پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

تمامی اخبار

بنیانگذار پایداری محیط در استرالیا گفت: تامین غذای مورد نیاز جمعیت جهان با تخریب محیط زیست صورت خواهد گرفت اما باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در حین تامین غذا تخریب محیط زیست به حداقل برسد تا پایداری محیط همچنان حفظ شود و این یک معادله دوطرفه است.

پروفسور درا مارینوا در حاشیه سمینار نوآوری و توسه پایدار انرژی در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: جهت دهی پایدار به محیط زیست زمینه ساز اطمینان در حوزه صنعتی، اقتصادی، اجتماعی خواهد شد و دستاوردهای بسیاری را به همراه دارد.

وی با تاکید بر لزوم درک نوآوری به منظور پایداری و پژوهش علمی جهت پیاده سازی نوآوری تاکید کرد: نوآوری‌ها ساختاری برای انتقال به یک توسعه پایدار در پاسخ به اولویت‌های تغییرات اقلیمی، نابودی تنوع زیستی، آلودگی، تبدیل زمین و سلامت انسان هستند.

مارینوا به ارتباط میان نوآوری و توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: باید به دنبال یافتن راهکار مناسب و قابل قبول از طریق تحقیقات عملی و پژوهشی برای ارتباط بین نوآوری و توسعه پایدار در حوزه محیط زیست باشیم.

وی در ادامه گفت: برخورداری مردم از یک زندگی بهتر حق مسلم آنان است و فراهم سازی این بستر باید با کار پژوهشی و تحقیقاتی با تاکید بر نوآوری در جوامع دانشگاهی شکل بگیرد و مردم این زندگی مناسب را تجربه کنند.

پروفسور درا مارینوا با تاکید بر اینکه انرژی و غذا دو نیاز مهم برای بهتر زندگی کردن مردم به شمار می‌رود، افزود: نباید به ازای تولید و تامین انرژی، زندگی مردم را به مخاطره بیندازیم و به بهانه توسعه، سلامت مردم را تهدید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تامین نیاز غذای انسان به مراتب مهمتر از تامین و تولید انرژی است، اظهار کرد: غذای مناسب به لحاظ کمیت و کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در مقوله کمیت باید هر انسان از میزان غذای کافی برخوردار باشد و به لحاظ کیفیت نیز غذای تولید شده باید سلامت فرد را تضمین کند.

بنیانگذار پایداری محیط در استرالیا تصریح کرد: غذای تولیدی در هر کشوری باید متناسب با شرایط فیزیکی، جسمانی، ذائقه و اقلیم مردم آن منطقه باشد و ما نمی‌توانیم به عنوان مثال درصد استفاده از گوشت را در یک کشور بیشتر از سرانه مصرفی آن بالا ببریم. نباید نوع غذای غربی‌ها را به ساکنین سایر کشورها تعمیم داد بلکه هر کس باید متناسب با شرایط منطقه‌ای خود و براساس عادات، نیاز خود را تامین کند.

وی افزود: به عنوان مثال میزان مصرف گوشت یک شهروند استرالیایی به طور میانگین سالانه 113 کیلوگرم است در حالیکه این میزان در ایران سالانه حدود 33 کیلو برای هر نفر است. بر این اساس مصرف سالانه 113 کیلوگرم گوشت برای شهروندان ایرانی مانند شهروندان استرالیایی دور از عادات است.

بنیانگذار پایداری محیط در استرالیا در ادامه گفت: هم اکنون در جهان بالغ بر 27 درصد از اراضی کشاورزی صرف تولید زنجیره غذایی حیوانات می‌شود در حالیکه تنها هفت درصد اراضی کشاورزی صرف تولید غلات و دانه‌های مصرفی انسان می شود. بنابراین اگر نتوانیم محیط زیست و اراضی کشاورزی را در راستای تولید زنجیره غذایی برای انسان برنامه‌ریزی کنیم مشکلات تغذیه ای خواهیم داشت.

وی افزود: هم اکنون جمعیت دنیا بالغ بر 7.5 میلیارد نفر است و این میزان بزودی به 10 میلیارد نفر افزایش پیدا خواهد کرد که برای تامین غذای این میزان جمعیت باید برنامه ریزی کرد و اولویت اصلی و مهمتر از انرژی، تامین غذای مورد نیاز است.

وی افزود: تامین غذای مورد نیاز جمعیت جهان با تخریب محیط زیست صورت خواهد گرفت اما باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در حین تامین غذا تخریب محیط زیست به حداقل برسد تا پایداری محیط همچنان حفظ شود و این یک معادله دوطرفه است.

بنیانگذار پایداری محیط در استرالیا تصریح کرد : برای 7.5 میلیارد جمعیت جهان سالانه 75 میلیارد حیوان را از بین می‌بریم تا غذای گوشتی 7.5 میلیارد جمعیت جهان را تامین کنیم البته خوشبختانه این میزان در کشور ایران کمتر است و به عبارتی مصرف کمتر گوشت قرمز در ایران عامل مهمی در کاهش ابتلا به بیماری‌های گوناگون است.

وی خواستار آگاهی بخشی به مردم و آموزش جامعه در راستای پایداری محیط و جلوگیری از تخریب طبیعت شد و افزود: آنچه برای حاکمیت و مردم مهم است آگاهی بخشی با تاکید بر آموزش به منظور جلوگیری از تبعات تخریب محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار است.

به گزارش ایسنا، سمینار نوآوری و توسه پایدار انرژی با حضور اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست، دانشجویان، فعالان اقتصادی و اجتماعی و صنعتگران در سالن جلسات موسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group