پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

 

رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ارتقای سلامت روان نقش موثری در پیشگیری از اقدام به خودکشی دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر عباس نیک‌روش در همایش پیشگیری از خودکشی در ساوه عنوان کرد: خودکشی به عنوان یک چالش بزرگ سلامت روانی و اجتماعی در جوامع مطرح است.

وی اظهار کرد: توسعه جوامع موجب افزایش توانمندی‌ها و توسعه روزافزون خواهد شد و این گردهمایی اجتماعی که منجر به توسعه می‌شود، آسیب‌هایی هم در پی دارد. در واقع یکسری عوامل فردی و اجتماعی در روند افزایش و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

رئیس علوم پزشکی ساوه با تاکید بر ورود و چاره اندیشی در خصوص آسیب‌های اجتماعی که از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب و توصیه موکد ایشان به مسئولان کشور است، اظهار کرد: وقوع تعدادی از آسیب‌های اجتماعی تاثیرپذیر از عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف و در واقع رفتاری اعتراضی نسبت به عملکردهای آنهاست، از این رو وظایف هر دستگاهی در این رابطه در سطح کلان کشور تبیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای سلامت روان اجتماعی به عنوان ماموریت وزارت بهداشت مشخص شده است، عنوان کرد: بر این اساس کارگروه‌های تخصصی در سراسر کشور تشکیل و آسیب‌شناسی به صورت تخصصی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم با تدابیر رهبری و مشارکت بین بخشی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بطور مشخص اقدام به خودکشی فراهم شده است و مجموعه دستگاههای ذیربط با کار کارشناسی به دنبال کاهش وقوع این آسیب در جامعه هستند.

دکتر نیک روش با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی در ساوه وجود دارد و میزان اقدام به آن نگران کننده نیز هست، به برنامه‌های در دست اقدام موثر بر پیشگیری از خودکشی توسط دانشکده علوم پزشکی ساوه اشاره کرد و گفت: ایجاد پژوهشکده‌ای که به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روان می‌پردازد و از زیرساخت فیزیکی قابل قبولی برخوردار است و با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان زیرساخت مناسب علمی هم دارد یکی از اقدامات است که با بهره‌گیری از اندوخته‌های علمی یک ظرفیت مهم برای پرداختن علمی به امر شناسایی آسیب‌های اجتماعی و عوامل موثر بر آن به صورت فراگیر را ایجاد خواهد کرد.

وی با اعلام آمادگی برای ایجاد و فعالیت این پژوهشکده با حمایت بین بخشی به منظور فعال‌تر کردن سایر حوزه‌ها برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: ترسیم وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان به صورت علمی و کارشناسی ماموریت این پژوهشکده است.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با تاکید بر افزایش سطح دانش و آگاهی شهروندان و ارائه خدمات در حوزه‌هایی که در ارتقای سلامت روان و اجتماعی مردم موثر است، تصریح کرد: بر همین اساس دانشکده علوم پزشکی ساوه به دنبال راه‌اندازی کانون سلامت محله به عنوان فرصتی برای آموزش جامعه به منظور راهکارهای پیشگیری است.

وی بر لزوم اجتماعی شدن سلامت تاکید و به تکالیفی که بر عهده مجموعه های علوم پزشکی کشور نهاده شده است اشاره کرد و افزود: راه اندازی کانون های سلامت محله از جمله موضوعاتی است که در اجتماعی شدن سلامت در اولویت قرار دارد و به همین منظور 10 کانون سلامت محله در ساوه و زرندیه به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: اقدام دیگر در حوزه پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی، پذیرش واقعیت‌هاست. باید با پذیرفتن مشکلات در حوزه اجتماعی به دنبال مدیریت آن باشیم و یقین بدانیم که در هر جامعه‌ای مشکلاتی وجود دارد و با کتمان واقعیت‌ها نمی‌توان راهکار برای پیشگیری آن ارائه کرد، برگزاری چنین همایش‌هایی نیز با همین هدف صورت می گیرد.

نیک روش با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده ۲۳ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند، اظهار کرد: در حوزه آموزش و مداخلات، اقدامات پیشگیرانه با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان مطرح و برای اجرای آنها نیازمند مداخله همه دستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم جامعه‌ای سالم و بدور از اختلالات روانی شکل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای پویا و سالم خواهد بود که افراد آن از سلامت روانی، فردی و اجتماعی مطلوبی برخوردار باشند تا توسعه واقعی شکل گیرد، افزود: برای دست‌یابی به این مهم و ارتقای سلامت و توسعه، آموزش مهارت‌های زندگی و تقویت نشاط اجتماعی در بین آحاد مختلف مردم ضروری است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group