جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

تمامی اخبار

با حضور استاندار استان مرکزی، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور، رئیس دادگستری ساوه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی طرح آبیاری تحت فشار باغات پسته مجتمع کوثر ساوه وابسته به بنیاد تعاون زندانیان کشور افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مدیر عامل مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه در آئین بهره برداری از این طرح با اشاره به اینکه این مجتمع دارای حدود 420 هکتار اراضی کشاورزی است که 240 هکتار آن به باغ پسته اختصاص دارد، عنوان کرد: به منظور مدیریت مصرف بهینه آب در اراضی کشاورزی این مجتمع تجهیز اراضی و باغات به سیستم های نوین آبیاری به صورت مرحله ای در حال اجراست.

وی گفت: برای تجهیز 160 هکتار از باغات پسته این مجتمع به سیستم آبیاری تحت فشار مکانیزه قطره‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان هزینه شده است که یک میلیارد تومان آن از محل اعتبارات سازمان جهادکشاورزی استان تامین شده است.

اصغری مقدم در ادامه تصریح کرد: به منظور مدیریت در مصرف آب برنامه توسعه‌ای تجهیز بخش دیگری از اراضی و باغات این مجتمع به سیستم آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به توانمندی این مجتمع در حوزه کشاورزی گفت: مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه با ایجاد اشتغال و حرفه آموزی برای زندانیان جرایم غیرعمد و رای باز این شهرستان راه اندازی شده و علاوه بر تولید پسته بخش اعظمی از اراضی آن به طور متناوب زیر کشت گندم، جو، کلزا، ذرت و صیفی جات قرار می گیرد و علاوه بر آن در بخش دامپروری، زنبورداری و پرورش ماهی نیز فعال است.

مجتمع کشت و صنعت کوثر یکی از واحدهای بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور است که با هدف اصلاح، تربیت و ایجاد زمینه بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه تاسیس شده و در حدود 40 کیلومتری جاده ساوه - همدان در دشت لویین ساوه واقع شده است .

این مجتمع توانسته است طی پنج سال گذشته سه طرح توسعه‌ای شامل ترمینال فرآوری پسته، میدان پسته خشک کنی و سوله سورت بندی و طرح آبیاری مکانیزه با احداث استخر بزرگ با ظرفیت 20 هزار متر مکعب آب را اجرا کند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: این بنیاد از ۶ سال گذشته از مجموع ۱۵ هزار هکتار اراضی در اختیار خود بالغ بر ۵ هزار هکتار را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار داده است .

 

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، رحیم مطهرنژاد در آیین افتتاح طرح آبیاری تحت فشار مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه وابسته به بنیاد تعاون زندانیان کشور اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان افتخار دارد که بدون دریافت کمک های دولتی برای حدود ۵۰ هزار نفر از زندانیان کشور اشتغال ایجاد کند .

 

وی با اشاره به تولید حدود ۳۵۰۰ کالا در ۸۰۰ واحد تولیدی کوچک متوسط و بزرگ وابسته به این بنیاد در سراسر کشور عنوان کرد: این واحدها در حوزه باغداری، زراعت، دامپروری، پرورش ماهی، صنایع چوبی، پوشاک، صنایع فلزی، مبلمان شهری، قطعات صنعتی، قطعات نظامی و ... فعال هستند و تمامی درآمدهای حاصله صرف دستمزد و اشتغال زندانیان می شود به گونه ای که نیمی از درآمد زندانیان به خودشان پرداخت شده و نیمی دیگر هم به خانواده های آنان پرداخت شده تا از معرض آسیب های اجتماعی مصون بمانند و مازاد درآمد بنیاد هم صرف توسعه اشتغال و ایجاد و احداث فضاهای اشتغالزایی؛ حرفه آموزی و توانمند سازی زندانیان و یا آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد می شود .

 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در ادامه گفت: این بنیاد حامی مالی انجمن های حمایت از زندانیان بوده و سالانه بالغ بر ۲۵ هزار خانواده زندانی از حمایت مالی بنیاد از طریق انجمن ها برخوردار می شوند .

 

وی ادامه داد: این بنیاد همچنین حامی زندانیان خارج از کشور است و افتخار دارد که تنها حامی سه هزار زندانی ایرانی در خارج از کشور است و هم اکنون بالغ بر ۴۰۰ خانواده زندانی خارج از کشور تحت پوشش بنیاد هستند .

 

وی گفت: کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد اشتغال برای زندانیان جرایم غیر عمد و جلوگیری از برگشت زندانیان به زندان و توسعه اشتغال از دستاوردهای این مجتمع است .

 

استاندار استان مرکزی نیز گفت :  با افتتاح این طرح بالغ بر ۱۶۰ هکتار به اراضی تحت فشار آبیاری استان مرکزی افزوده شد.

 

سید علی آقازاده اظهار کرد: آبیاری تحت فشار موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود و افزون بر دو سوم در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد .

 

وی با بیان اینکه همکاری و‌ حمایت موجب ایجاد فضای اشتغالزایی در این مجتمع خواهد شدگفت: تولید میوه و درختان مثمر در کنار باغات پسته نیز می تواند این مجتمع را به یک قطب تولید انواع میوه تبدیل کند و با ایجاد سایر کاربری ها موجب پویایی مجتمع خواهیم شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group