پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

 

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و با حضور جمعی از مسئولان شهرستان، طرح توسعه و بازسازی مدرسه روستای سقانلیق از توابع بخش مرکزی ساوه به بهره‌برداری رسید و دانش آموزان این روستا صاحب مدرسه شدند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، این آموزشگاه در وسعتی به مساحت 220 متر مربع و دارای چهار کلاس درس و با هزینه بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان در کمتر از ۷ ماه ساخته شده است و در سال تحصیلی جدید 106 دانش آموز در این مدرسه مشغول به تحصیل شدند.

امام جمعه ساوه در آئین بهره برداری از این آموزشگاه گفت: علم آموزی به شرطی تاثیرگذار خواهد شد که توام با تهذیب نفس و تقویت معنویت باشد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی تصریح کرد: پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص در گرو ترکیب موثر تعلیم با تربیت است به گونه‌ای که به همان میزان که در دانش افزایی و علم آموزی دانش آموزان تلاش می‌شود باید در حوزه تربیت دینی و تقویت بنیه اعتقادی آینده سازان نیز اهتمام جدی داشت.

وی با تقدیر از مشارکت خیرین در بازسازی و مرمت این آموزشگاه روستایی تصریح کرد: خیرین همواره پشتیبان نظام تعلیم و تربیت هستند و در شهرستان ساوه بخش اعظمی از نیاز به فضای آموزشی با مشارکت مالی خیرین تامین شده است.

امام جمعه ساوه تامین زیرساخت های روستایی را موجب جلوگیری از مهاجرت به شهر دانست و افزود: روستاها محور توسعه پایدار هستند و باید نسبت به برآوردن نیازها و تامین زیرساخت های روستایی نگاه جدی تری صورت گیرد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: ساخت این مدرسه روستایی به کمک خیرین صورت گرفته است و اصلی ترین نیاز دانش آموزان این روستا برای برخورداری از فضای آموزشی را برطرف کرده است.

محمد بهاروند افزود: یکی از مشکلات دانش آموزان این روستا تردد به شهر در گرما و سرما برای تحصیل بود که با کمک خیرین و بازسازی و توسعه این مدرسه این مشکل برطرف شد.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر خیرین مدرسه ساز شهرستان ساوه در سطح کشور اظهار کرد: به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان ساوه با وجود مشارکت خیرین در احداث فضاهای آموزشی اما همچنان با کمبود مدرسه مواجه هستیم.

فرماندار ساوه تصریح کرد: در هر کلاس درس به تناسب جمعیت دانش آموزی به طور متوسط 36 دانش آموز تحصیل می کنند که لازم است با مشارکت خیرین و به منظور کیفیت بخشیدن به آموزش در مدارس شهرستان سرانه فضای آموزشی افزایش یابد.

مدیر آموزش و پرورش ساوه نیز تحصیل دانش‌آموزان روستایی در محل سکونت خود و عدم مراجعه به شهر برای تحصیل را از اولویت های آموزش و پرورش دانست و افزود: این طرح در روستاهای سقانلیق، نور علی بیک، یل آباد و طرازناهید به عنوان پایلوت در جلسات آموزش و پرورش مطرح و نهایتا با افزایش تعداد معلم و تجهیز مدارس، دانش آموزان این روستاها به جای ادامه تحصیل در شهر در روستای خود تحصیل می کنند.

ابراهیم فراشیانی مناسب‌سازی و فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم در این مدارس و نیز اعزام معلم مورد نیاز را دلیل بازگشت این تعداد دانش آموز از شهر به روستای سقانلیق دانست و گفت: در سایر روستاها نیز شاهد برگشت دانش آموزان با آمار بالا از شهر به روستا هستیم.

وی کاهش هزینه‌های تحصیل و ایجاد زمینه توسعه نقاط روستایی را از ثمرات این اقدام بیان کرد و گفت: تحقیقات کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت از والدین دانش آموزان روستایی بیانگر آن بود که نبود امکانات و تجهیزات و نیز معلمان و کادر آموزشی با تجربه در مدارس روستایی زمینه ساز مهاجرت دانش آموزان از روستا به شهر شده و موجب به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان و بعضا تعطیلی مدارس می‌شود.

وی بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته این روند تغییر پیدا کرد و با برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده روند کاهش مهاجرت دانش آموزان برای تحصیل از روستا به شهر را شاهد خواهیم بود.

فراشیانی تاکید کرد: با کمک خیرین و اعتبارات دولتی امیدواریم در آینده نزدیک هیچ دانش آموز روستایی برای ادامه تحصیل به شهر تردد نکند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group