چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

تمامی اخبار

در جلسه کمیته تولید غذای سالم ساوه بر جلوگیری از آبیاری مزارع کشاورزی شهرستان بوسیله فاضلاب تاکید و وظیفه هر دستگاهی برای مقابله با این فاجعه در حوزه کشاورزی مشخص و تبیین شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مدیرجهادکشاورزی ساوه در این جلسه بر اهمیت امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی تاکید کرد و به شرح وظایف و فعالیت‌های مجموعه کارشناسان، مروجین کشاورزی و واحدهای گیاه پزشکی در برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی پرداخت.

حسن شریفی، خواستار مهار و کنترل پساب و فاضلاب خام شهری جاری در اراضی منطقه فانوس آباد و مهار فاضلاب منطقه کمربندی اصفهان که عموما ناخواسته به اراضی کشاورزی، انهار، مزارع و باغات وارد می‌شود، شد و افزود: جاری شدن فاضلاب در اراضی کشاورزی علاوه بر آلودگی خاک موجب تولید محصولات غذایی آلوده می‌شود.

شریفی همچنین خواستار جلوگیری از پمپاژ آب زهکش در پایین دست تصفیه خانه شوراب موسوم به منطقه زرباف شد و با اشاره به رسانه‌ای شدن این موضوع و حساسیت بالای موضوع گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند به وظایف قانونی خود عمل کرده و مانع از استفاده از فاضلاب در اراضی کشاورزی شوند و با دستور مقام قضائی تمامی پمپ‌های مستقر در کانال فاضلاب روان شده در این منطقه جمع آوری شود.

در این جلسه مصوب شد تمامی دستگاههای اجرایی نسبت به اطلاع رسانی ممنوعیت استفاده از پساب و فاضلاب خام برای تولید محصولات کشاورزی اقدام کنند. همچنین شرکت آب و فاضلاب شهری و دانشکده علوم پزشکی موظفند نسبت به ارائه راهکار عملی برای مهار و جلوگیری از ورود پساب و فاضلاب خام شهری در منطقه فانوس آباد و کمربندی اصفهان تا تکمیل طرح فاضلاب این مناطق اقدام کنند.

جمع آوری موتور پمپ‌های مستقر در زهکش‌ها و جلوگیری از پمپاژ از طریق احکام صادره قضایی توسط امور منابع آب و محیط زیست شهرستان در منطقه زرباف، توصیه و ترویج استفاده از آب خروجی تصفیه‌خانه‌ها به بهره برداران منطقه بجای استفاده از فاضلاب خام توسط امور منابع آب، جهادکشاورزی، اتحادیه، تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی مرتبط و محیط زیست شهرستان و نمونه‌برداری و آنالیز خروجی آب و فاضلاب شهر صنعتی و بررسی کیفیت آن در تولید محصولات باغی زراعی و گلخانه‌ای توسط محیط زیست از دیگر مصوبات این جلسه بود.

خبرگزاری ایسنا منطقه مرکزی، پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان "اینجا سرطان می کارند" که در دهم تیرماه سالجاری بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت و تبعات و پیامدهای این فاجعه در حوزه کشاورزی ساوه پرداخت که بلافاصله با اعلام ضرب‌‌الاجل از سوی فرمانداری ساوه به منظور جلوگیری از تداوم فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی ساوه شد و تکالیف و وظایف هر دستگاه برای جلوگیری از تداوم کشت گندم، جو، ذرت، بامیه، یونجه و سبزیجات با استفاده از فاضلاب تصفیه نشده در منطقه زرباف ساوه مشخص شد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group