شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح سایت پسماندهای ویژه و صنعتی چند استان کشور در شهر سالم ساوه هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا منصوری در جلسه بررسی اجرای طرح سایت پسماند در ساوه گفت: با اجرای پروژه پسماند در ساوه به دلیل اینکه با خواست شهروندان مغایر است مخالفم.

وی با انتقاد از نحوه برخی واگذاری‌های زمین در شهرستان ساوه و زرندیه افزود: در ساوه که به عنوان شهر سالم در کشور مطرح است، اجرای این پروژه هیچ دلیل منطقی و توجیه اقتصادی ندارد.

منصوری افزود: اجرای طرح پسماند در ساوه، تبعات امنیتی و اجتماعی زیادی دارد و از این رو از مسئولین دولتی بخاطر این طرح در ساوه گلایه‌مند هستم و اجازه نخواهم داد این طرح در ساوه اجرا شود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه ساوه نیز گفت: استقرار سایت پسماند در ساوه به نفع مردم نیست.

حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی افزود: تبعات زیست محیطی احداث سایت پسماند موجب از بین رفتن کشاورزی و آب‌های زیرزمینی در بلند مدت می شود.

وی افزود: احداث این پروژه مورد اقبال مردم در شهر ساوه نیست و محل احداث این پسماند، جلوی توسعه شهر را خواهد گرفت.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز بر ارائه نظرات کارشناسی و بررسی دقیق ابعاد این طرح تاکید کرد و افزود: اجرای هرگونه طرح زیست محیطی نظیر طرح پسماند در ساوه نیازمند واکاوی دقیق و براساس خرد جمعی باید صورت گیرد.

علی میرزایی افزود: تبیین دیدگاههای استدلالی با رعایت احترام به نظرات مخالفان در سایه همفکری و هم اندیشی محقق خواهد شد و این جلسه به همین منظور تشکیل شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است، گفت: دغدغه مردم شهرستان ساوه در خصوص اجرای این طرح و مسایل زیست محیطی ارزشمند است و جای قدردانی دارد.

رضا میرزایی افزود: در خصوص اجرای طرح سایت پسماند در ساوه این اطمینان را به مردم این شهرستان خواهم داد که تا صددرصد تجهیزات و سیستم های مورد نیاز اجرای این طرح در ساوه مستقر نشود اجازه فعالیت نخواهیم داد و اینطور نیست که با اخذ مجوز اولیه سایه نظارتی بر عملکرد این پروژه برداشته شود بلکه با شدت نظارت خواهیم کرد.

وی افزود: هم اکنون در اطراف ساوه لکه های صنعتی آلوده وجود دارد و باید به گونه ای عمل کرد که با نظارت دقیق مرحله به مرحله مجوزهای زیست محیطی صادر شود تا اجرای طرح‌های زیست محیطی با دقت صورت گیرد.

میرزایی از استاندارد شدن خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی کاوه طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه در طول سالیان سال فعالیت این شهر صنعتی، اخیرا این اقدام صورت گرفته است. هم اکنون بخشی از اراضی کشاورزی در این شهرستان توسط پساب فاضلاب آبیاری می‌شود که تهدید جدی برای سلامت مردم است و اجرای این طرح می تواند منجر به برطرف شدن برخی تبعات زیست محیطی در شهرستان شود.

وی خواستار اعلام نظر کارشناسی در خصوص اجرای این طرح شد و افزود: مرحله به مرحله اجرای این طرح مورد پایش و رصد قرار می گیرد و مردم ساوه بدانند هدف ما حفظ محیط زیست است و اجازه نخواهیم داد در اجرای هر طرحی سلامت مردم مورد تهدید قرار گیرد.

در ادامه، مجری طرح پسماند در ساوه با تاکید بر اینکه فرآیند مکان‌یابی اجرای طرح‌های زیست محیطی توسط متخصصان سازمان محیط زیست انجام می‌شود، گفت متاسفانه برخی مکان‌یابی‌ها در سطح کشور و استان مرکزی درست انجام نشده است و هم اکنون شرکت زیست فناور به دلیل عدم مکان یابی مناسب بر روی گسل زلزله قرار دارد.

اشکان معمارزاده افزود: در خصوص طرح پسماند نیز براساس شاخص‌های زمین شناسی و زیرساخت‌های موجود منطبق بر ضوابط استقرار و استانداردهای زیست محیطی مکان یابی انجام و نهایتا از بین ۱۲ نقطه در استان مرکزی در اراک،دلیجان،خمین و ساوه نهایتا توسط کارگروه استان پس از اخذ استعلامات مشخص شد که ۷ نقطه دارای معارض منطقه‌ای و شخصی است و نهایتا در مطالعات میدانی بعمل آمده ساوه به عنوان مکان اجرای طرح انتخاب شد.

وی افزود: پس از ارزیابی اثرات زیست محیطی براساس تصمیمات ملی و استانی این طرح به عنوان طرح روز دنیا شناخته شد و در نهایت مجوز لازم در سال ۹۶ از سوی اداره کل محیط زیست استان مرکزی صادر و به دلیل سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته اجرایی شدن آن با وقفه مواجه شده است.

وی با اشاره به نگرانی هایی مبنی بر عدم تامین آب مورد نیاز برای اجرای این طرح میزان آب مصرفی این طرح را 247 متر مکعب معادل سه لیتر بر ثانیه در شبانه روز اعلام کرد و افزود: میزان آب مصرفی این سایت اعلام شده به میزان ۳۸۸ هزار لیتر در روز مورد موافقت قرار نگرفت گرچه با تخصیص پساب مشکل تامین آب برطرف می‌شود.

معمارزاده با تاکید بر تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح گفت: تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز این طرح که نظیر آن در کشورهای اروپایی اجرایی شده است در طرح پسماند ساوه دیده شده است و اجرای آن ضمن ایجاد اشتغال موجب توسعه منطقه خواهد شد.

در این جلسه تنی چند از فعالان زیست محیطی، مسئولان، اصناف، خبرنگاران و ... به نمایندگی از اقشار مختلف مردم ساوه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

به گزارش ایسنا، انتشار گزارشی با عنوان "ساوجی‌ها می‌پرسند، آیا ساوه زباله دان می شود؟" با موضوع راه اندازی یک مرکز بزرگ "بازیافت، امحاء و ذخیره پسماندهای ویژه و صنعتی استان و کشور" در ساوه که 24 آذرماه سال جاری بر روی خروجی ایسنا قرار گرفت و تشریح نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود داشت، عکس العمل‌های رسمی و غیررسمی را از سوی مردم و مسئولان در پی داشت

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group