جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

تمامی اخبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات گردشگری را تسریع دهند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدمحمد حسینی در جریان افتتاح سفره‌خانه سنتی تشریفات ساوه با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات برای رونق گردشگری وجود ندارد، اظهار کرد: زمینه پرداخت تسهیلات و سازوکار مناسب فراهم شده است و از طریق ثبت نام در سامانه و با طی مراحل اداری و تصویب در شورای اشتغال استان متقاضیان به بانک‌ها معرفی می‌شوند و انتظار از بانک‌ها این است که با رفع موانع زمینه تسریع در اعطای تسهیلات را فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به احداث 35 سفره خانه سنتی در استان مرکزی اظهار کرد: شمار سفره خانه‌های سنتی در ساوه نیز هفت واحد است و هم اکنون درخواست برای ایجاد هفت سفره‌خانه سنتی دیگر در این شهرستان به سازمان ارسال شده است.

حسینی گفت: ساوه به دلیل برخورداری از تفرجگاه‌ها و نقاط تفریحی متعدد از بستر خوبی برای رونق صنعت گردشگری برخوردار است که با احداث سفره‌خانه‌های سنتی زمینه جذب گردشگر و اقامت مسافران و گردشگران بیشتر خواهد شد.

وی از مسئولان شهرستان خواست تا با رفع موانع سرمایه‌گذاری برای رونق صنعت گردشگری در ساوه بستر حضور سرمایه گذاران و توسعه مراکز تفریحی و گردشگری را فراهم کنند. هر چقدر تاسیسات گردشگری، بین راهی و تفرجگاهی با تامین زیرساخت‌ها توسعه یابد در جذب حداکثری گردشگران موثر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ساوه در حوزه میراث فرهنگی از این منطقه به عنوان نخستین شهرستان استان از حیث ابنیه و آثار تاریخی یاد کرد و گفت: برخی از این آثار جزو آثار شاخص کشور تلقی می‌شوند.

وی از مسجد جامع ساوه به عنوان اثر ویژه و شاخص کشور در حوزه معماری یاد کرد و گفت: این بنای تاریخی هم از جهت قدمت و هم از جهت آرایه‌های معماری جزو آثار بی نظیر کشور محسوب می‌شود که مورد توجه گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی است.

حسینی از مسجد جامع ساوه، بازار تاریخی اراک و مجموعه سنگ نگاره‌های تیمره خمین را در نوبت ثبت جهانی دانست و گفت: پرونده‌های این سه اثر تاریخی در نوبت ثبت جهانی است و امیدواریم با برطرف شدن موانع آن زمینه ثبت جهانی آن فراهم شود و مسجد جامع ساوه به دلیل اینکه یک بنای شاخص به شمار می‌رود از بالاترین امتیاز برای ثبت جهانی برخوردار است.

وی در ادامه با جایگاه خوب استان مرکزی در بین استان‌های کشور در حوزه صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: حدود 17 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان مرکزی فعالیت دارند که حدود هشت هزار نفر از آنان دارای کارت و مجوز صنایع دستی هستند و جزو صنعتگران تحت پوشش سازمان صنایع دستی و گردشگری به شمار می‌روند و نزدیک به 2700 نفر از آنان تحت پوشش خدمات بیمه‌ای هستند.

حسینی گفت: شهرستان ساوه به عنوان نخستین شهرستان استان مرکزی است که بازارچه صنایع دستی در آن افتتاح شده است و حدود 200 صنتعتگر در ساوه برخوردار از کارت و مجوز صنایع دستی هستند.

وی ادامه داد: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که بالاترین نشان ملی در حوزه صنایع دستی را دریافت کرده است. این استان 53 نشان ملی در حوزه صنایع دستی دریافت کرده است و با تلاش‌های صورت گرفته تعداد 10 اثر نیز نشان یونسکو ثبت شده است و به دنبال رونق صادرات در حوزه صنایع دستی هستیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز گفت: مجتمع پذیرایی تشریفات مجهز به دو سالن پذیرایی و یک سفره خانه سنتی است که در زمینی به مساحت 3500 متر مربع از سال 1392 احداث و در سال 1395 با سرمایه گذاری بالغ بر 60 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.

رضا ایاز افزود: فاز دوم این مجتمع که شامل یک سفره خانه سنتی بین راهی جهت استفاده از گردشگران، مسافران و شهروندان ساوجی در ابتدای جاده قدیم ساوه به همدان احداث شده است شامل 6 واحد اقامتی به صورت سوئیت به وسعت 50 متر و سفره خانه ای به وسعت 400 متر با ظرفیت 120 نفر احداث شده است.

وی بیان کرد: این مجتمع توانسته است برای 45 نفر به صورت مستقیم و 250 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند.

مدیر مجتمع پذیرایی تشریفات ساوه نیز گفت: اشتغالزایی در شهرستان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفاه گردشگران، مسافران و شهروندان ساوجی از مهمترین اهداف ایجاد این مجتمع و سفره خانه سنتی است.

عیسی پیله ور ایجاد مراکز اقامتی و سفره خانه های سنتی را نماد هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان دانست که از پیشینه شناخته شده‌ای برخوردار است و گفت: شهر تاریخی ساوه که برخوردار از تمدن کهن و اصالت فرهنگی مردمان آن است ظرفیت بزرگی برای رونق صنعت گردشگری با تامین زیرساخت های لازم دارد.

وی حمایت مسئولان را برای تامین زیرساخت های گردشگری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با بهره برداری از طرح‌های گردشگری زمینه تقویت فضای نشاط و شادابی جامعه و رونق این صنعت در شهر تاریخی ساوه فراهم خواهد شد.

در مراسم افتتاح این سفره خانه، امام جمعه، فرماندار، شهردار و جمع دیگری از مسئولان شهرستان حضور داشتند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group