يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

تمامی اخبار

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه ساخت و ساز در ساوه متناسب با حفظ هویت تاریخی شهر باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا منصوری در گردهمائی اعضای تعاونی انبوه سازان مسکن کهن دژه کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: شهرستان ساوه دارای قدمتی بیش از هزار سال است و باید به گونه ای اهداف توسعه ای در این شهر کهن و متمدن دنبال شود که هویت تاریخی و اصالت آن آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه انبوه سازان از افرادی متخصص، کارآمد و برخوردار از تحصیلات مرتبط و دانش فنی بالا هستند، تصریح کرد: انبوه سازان نقش مهمی در حفظ هویت و اصالت تاریخی شهر ساوه دارند و تشکیل این تعاونی با عضویت افراد دارای تجربه بالای کاری می تواند در تحقق این مهم نقش بسزایی را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید هویت تاریخی شهر کهن ساوه دستخوش ساخت و سازهای فاقد ضوابط باشد، افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که توسعه شهر ساوه همواره متناسب با جایگاه واقعی آن صورت گیرد و اقلیم جغرافیایی و مبلمان شهری آن حفظ شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه از اخذ مجوز برای واگذاری 120 هکتار زمین از سوی بنیاد مسکن به تعاونی های مسکن شهرستان خبر داد و افزود: این میزان زمین با اخذ دستور از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی در منطقه بام ساوه به تعاونی های مسکن واگذار می شود تا زمینه برخورداری جوانان و زوج های جوان از مسکن مناسب فراهم شود.

وی بیان کرد: افزایش قیمت زمین در سطح شهر موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران رغبتی برای ساخت و ساز نداشته باشند از این رو باید با تشکیل تعاونی ها و واگذاری زمین ارزان قیمت، نرخ زمین را در سطح شهر به صورت متعادل حفظ کرد و از طرفی کاهش هزینه های جانبی ساخت وساز از سوی دستگاههای اجرایی به ویژه شهرداری به توسعه ساخت و ساز و نیز متعادل شدن قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

منصوری تاکید کرد: بخش اعظمی از درآمدزایی شهر از طریق ساخت و سازها صورت می گیرد و نتیجه این درآمدزایی ایجاد اشتغال برای متخصصان و افراد جویای کار است. از این رو حمایت از انبوه سازی حمایت از اقتصاد و اشتغال شهر است.

وی خواستار حمایت مجموعه مدیریت شهری از انبوه سازان شد و افزود: اعضای شورای شهر در جلسات کمیسیون ماده صد خود را نماینده مردم بدانند نه نماینده منافع شهرداری تا رویکرد حمایتی آن از ساخت و ساز و انبوه سازی محقق شود.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز، مسکن را دغدغه مهم مردم و مسئولین بیان کرد و گفت: مقوله مسکن از موضوعات کلیدی جامعه است که اگر اصولی مدیریت نشود چه بسا خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و نمونه آن شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشین است که مشکلات و معضلات بسیاری را به جامعه شهری تحمیل کرده است.

احمد حاج امینی از مسکن به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار در جامعه یاد کرد و افزود: هرگونه اصول فنی در ساختمان سازی منجر به احداث ابنیه مستحکم، برخوردار از اصول فنی و نیز ساخت شهری زیبا خواهد شد و در این میان نقش انبوه سازان بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ساخت و سازهای فاقد اصول فنی و بدون مجوز بویژه در سکونتگاه های غیررسمی موجب خواهد شد تا صدمات و آسیب های آن گریبانگیر مدیریت شهری شود و احداث مسکن خارج از ضوابط و عدم رعایت اصول و فنون مهندسی در ساختمان سازی با کوچکترین حادثه و بلایای طبیعی دستخوش آسیب شود که نظیر آن را در سیل و زلزله اخیر شاهد بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه برخی آسیب هایی که متوجه ساختمان سازی در سطح کشور و به تبع آن در شهر ساوه می شود را، اتخاذ تصمیمات کلان فاقد کار کارشناسی و فنی بیان کرد و افزود: امروزه با توسعه شهر نشینی اجرای تصمیماتی نظیر متراژ صدور پروانه ساخت برای ساختمان سازی قابلیت اجرایی ندارد و نیازمند بازنگری است.

وی ادامه داد: ساوه به دلیل مزیت مهاجرپذیری که دارد و بخش اعظمی از جمعیت آن را جامعه کارگری تشکیل داده است، توان لازم برای خرید زمین های با متراژ بالا در بین مردم وجود ندارد از این رو به ساخت وساز غیر اصولی و فاقد پروانه در نقاط حاشیه ای روی می آورند که به عنوان یک معضل بزرگ محسوب می شود.

حاج امینی بازنگری در قانون شهرسازی و ساختمان سازی و کاهش متراژ زمین در صدور پروانه ساخت را موجب تسهیل کار مردم و تقویت انگیزه برای دریافت پروانه ساخت دانست و افزود: مجموعه مدیریت شهری خواستار صدور پروانه ارزان قیمت و آسان به منظور حمایت از شهروندان است. امروز پرداخت هزینه برای صدور پروانه با متراژ بالا در توان مردم نیست و بیشتر مراجعات مردمی به مدیریت شهری نارضایتی از این قانون است.

وی بیان کرد: عدم همخوانی توان اقتصادی مردم برای خرید زمین با متراژ بالا و اخذ پروانه ساخت موجب شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی و فاقد ضوابط شهرسازی شده است و نتیجه آن ناایمن بودن بنای ساختمان احداث شده است که با کوچکترین زلزله تخریب و آسیب پذیر خواهد بود.

وی حمایت از انبوه سازان و حل مشکلات آنان را موجب پیشگیری از آسیب های ناشی از ساختمان سازی فاقد ضوابط و قوانین دانست و افزود: استفاده از نظرات و نقطه نظرات انبوه سازان برای برطرف کردن آسیب های متاثر از ساختمان سازی فاقد ضوابط می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group