دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

تمامی اخبار

فرماندار ساوه  گفت:   ۲۵ طرح سرمایه گذاری توسط ۱۶ سرمایه گذاری خارجی با صرف یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در ساوه در حال راه اندازی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی میرزایی فرماندار ساوه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون وزیر کشور و استاندار مرکزی برگزار شد افزود: ساوه ۱۶ درصد مساحت کل استان را بر گرفته و بزرگترین شهر صنعتی کشور با حدود ۵۷۰ واحد صنعتی با تنوع تولیدات را در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه ساوه دارای پتانسیل بالایی است گفت: اگر بتوانیم کالاهای استراتژیک را در منطقه ویژه اقتصادی کاوه ساوه ذخیره سازی کنیم دسترسی برای توزیع به بیشتر استان های کشور تسهیل خواهد یافت.

وی اظهار کرد: ۵۶ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی ساوه فعال، ۲۰ درصد نیمه فعال و ۲۳ درصد تعطیل هستند. ۳۵ درصد شاغلان ساوه در صنایع مشغولند و سهم ساوه از نظر صنعت در استان ۴۳ درصد است. یکی از ویژگی های خاص شهرک صنعتی وجود خط راه آهن مستقیم در شهرک صنعتی کاوه است.

به گزارش ایسنا، سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز اظهار کرد: سال ۹۷ سال سختی برای اقتصاد کشور و استان مرکزی بود، اما با وجود همه کاستی ها و مشکلات، روند صدور پروانه های سرمایه گذاری 15 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته صدور جوازهای بهره برداری حدود 30 درصد افزایش یافته است، افزود: در سال 97 بیش از ۱۲ هزار شغل جدید در استان ایجاد شد.

فرخی گفت: بسیاری از واحدهایی که حقوق معوق داشتند توانستند در پایان سال معوقات خود را پرداخت کنند. از نظر میزان تسهیلات نیز سهم استان در رونق تولید ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود اما تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید تسهیلات پرداخت شد .

به گفته وی، در سال گذشته ۱۴۶ جلسه کارگروه تسهیل برگزار شد که بیش از ۵۵۰ مصوبه از ۸۴۰ مصوبه آن اجرایی شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا حاجی پور رییس سازمان صمت استان نیز با بیان اینکه استان مرکزی رتبه اول کشور در راه اندازی واحد‌های راکد و نیمه فعال در سال گذشته را کسب کرده است، افزود: ایجاد خطوط جدید تولیدی در استان با توجه به ظرفیت های موجود، از اولویت های استان در سال رونق تولید است .

در این جلسه برخی مدیران صنایع به بیان مشکلات و موانع توسعه ای واحد‌های تولیدی و صنعتی خود پرداختند.

کمبود نقدینگی، مشکلات بیمه ای مالیاتی، قرار گرفتن در لیست سیاه و مسدود شدن حساب های بانکی به دلیل دیرکرد در پرداخت مطالبات بانکی، تعیین تکلیف واحد‌های فعال در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت، مشکلات زیست محیطی، بروکراسی اداری، تسهیل در اعطای تسهیلات، سود بالای بانکی، خلأ قانونی در رونق تولید از حمله موضوعاتی بود که توسط سرمایه گذاران در این جلسه مطرح شد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي وزير كشور گفت: جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و تلاش برای احیای واحد‌هایی که به دلایل مختلف با ظرفیت کمتر فعالیت می کنند، اولویت دولت در سال رونق تولید است .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، بابک دین پرست در جریان بازدید از دو واحد تولیدی و صنعتی در ساوه اظهار کرد: حفظ اشتغال و تلاش برای حفظ توان تولیدی صنایع و اتخاذ راهکارهای مناسب برای توسعه صنایع و ایجاد اشتغال از دیگر اولویت های دولت در سال رونق تولید است .

وی افزود: براین اساس دولت تمام برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های خود را برای رونق تولید بکار بسته و استانداران نیز مکلف به اجرای برنامه های دولت در این حوزه هستند .

معاون وزیر کشور در ادامه افزود: در جلسات دولت تمامی وزارتخانه های متبوع مکلف به استفاده از تمامی ظرفیت ها برای حل مشکلات به منظور تقویت رونق تولید شدند .

وی گفت: در استان مرکزی نیز با تلاش مجموعه استان و در راس استاندار مرکزی، مشکلات بسیاری از واحد‌های تولیدی برطرف شده و واحد‌های نیمه تعطیل و غیرفعال احیا شدند .

وی در ادامه گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اختیارات کامل برای حل مشکلات صنایع جلسات مستمری برگزار می کند که نتایج خوبی دربرداشته است .

دین پرست افزود: مشکلاتی در حوزه امور مالیاتی، تامین اجتماعی، کمبود نقدینگی و بدهی هایی به ادارات آب، برق و گاز در این جلسات مطرح و راهکارهای لازم برای برون رفت از آن اتخاذ شده است و در امور صنایع تسهیل صورت گرفته است .

معاون وزیر کشور در سفر نیم روزه به ساوه ضمن بازدید از شرکت مقره سازی و‌ نیز کارخانجات نورد و لوله صفا در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی که در شهرستان ساوه به ریاست استاندار به منظور بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی تشکیل شد، شرکت کرد

استاندار مرکزی با بیان اینکه درخصوص سرمایه گذاری سرمایه گذاران نگرانی داریم، گفت: آنها علاوه بر تحریم ها از ناهماهنگی دستگاههای اجرایی رنج می برند و ما تلاش خواهیم کرد مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه به حداقل برسد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدعلی آقازاده در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون وزیر کشور و استاندار مرکزی برگزار شد، ناهماهنگی در حمایت از سرمایه گذاران علاوه بر تحریم موجب شده سرمایه گذاران سرگردان شوند و متقاضیان سرمایه گذاری نیز از این مهم منصرف شوند.

وی اظهار کرد: در جلسه سران قوا مقرر شده در جایی که سرمایه گذاری صورت می گیرد، ورود دستگاه قضایی و نظارتی و هر مجموعه ای باید با هماهنگی لازم صورت گیرد.

آقازاده افزود: دستگاه‌های اجرایی بدون در نظر گرفتن منافع ملی تصمیم گیری نکنند و با هماهنگی بین بخشی راهکارهای لازم برای برون رفت از مشکلات را در نظر بگیرند. در شرایطی که منابع دولتی محدود است چشم امید ما به سرمایه گذاری است و این ناهماهنگی به سرمایه گذاری و رونق تولید ضربه وارد می‌کند باید با هماهنگی لازم به فکر تقویت تولید و حمایت از اشتغال و صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه پیگیری اقتصادی دولت و وزارت کشور در این خصوص جدی است و دغدغه مهمی به شمار می‌رود، اظهار کرد: امسال اگر نتوانیم از سرمایه گذاری به خوبی حمایت کنیم دولت نخواهد توانست وظایف عادی خود را انجام دهد .

آقازاده در خصوص وضعیت هپکو و آذراب نیز گفت: سال گذشته مشکلات این واحدها با حمایت همه جانبه و هماهنگی ملی و استانی حل شد ولی بحران جدید در هپکو، آذراب، ماشین سازی و همچنین برخی واحد‌های ساوه پیش روست و باید تلاش کرد که این بحران ها برطرف شود.

به گفته وی، قرارگاه خاتم‌الانبیا بیش از ۷ میلیارد یورو به آذراب سفارش کار داده اما پرداخت نشده و مشکل معوقات کارگری و نقدینگی بوجود آمده است .

آقازاده با بیان اینکه نبود مواد اولیه برای تولید و نیز نبود نقدینگی در کنار معوقات کارگری مشکلات این واحدها را تشدید خواهد کرد، افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء و سایر طرف های قرارداد اگر بخشی از مطالبات این واحدها را پرداخت کنند می توان از بحران جلوگیری کرد .

استاندار مرکزی گفت: بخش اقتصادی دولت در استان تلاش جدی برای حل مشکلات دارد و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کارنامه قابل قبولی در این زمینه داشته است تا دغدغه سرمایه گذار و تولید را به حداقل برساند.

وی افزود: در سال ۹۸ باید مشکلات را جدی تر برطرف کنیم و با هماهنگی لازم بین قوا گام های محکمی در راستای تقویت سرمایه گذاری برداریم. امروز سرمایه گذاران علاوه بر تحریم ها از ناهماهنگی دستگاههای اجرایی رنج می برند و ما تلاش خواهیم کرد مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه به حداقل برسد.

در این جلسه مشکلات 10 واحد صنعتی تولیدی مطرح شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در بازدید از شرکت مقره سازی نیز مشکل بازار فروش و نقدینگی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

معاون هماهنگی امور اقتصاد ی و توسعه منطقه ای وزير كشور گفت: استان مرکزی ۸۱ واحد مشکل دار با اشتغال 9 هزار و 303 نفر و سه واحد بحرانی با اشتغال 2 هزار و 117 را به خود اختصاص داده است که پنج درصد کل کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، بابک دین پرست در جلسه ستاد مشترک تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی و شهرستان ساوه که به ریاست استاندار مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: از استاندار مرکزی و مراجع ذیربط انتظار می رود که ضمن بررسی دقیق مشکلات این واحدهای تولیدی و انعکاس آنها در سطح ملی به گونه ای تدابیر لازم اتخاذ شود تا از شرایط بحرانی و مشکل دار خارج شوند.

وی در ادامه به اولویت‌های سال رونق تولید که از سوی وزارت کشور به استانداران اعلام شده است اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها برگرفته از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، پیام نوروزی رهبری و سخنرانی روز اول سال در حرم رضوی و نیز سیاست‌های اقتصادی دولت است.

معاون وزیر کشور به 20 اولویت اول سال رونق تولید اشاره کرد و گفت: تلاش در جهت ساماندهی واحدهای تولیدی با هدف بهره برداری بهینه از توان تولید، شناسایی واحدهای تولیدی راکد، نیمه راکد و با تولید کمتر، جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، حفظ اشتغال، ایجاد اشتغال جدید، جذب سرمایه گذار از جمله اولویت‌های مهم 20 گانه اقتصادی دولت در سال رونق تولید است.

وی در ادامه به راه اندازی پیشخوان وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: سامانه‌هایی نظیر سامانه مجوزهای کسب و کار کشور، پایگاه اطلاع رسانی مجوزها و نقشه ملی استعلامات کشور، سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان و صدور مجوزها و نیز مرکز تماس فوریت‌های کسب و کار کشور در راستای تسهیل در امور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی راه اندازی شده است.

دین پرست پیگیری طرح های نیمه تمام را از دیگر فعالیت های حوزه اقتصادی وزارت کشور بیان کرد و افزود: در حال حاضر 143 واحد تولیدی نیمه تمام در کشور وجود دارد که سهم استان مرکزی چهار واحد تولیدی و صنعتی است و با دستور رئیس جمهور مشکلات این واحدها در دست بررسی است و به وزیر کار دستور داده شده است که طرح‌های نیمه تمام تکمیل و تا نهایی شدن آنها هیچ طرح جدیدی آغاز نشود.

او گفت: استان مرکزی رتبه هشتم کشور را در خصوص کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به خود اختصاص داده است که رقم خوبی است و حاکی از تلاش جدی مجموعه استان است. افزایش اختیارات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز از سوی رئیس جمهور در دست بررسی و صدور دستورات مقتضی است.

وی برگشت واحدهای تملک شده از سوی شبکه بانکی به شبکه تولید کشور را از جمله اقداماتی بیان کرد که با دستور رئیس جمهور صورت گرفته است و در سال گذشته پنج واحد تولیدی تملک شده به چرخه تولید برگشتند.

دین پرست تصریح کرد: تملک واحدهای تولیدی از سوی شبکه بانکی نباید به گونه ای باشد که از چرخه تولید خارج شوند بلکه باید تملک به گونه‌ای صورت گیرد که به تولید و اشتغال ضربه نزند.

وی بیان کرد: چند سال پیش دو هزار و 22 واحد تولیدی تملک شده از سوی شبکه بانکی در سراسر کشور وجود داشته است که سهم استان مرکزی 52 واحد بوده اما با تلاش‌های دولت این میزان در کشور کاهش یافته است.

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: کاهش اشتغال، فعالیت با ظرفیت حداقلی واحد‌های تولیدی نشان از کم کاری و‌ نبود نظارت لازم از سوی متولیان امر دارد و نباید با کم کاری و نبود نظارت لازم اجازه دهیم به تولید آسیب وارد شود.

وی بیان کرد: نگرانی صاحبان صنایع در خصوص فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری بزودی در جلسه ای با حضور تیم مجرب و با حضور دستگاههای اجرایی تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در خصوص رونق تولید، اظهار کرد: اولویت اصلی کشور مسئله اقتصادی است و در حال حاضر در جنگ اقتصادی بسر می‌بریم. باید با همدلی با همکاری بتوانیم در این جنگ پیروز شویم.

وی در ادامه از اختصاص 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت طی سال گذشته در سراسر کشور به منظور رونق تولید اشاره کرد و افزود: سهم استان مرکزی از این میزان 1534 میلیارد تومان بود که از محل تسهیلات رونق تولید به صورت مستقیم از طریق شبکه بانکی پرداخت شده و نشان از کیفیت بالای اقدامات صورت گرفته در حوزه رونق تولید دارد.

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: براساس جدیدترین آمار منتشر شده میانگین نرخ بیکاری سال گذشته در کشور به رقم 12 رسیده است که در مدت مشابه سال قبل 11.9 بوده و نشان از افزایش جزئی دارد.

وی بیان کرد: در استان مرکزی با تلاش‌های صورت گرفته نرخ بیکاری در کنار استان‌هایی نظیر سمنان با 7.2 و همدان با 8.2 به ۸.۴ رسیده است که کمتر از میانگین کشوری بوده و در زمره استان‌هایی است که کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

دین پرست با اشاره به اینکه بالغ بر سه هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان مرکزی فعالیت دارند، افزود: استان مرکزی از حیث صنعت در بالای جدول کشور قرار دارد و از این حیث حائز اهمیت است.

وی به میزان سرمایه گذاری خارجی استان مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته براساس گزارش‌های دریافتی در استان مرکزی دو طرح سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 9 میلیون یورو و با اشتغالزایی 90 نفر مصوب شده است و یک طرح سرمایه گذاری با سرمایه 90 میلیون دلار و با ایجاد اشتغال برای 30 نفر به بهره برداری رسیده است و در مجموع 6 صدم میلیون یورو سرمایه خارجی وارد استان شده است.

او به برگزاری 270 جلسه شورای گفتگو در سال گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: 9 جلسه شورای گفتگو مربوط به استان مرکزی بوده و این استان توانسته است در این خصوص رتبه پنجم کشور را کسب کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group