جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تسویه سنوات ارفاقی معلمان استثنایی از سال 1388 تا 1391 همزمان با بازنشستگی آنان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجید قدمی در آئین گرامیداشت هفته معلم در آموزشگاه استثنایی نورالهدی ساوه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای حل مشکلات معلمین مدارس استثنایی اظهار کرد: در خصوص پرداخت سنوات ارفاقی معلمین مدارس استثنایی از سال 1388 تا سال 1391 مجوز قانونی وجود نداشت و به دلیل مشکل قانونی پرداخت نمی‌شد که از طریق دولت، کمیسیون اجتماعی مجلس و دیوان عدالت اداری پیگیری شد و با صدور حکم به میزان 200 میلیارد تومان به محض تامین اعتبارات دولتی همزمان با بازنشستگی پرداخت خواهد شد.

وی به کمبود نیروی انسانی در حوزه مدارس استثنایی اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر پرداخت سنوات ارفاقی در انتهای سال 92 مشکلات مدارس استثنایی احصاء و تدوین شد که پس از بررسی‌های کارشناسی بالغ بر 70 نوع مشکل در حوزه آموزش از کتاب درسی گرفته تا پرداختی‌ها در مدارس استثنایی وجود داشت که به مرور پیگیری شد.

قدمی ساده گویی و ساده زیستی را از ویژگی‌های استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد و افزود: علامه شهید مرتضی مطهری یک مخاطب شناس و زمان شناس متبحر بود و با شناسایی نیازهای زمان اقدام به تالیف آثار و کتب گوناگون می‌کرد.

وی آینده پژوهی را از دیگر ویژگی‌های استاد مطهری بیان کرد و افزود: شهید مطهری نیاز به آینده را به خوبی درک می‌کرد و براساس نیاز آینده دست به قلم می‌شد و این ویژگی‌ها به عنوان الگویی بی نظیر برای جامعه معلمین است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تسلط علمی را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد و افزود: معلمین به ویژه معلمین دانش آموزان با نیازهای ویژه و استثنایی باید علاوه بر عشق به تدریس، صبر و بردباری، تخصص و تسلط علمی را به عنوان یک اولویت در دستور کار آموزشی خود قرار دهند.

وی گفت: در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزش ، تخصص حرف اول را می‌زند زیرا لازمه دانش قوی موفقیت در عرصه آموزش است. روش آموزشی باید متکی بر پژوهش و روش حل مسئله باشد و نظام آموزشی دارای مبانی و برنامه عملیاتی است که نیازمند مهارت‌هایی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه یک سازمان یادگیرنده و یاد دهنده است، اظهار کرد: بنابراین باید با فضاسازی پژوهشی زمینه رشد فرزندان را فراهم کنیم و در همین راستا توجه به پژوهش باید یکی از شاخص‌های ارزیابی معلمان باشد.

قدمی ادامه داد: گسترش استفاده از فضای مجازی و انتقال دانش سطحی از مهم‌ترین معایب ابزارهای ارتباطی نوین است. استدلال و استحکام علمی زمینه ساز کاهش انحراف‌ها و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش پرورش یک کارخانه انسان سازی است و جای آزمون و‌خطا نیست، افزود: در نظام تعلیم و تربیت اجازه خطا وجود ندارد چرا که در کلاس درس با انسان سروکار داریم. در محیط آموزشی نیز معلم باید علاوه بر تخصص در حوزه خود، در روان شناسی رفتاری نیز مهارت داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه خواستار تقویت حوزه آموزش و برخورداری معلمان از مهارت‌های لازم در حوزه‌های مرتبط شد و گفت: نداشتن تسلط کافی معلمان در روش‌های تدریس در یادگیری کودکان اخلال ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خدمت در مدارس استثنایی عبادت محسوب می‌شود، افزود: بهترین معلمان، سخت‌ترین تجربیات و زیباترین خاطرات در مدارس استثنایی هستند.

وی افزود: در حوزه خدمت رسانی و ارائه تسهیلات به فرهنگیان کم کاری شده و مشکلات فراوانی وجود دارد ولی این مسئله نباید خدشه‌ای در حوزه آموزش ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی با وجود پیشرفت‌های علمی به نسبت جمعیت با کمبود شدید نیروی انسانی و همچنین فضای آموزشی درحوزه آموزش وپرورش مواجه است.

شهریار فولادوند افزود: هم اکنون 240هزار دانش آموز در استان مرکزی مشغول به تحصیل است ولی آمار کادر آموزشی استان حدود 13هزار است که جوابگو نیست.

وی با اشاره به کمبود افزون بر سه هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان مرکزی، افزود: هرچند سعی شده از طریق استفاده از نیروهای حق التدریسی این مشکل حل شود اما همچنان جوابگو نیست.

فولادوند افزود: اولویت آموزش پرورش تک شیفت بودن مدارس است ولی در سطح استان مرکزی بخش اعظم مدارس دوشیفته هستند و این مشکل در شهرستان ساوه به دلیل مهاجر پذیر بودن بیشتر احساس می شود هرچند تا حدودی این مشکل با مشارکت خیرین مدرسه ساز ساوه برطرف شده است اما ضرورت افزایش سرانه آموزشی احساس می شود.

وی گفت: در کادر آموزشی مدارس استثنایی نیز 420 نفر فعالیت دارند و قطعا بخاطر سن بازنشستگی دراین حوزه نیز کمبود نیرو وجود خواهد داشت که نیازمند توجه است. علاوه بر آن موضوع حق سنوات و تسهیلات لازم به کارکنان این حوزه از دیگر مشکلاتی است که پیش روی آنان قرار دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group