جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

تمامی اخبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بر اثر وقوع سیل و سرمازدگی در سالجاری بالغ بر 1430 میلیارد تومان به کشاورزی استان مرکزی خسارت وارد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مجید آنجفی در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان و باغداران شهرستان ساوه اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سالجاری سیل فروردین ماه 350 میلیارد تومان و سرمازدگی بهاره نیز ۱۰۸۰ میلیارد تومان به حوزه زراعی و باغی استان مرکزی خسارت وارد کرد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از بلای طبیعی جهان گریبانگیر ایران است، تصریح کرد: بر اثر وقوع سیل خسارات خیلی سنگینی در برخی جاده‌های بین مزارع، قنوات و تأسیسات زیربنایی کشاورزی وارد شده است که نیازمند تخصیص اعتبارات برای جبران آن است.

آنجفی در ادامه خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر بخش کشاورزی در کمیته برنامه‌ریزی سالجاری شد و افزود: انتظار مجموعه جهاد کشاورزی از فرمانداران هر شهرستان در حوزه تخصیص اعتبارات این است که حداقل اعتبارات کشاورزی در هر شهرستان با نگاه ویژه فرمانداران به طور میانگین ۱۵ درصد کل اعتبارات همه شهرستانهای استان باشد.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری میزان اعتبارات ملی به میزان دو برابر سال گذشته تخصیص می‌یابد، افزود: انتظار می‌رود در حوزه اعتبارات استانی نیز به تناسب اعتبارات ملی به میزان دو برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: با وجود سختگیری سیستم بانکی به ویژه تامین وثایق بیش از ۸۲ درصد تسهیلات کشاورزی سال گذشته در حوزه جهادکشاورزی جذب شد.

وی به ارتقای سطوح بیمه‌ای با حل مشکلات و توانمند شدن صندوق بیمه اشاره کرد و افزود: با ارتقای سطوح پرداختی بیمه ای متاثر از بیمه کردن اراضی کشاورزی و باغات توسط بهره برداران که موجب توانمند شدن صندوق بیمه خواهد شد پرداخت خسارات به موقع و تسریع خواهد یافت.

او به چرخش ۱۸۰ درجه ای در ساختار صدور پروانه‌های بهره برداری کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: ضوابط سختگیرانه مانع بزرگی در حوزه تولید بود و این روند با تسهیل در روند صدور پروانه‌های کشاورزی در ستاد صدور پروانه با اختیارات رییس سازمان صورت می‌گیرد.

آنجفی همچنین به اشاره به خرید تضمینی گندم به مخالفت وزیر در خصوص نرخ تضمینی گندم و نگرانی کشاورزان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه خبرهای خوبی در خصوص خرید تضمینی گندک در استانهایی که کار خرید گندم آغاز شده است به گوش می رسد و لذا از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه چرخه تحویل و خرید گندم در کشور به خوبی در حال اجراست، افزود: چرخه مناسب تحویل و خرید گندم نشان از افزایش ۳۵ درصد میزان تحویلی نسبت به سال گذشته با وجود سیل زدگی در مزارع استان هایی نظیر خوزستان و نیز با وجود عقب افتادن کشت دارد که جای خوشحالی و امیدواری است.

آنجفی ادامه داد: در استان مرکزی نیز در سال 1396 بالغ بر 240 هزار تن گندم تحویل شد که این میزان در سال 1397 به بیش از 320 هزار تن رسید و پیش بینی می‌شود در سالجاری به بیش از 380 هزار تن برسد.

وی در ادامه به ظرفیت بالای کشاورزی شهرستان ساوه به عنوان قطب تولید محصولات استان اشاره کرد و گفت: وزن کشاورزی ساوه در استان مرکزی و کشور مثال زدنی است.

وی تصریح کرد: به دلیل مشخصات بالای کشاورزی ساوه در تولید محصولات شاخص به عنوان یک برند در کشور مطرح است از این جهت مشکلات حوزه کشاورزی ساوه در ردیف مشکلات ملی است و جنس مطالبات کشاورزان ساوجی متفاوت تر از مشکلات کشاورزان سایر نقاط استان است که باید پیگیری شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group