزمن کلیوی رخ داده است.

نمکی با بیان اینکه برای برون رفت از این وضعیت چاره ای جز اجرای برنامه های پیشگیرانه نداریم، گفت: متاسفانه حداقل ۴۰ درصد مردم مبتلا به فشار خون از این مشکل خود بی خبرند و وقتی دچار انواع سکته و بیماری کلیه شدند تازه متوجه مشکل فشار خون می شوند.

وی با اشاره به هزینه های بالای زیرساخت های مورد نیاز برای درمان اینگونه بیماران همچون تخت های سی سی یو و آی سی یو و دیالیز و هزینه هایی که به خانواده ها تحمیل می شود و همچنین از دست رفتن سرمایه های انسانی کشور با بی توجهی به بیماری فشار خون گفت: تلاش ما در این دوره مبتنی بر اینست که کاری کنیم که مردم به این زیرساخت ها نیازمند نشوند. کل هزینه بسیج ملی فشار خون کمتر از هزینه ساخت سه تخت بیمارستانی است و برآورد شده است که حداقل دو میلیون مورد جدید مبتلا به فشار خون را در جریان اجرای این طرح پیدا کنیم که این دو میلیون مورد می توانند کیس سی سی یو و آی سی یو و دیالیز نشوند. در مرحله بعد به دیابت و بهداشت روان می پردازیم تا آمار افسردگی کاهش یابد.

نمکی با بیان اینکه گرفتار چهره های غمناک هستیم، افزود: فشار اقتصادی تنها عامل گرفتاری ها وافسردگی های مردم نیست چرا که هر دو قشر فقیر و مرفه جامعه غمگین هستند و برای رفع زمینه های ایجاد این دلتنگی ها و افسردگی ها باید به بهداشت روان مردم پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز گرفتار بیماری های غیرواگیر هستیم و همه باید به وزارت بهداشت برای کاهش این بیماری ها کمک کنند، گفت: هزینه یک دوره شیمی درمانی برای یک بیمار معادل یک دوره واکسیناسیون یک روستای بزرگ است. برای کنترل بیماری های غیرواگیر چون چاقی، دیابت، فشار خون و امثال آن همه باید کمک کنند. همانگونه که امروز بسیج ملی فشار خون را با کمک نیروهای مسلح، بسیج جامعه پزشکی، بخش خصوصی و ... اجرایی می کنیم چرا که امکان ندارد وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این مهم را به انجام برساند.

نمکی افزود: گام دوم طرح تحول سلامت مصادف با اعلام بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری انقلاب بعنوان یکی از سنجیده ترین اسناد بعد از انقلاب است و امروز زمانی است که باید در همه عرصه ها کنار هم قرار بگیریم و در زمانی که دشمنان قسم خورده همراه داریم، متحد باشیم.

وی با بیان اینکه در دورانی قرار داریم که وقتی به کشتی نفت کش آسیب دیده کمک می کنیم، متهم به مین گذاری می شویم گفت: در این عرصه که دشمنان هم قسم می شوند، دوستان نظام اگر از هم دور شوند به نظام جفا کرده اند. امروز روز فاصله گرفتن اصلاح طلب و اصولگرا نیست و روزی نیست که در درون حلقه نظام با هم تسویه حساب کنیم. امروز روز رفتن زیر خیمه رهبری است و اینکه همه یک حرف بزنیم تا دنیا بداند از حلقوم همه مردم و مسئولان کشور یک حرف بیرون می آید و همه همراه و هم فکر و یکصدا هستیم. اگر دشمن با چنین صحنه ای مواجه شود قطعا به سرعت از پای در می آید.

نمکی با بیان اینکه امسال وزارت بهداشت با 14 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به دام یک سیل ویرانگر افتاد ولی سازمان بهداشت جهانی حیرت کرد که چگونه توانستیم چنین سیلی را بدون اپیدمی سر کنیم، افزود: این دستاورد در تاریخ بهداشت دنیا بی نظیر و حاصل یاری خدا و تلاش سربازان نظام سلامت است.

وی گفت: پرونده الکترونیک سلامت تنها ریل مهمی است که می توان برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع از آن عبور کرد که خوشبختانه با تلاش وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت عملیاتی شد و هفته آینده با حضور رییس جمهور رونمایی خواهد شد. طرح ملی کنترل فشار خون نیز در قالب بسیج همگانی شروع شده و امروز از اهداف این طرح که انتظار داریم 15 تیرماه به اتمام برسد، جلوتریم.

نمکی با اشاره به اینکه ایجاد 400 خانه بهداشت عشایری برای عشایر کوچ رو در حال اتمام است گفت: بهورز مورد نیاز این طرح از دل عشایر جذب شده که همراه کوچ به آنها خدمات زیر بنایی بهداشت و درمان ارائه بدهد، همچنین دندان های یک میلیون و 200 هزار کودک نیز در قالب طرح مدارس عاری از پوسیدگی در مقطع ششم ابتدایی، عاری از پوسیدگی خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید با صبر و تلاش این برهه حساس را طی کرده و به دشمنان بیاموزیم که ملت ایران ملت زانو زدن نیست و شرایط موجود را به خوبی طی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ساوه تنها شهر کشور است که پس از انقلاب بیمارستان دولتی در آن احداث نشده است و امروز شاهد تحقق این آرزوی دیرینه مردم هستیم .

محمدرضا منصوری با اشاره به احداث ۲۴ درمانگاه طی دو سال در ساوه و زرندیه اظهار کرد: اختصاص ردیف مجزا برای احداث پروژه های درمانی و بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نوید ارتقای شاخص های سلامت در این منطقه را می دهد .

بهروز اکرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی نیز در این جلسه به مشکلات بهداشت و درمان در استان اشاره کرد و افزود: بیمارستان ولیعصر ۵۲۰ تختخوابی اراک با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و اخذ وام ۵۰ میلیارد تومانی نیاز به تخصیص اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد .

وی با بیان اینکه انجام پروژه جایگزین بیمارستان طالقانی نیز نیازمند مساعدت وزارت بهداشت است، تامین فضای آموزشی خوابگاهی رفاهی در دانشگاه علوم پزشکی را از جمله مطالبات موجود عنوان کرد و گفت: تامین ۱۶۰ میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی و دارویی استان نیازمند مساعدت است .

وی به پروژه نیمه تمام بیمارستان امام خمینی(ره) خمین که در حال حاضر پیشرفت ۷۰ درصدی دارد اشاره کرد و گفت: نسبت پرستار به تخت در استان مرکزی ۹ دهم است و این استان با کمبود شدید نیروی پرستار و مشکل معوقات پرسنل در بخش بهداشت و درمان مواجه است.

علی میرزایی فرماندار ساوه نیز گفت: وزیر بهداشت در ادامه اجرای طرح ملی سلامت، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک را اجرا کردند که بسیار اقدام خوبی است و به این ترتیب موضوع تقدم پیشگیری بر درمان در اولویت قرار گرفت .

وی اظهار کرد: تعیین تکلیف ساختمان قدیمی بیمارستان ۱۷ شهریور و تسریع در احداث پردیس دانشکده، تسریع در احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی و تکمیل پروژه نیمه تمام مرکز درمانی نوبران و غرق آباد از جمله مهمترین نیازهای حوزه سلامت در ساوه است.

وی گفت: تخصیص ردیف استخدامی برای پرسنل و پرستاران بومی ساوه دستور مقام عالی وزارت بهداشت را نیاز دارد.

امام جمعه ساوه نیز گفت: اجرای طرح های عمرانی و درمانی در شرایط کنونی که با اوج دشمنی دشمنان روبرو هستیم، مایه افتخار و غرور ملی است .

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی خواستار تسریع در اجرای پروژه‌هایی شد که در ساوه کلنگ زنی شده است .

وی افزود: آموزش مقدم بر پیشگیری و درمان است و باید با آگاهی بخشی به مردم به دنبال ارتقای خدمات به مردم باشیم .

براساس این گزارش، مردم آسیابک در جریان سفر وزیر بهداشت مراتب انتقاد خود از جابجایی بیمارستان قدیمی این شهر را عنوان کردند ولی وزیر این جابجایی را خردمندانه دانست و گفت: تیمی با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت مامور شد که با کمک مقامات محلی و مردم موضوع استفاده بهینه از ساختمان قدیمی این بیمارستان را پیگیری کند و مشخص کند که چگونه می توان از آن مجموعه برای خدمت به مردم استفاده کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group