جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

تمامی اخبار

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: علت تشکیل و افزایش پرونده‌های وارده به دادگستری را عدم رعایت نظم اجتماعی دانست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در آیین افتتاح 2 طرح خدماتی قوه‌قضاییه در شهرستان ساوه بیان کرد: ۲۵۳ هزار پرونده وارده به دادگستری و ۷۳ هزار پرونده وارده به شورای حل اختلاف به دلیل عدم انجام وظایف قانونی مجموعه‌های دستگاهی است که موجب سرریز اجتماع و افزایش حجم مراجعات به دستگاه قضایی شده است.

وی با بیان اینکه اولین و بیشترین میزان ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان مرکزی با موضوع توهین است که نشان از بهم‌ریختگی نظم اجتماعی و عدم سلامت روانی مطلوب در جامعه دارد، افزود: افترا، تهمت، ضرب و جرح ساده و تصادفات در رتبه‌های بعدی پرونده‌های ورودی به دادگستری استان قرار دارد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه ضرورت حرکت به سمت کرامت انسانی و پرهیز از استرس و‌ بدرفتاری درزندگی روزمره گفت: باید اخلاق‌مداری در اولویت رفتار اجتماعی قرار گیرد تا در صورت بروز اختلافات بتوان رفتار خود را مدیریت و با نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی مانع از مراجعه به محاکم قضایی شد.

وی عدم رعایت نظم اجتماعی و معتقد نبودن به آداب اسلامی را عامل افزایش پرونده‌های وارده به دادگستری دانست و بیان کرد: اگر هر شهروندی نسبت به حقوق خود پایبند باشد قطعا جامعه‌ای عاری از ظلم و اجحاف در روابط فردی و اجتماعی پیش‌رو خواهیم داشت و رعایت آداب اسلامی کشور را متخلق به اخلاق حسنه خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: رعایت اخلاق و آداب اسلامی جامعه را بالنده و حجم کار دستگاه قضایی و انتظامی را کاهش می‌دهد و مسلما گرفتار شدن در پیچ و خم بی‌اخلاقی و بدرفتاری آسیب جدی به جامعه و سلامت روانی جامعه وارد می‌کند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه ایجاد مراکز خدمات قضایی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد، افزود: راه‌اندازی مراکز ملاقات فرزندان پس از طلاق حق اطفال برای برخورداری از فضایی آرام است.

ایجاد مراکز مشاوره، راهکاری جهت کاهش آمار طلاق

به گزارش ایسنا؛ در این آیین معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی فلسفه راه‌اندازی این مرکز مهر خانواده ایجاد فضایی مناسب برای ملاقات فرزندان پس از طلاق است.

حجت‌الله درودگر بیان کرد: معمولا پس از طلاق زوجین محل ملاقات فرزندان محاکم خانواده یا کلانتری‌هاست که وجهه مناسبی برای فرزندان ندارد از این رو با افتتاح این مرکز ملاقات با حضور روانشناس انجام می‌شود.

وی گفت: این مرکز سومین مجموعه‌ای است که در استان راه‌اندازی می‌شود و در سال ۹۶ تعداد ۷۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و ۷۲۰ جلسه مشاوره نیز به واسطه این مراکز انجام شده است.

درودگر با تاکید بر اینکه از جمله عمده‌ترین مراجعات به دستگاه قضایی موضوع طلاق و مشکلات خانوادگی است، اظهار کرد: در سال گذشته آمار طلاق به نسبت ازدواج افزایش داشته است و معاونت پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی به دنبال ایجاد راهکاری برای کاهش معضل طلاق است.

وی بیان کرد: ایجاد مراکز مشاوره‌ای طلاق با بکارگیری از توان کارشناسان و روانشناسان راهکاری برای کاهش آمار طلاق با انجام کارهای مشاوره‌ای و آموزشی است.

به گزارش ایسنا؛ محمد بهاروند فرماندار ساوه نیز گفت: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اقدامات مناسبی در ساوه صورت گرفته و در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف هر دستگاهی مشخص شده است که همکاری بین‌بخشی آثار خوبی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم خواهد داشت.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ساوه نیز در این آیین با تاکید بر اینکه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در کاهش آسیب‌ها موثر است، بیان کرد: تنها پیشگیری قانونی کفایت نمی‌کند بلکه پیشگیری اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تاکید است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group