جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه بیشترین آمار آثار ملی ثبت شده متعلق به شهرستان های اراک، شازند و ساوه است، افزود: 414 اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در سه شهرستان اراک، شازند و ساوه و 498 اثر در 9 شهرستان دیگر استان مرکزی ثبت ملی شده اند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمعا 912 اثر تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در استان ثبت ملی شده که از این میان، 168 اثر در شهرستان اراک، 134 اثر در شهرستان شازند، 112 اثر در شهرستان ساوه، 94 اثر در شهرستان خمین، 70 اثر در شهرستان تفرش، 68 اثر در شهرستان فراهان، 58 اثر در شهرستان خنداب، 52 اثر در شهرستان دلیجان، 30 اثر در شهرستان محلات، 45 اثر در شهرستان زرندیه، 56 اثر در شهرستان دلیجان و 25 اثر در شهرستان آشتیان قرار دارند.

وی افزود: 862 اثر تاریخی، 15 اثر طبیعی و 35 اثر ناملموس استان مرکزی که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند شاهدی بر پتانسیل بالقوه استان در توسعه گردشگری بوده و ابتدا به ساکن به توسعه خدمات رفاهی نیازمند هستند تا بالفعل شوند، اما در این مسیر اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی مسئول نیست زیرا بیشترین تاثیر و همپوشانی را دستگاه های اجرایی و عمرانی و بخصوص بانک ها دارند که می بایست شرایط حضور سرمایه گذار را فراهم کنند.

حسینی گفت: بسیاری از دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی معتقدند که ثبت ملی آثار، اقدام قابل توجهی نیست، اما معتقدیم با توجه به شرایط فعلی کشور و نوع نظام بودجه بندی، حفظ حداقلی آثار با ثبت آنها یک اقدام کاملا آگاهانه و مهم است تا این آثار از گزند زمانه محفوظ بمانند. از سوی دیگر به هر صورت بودجه محدودی به حفظ و مرمت آثار تاریخی ثبت شده در خطر تعلق پیدا می کند که خود روزنه امیدی برای حفظ این میراث است.

حسینی اظهار کرد: هر اثر تاریخی، طبیعی و ناملموسی که ثبت ملی می شود در حقیقت یک مستندنگاری کامل را پشت سر گذاشته و در این صورت، اینگونه آثار از تحریف، تغییر و گزند زمانه محفوظ می مانند. در عین حال اگر بر اثر هر نوع حادثه ای اعم از طبیعی و انسانی این آثار تخریب شوند، یک پرونده کامل از آنها در سازمان میراث فرهنگی کشور موجود است که در حقیقت حافظ آن اثر است و پشتوانه فکری و اجرایی مرمت اصولی اثر می شود.

مدیرکل میاث فرهنگی استان در پایان گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی به عنوان یکی از برترین ادارات در ثبت آثار تاریخی در سطح کشور مطرح است و کماکان این مسیر را ادامه خواهد داد. در حال حاضر نیز 30 پرونده ثبتی دیگر توسط این اداره کل در حال تکمیل است تا ثبت ملی آنها نیز انجام گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group