جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

تمامی اخبار

 

سرخه ده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه با قدمتی افزون بر 700 سال تا همین چند سال پیش در زمینه کشاورزی اسم و رسمی داشت اما خشکسالی روی بد خود را نشان داد و سیمای زرد و خاکستری، سرخی این ده را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش ایرنا، روستای سرخه ده با 70 خانوار در 16 کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد که بر سر راه آن، روستاهای یل آباد و قردین وجود دارند.


افرادی که در سالهای نه چندان دور گذرشان به این روستا افتاده، به یاد دارند که چه مزارع سرسبز و گندمزارهای پر رونقی در این منطقه وجود داشت و جولان تراکتورها و کمباین و کشاورزان تا چه حد زیاد بود اما دریغ که کم بارشی و به تبع آن خشکسالی، از زراعت در این روستا چیزی باقی نگذاشت.
دهیار سرخه ده در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در گذشته نه چندان دور، این روستا یکی از تولیدکنندگان اصلی گندم در شهرستان ساوه بود و سالانه افزون بر 2 هزار تن محصول از مزارع برداشت می شد.
«داود پولادی» افزود: اما اکنون به دلیل کمبود آب، اهالی روستا حتی خوراک گندم برای طیور را از ساوه خریداری می کنند.
به گفته او، دست کم 600 هکتار از مجموع 700 هکتار زمین کشاورزی مثمر که از سرمایه های اصلی و منبع درآمد ساکنان بود بر اثر خشکسالی و کم آبی به زمین هایی بایر و لم یزرع تبدیل شده است و دیگر کار زراعت آن رونق گذشته با حجم فراوان تولید گندم را ندارد.
پولادی بیان کرد: با وضعیت ایجاد شده، مردم روستا برای تامین معیشت شان به دامداری روی آوردند اما با توجه به نبود آب، مرتع و علوفه نیز برای تامین خوراک دام ها وجود ندارد و ناگزیر دام ها را نیز فروختند و اکنون اهالی سرخه ده منبع درآمدی ندارند و در تنگنای اقتصادی قرار گرفته اند.
دهیار سرخه ده افزود: آب شرب این روستا نیز از سد الغدیر ساوه تامین می شود اما آنچه بیشتر مشهود است، خشکی و بی آبی غالب بر روستا است.
پولادی افزود: تنها 2 موتور آب کشاورزی در روستا وجود دارد و به دلیل اینکه سرخه ده از نظر جغرافیایی در دشت ممنوعه قرار گرفته است، مجوز برداشت از سفره های زیرزمینی نیز از سوی ارگان های مرتبط صادر نمی شود.
وی در مورد آثار تاریخی سرخه ده، گفت: 2 اثر باستانی با نام های «تک پل» و «9 پل» که به ترتیب مربوط عصر ساسانیان و صفویه هستند در این روستا وجود دارد.
پولادی اظهار داشت: این آثار تاریخی حتی از داشتن یک تابلوی معرفی نیز محروم هستند و با وجود پیگیری های انجام شده از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه، اقدام چندانی برای حفظ این آثار و رونق گردشگری صورت نگرفته است.
دهیار سرخه ده در مورد وضعیت جاده دسترسی این روستا نیز گفت: جاده روستا از کیفیت لازم برخوردار نیست و کاستی های دیگری مانند خط وسط، شانه و تابلوهای راهنمایی در آن مشهود است.
وی با بیان اینکه آسفالت این جاده مربوط به 20 سال پیش است، خواستار توجه مسئولان برای بهسازی و انجام روکش آسفالت این مسیر شد.
به گفته پولادی، روستای سرخه ده همچنین از وجود خانه بهداشت و پزشک محروم است.
شهرستان 285 هزار نفری ساوه دارای چهار شهر ساوه، آوه، غرق آباد و نوبران و همچنین 2 بخش مرکزی و نوبران است که حدود 150 روستا دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group