پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

رئیس سازمان امور عشایر کشور از پرداخت بالغ بر 500 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر سراسر کشور تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون بالغ بر 150 میلیارد تومان از این اعتبار بین عشایر کشور برای تقویت زنجیره تولید و تامین نهاده های دام تخصیص یافته است.

کرمعلی قندالی در جریان بازدید از روند احداث کارخانه خوراک دام عشایر در ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: براساس آخرین آمار، جمعیت عشایر کشور بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار است که در بیش از 15 هزار نقطه ییلاقی و قشلاقی زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه حدود 1.8 دهم جمعیت کشور را جامعه عشایری تشکیل داده است و بالغ بر 5.6 درصد تولیدات کشاورزی کشور توسط عشایر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تولید حدود 28 درصد دام سبک، 25 درصد تولید گوشت قرمز، 35 درصد صنایع دستی به جامعه عشایری اختصاص دارد و سالانه بالغ بر 9.5 میلیون راس دام به صورت پرواری توسط عشایر به بازار فروش عرضه می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به حمایت‌هایی که طی سالهای اخیر از عشایر کشور شد، گفت: معیشت و رفاه جامعه عشایری از اولویت‌های سازمان امور عشایر کشور در سالهای اخیر بوده است.

وی از دامداری و دامپروری به عنوان شغل اصلی عشایر کشور یاد کرد که درآمدزایی و تامین معیشت آنان از این طریق صورت می‌گیرد، گفت: به دنبال تنوع درآمد با بهره گیری از سایر ظرفیت‌های موجود که توجیه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد هستیم که بر این اساس تقویت صنعت گردشگری، صنایع دستی و کشت گیاهان دارویی به عنوان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بین عشایر تعریف شده و در حال اجراست.

قندالی در ادامه به زنجیره تولید گوشت قرمز به عنوان یکی از طرح‌های محوری سازمان عشایری اشاره کرد و گفت: براساس بند "ب" ماده 52 قانون احکام دائمی سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه کشور در قالب اعطای تسهیلات به عشایر پرداخت می‌شود.

وی افزود: بر این اساس در سال 1397 مبلغی معادل 300 میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت خواهد شد که بر اساس آن حداقل بالغ بر یک میلیون راس دام در پروسه زنجیره تولید گوشت قرمز قرار خواهد گرفت علاوه بر این در زمینه گردشگری و صنایع دستی و گیاهان دارویی نیز از محل تسهیلات مذکور تخصیص خواهد یافت.

قندالی به اعتبارات مدیریت بحران به عنوان راهکار دیگر حمایت از جامعه عشایری اشاره کرد و گفت: در سالجاری پیش بینی می شود بالغ بر 100 میلیارد تومان با سود چهار درصد با دوره برگشت پنج ساله به عشایر پرداخت شود.

وی به موضوع آبرسانی به عشایر نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با مصوبه هیات دولت بالغ بر 40 میلیارد تومان به منظور آبرسانی به صورت سیار یا آبرسانی در سامانه‌های عرفی تخصیص یافت و یکی از مهمترین مشکلات جامعه عشایری تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور به موضوع تامین نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و گفت: با ورود تشکل های عشایری در حوزه واردات تا حدودی مشکلات تامین نهاده های دامی برطرف شد و از این جهت جای نگرانی نیست.

وی در ادامه با اشاره به توانمند بودن عشایر استان مرکزی گفت: به لحاظ مراتع مناسبی که در قشلاقات این استان وجود دارد و به دلیل توانمندی بالای جامعه عشایری خوشبختانه این استان رتبه خوبی را در سرانه دام به خود اختصاص داده است.

قندالی افزود: با راه اندازی کارخانه خوراک دام ویژه عشایر استان مرکزی در شهرستان ساوه شاهد اصلاح روش تغذیه و کوچ از تغذیه سنتی به تغذیه صنعتی خواهیم بود تا بهره‌وری مناسبی از منابع تولید و اشتغال بعمل آید.

وی بیان کرد: در این کارخانه به گونه ای برنامه ریزی شده است که علاوه بر تامین خوراک دام عشایر ساکن در استان مازاد تولید به سایر دامداری‌های نقاط مختلف استان ارسال شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group