جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

تمامی اخبار

امام جمعه ساوه گفت: اختفای حقایق و عدم انتشار آمارهای حوزه آسیب ‌ های اجتماعی درمان و راهکار حل مشکلات نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت الاسلام سید ‌ ابراهیم حسینی در شصت و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه با دستور کار علل، عوامل و راههای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و خودکشی در جامعه اظهار کرد: وقتی دردهای جامعه مخفی شد و آمار دقیق معضلات جامعه و جرایم بیان نشود قطعا درمان آن دشوار و روند ابتلا و تشدید آن رشد فزونی پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در مباحث علوم انسانی تحلیل تک عاملی در حوزه‌های گوناگون اشتباه است بلکه باید با تقسیم وظایف و تقویت حس مطالبه‌گری کار مشارکتی انجام شود.

وی با اشاره به پیشگام بودن جلسات شورای فرهنگ عمومی در سطح استان و کشور به دلیل پرداختن به موضوعات مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: از فرمانداری ساوه بابت اجرایی کردن مصوبات و همراهی و تعامل همه اعضای شورای فرهنگ عمومی در بررسی موضوعات مطرح شده در جلسات شورا تقدیر می‌کنم.

امام جمعه ساوه در ادامه با تاکید بر ارتقای رضایتمندی مردم و تکریم ارباب رجوع عنوان کرد: ادارات شهرستان خود را با مطالبات مردم در چارچوب قانون و حاکمیت تنظیم کنند و از اطاله امور مراجعه کنندگان پرهیز کرده و ملاک کاری آنها جلب رضایت مردم باشد.

وی همچنین خواستار بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی تیرماه جاری نظیر سالروز شهادت دکتر چمران، هفته قوه قضائیه، روز سازمان تبلیغات اسلامی، سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) شد و بر ضرورت تبیین شعائر اسلامی و ارزش های انقلاب به نسل جوان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فرماندار ساوه نیز گفت: موضوعاتی که در جلسات شورای فرهنگ عمومی ساوه مطرح می‌شود کاربردی و موجب تقویت اراده عمومی برای حل معضلات اجتماعی شده است.

محمد بهاروند، نجات یک فرد را موجب نجات جامعه دانست و اظهار کرد: قطعا یک سازمان یا اداره به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و نارسایی‌ها را مدیریت کند، بلکه باید با مشارکت مردم و حاکمیت وارد مرحله اجرایی شد.

وی تصریح کرد: در بررسی معضلات اجتماعی حفظ حیثیت و جایگاه جامعه نیز باید مدنظر قرار گیرد تا شرافت مردم خدشه دار نشود.

فرماندار ساوه خواستار تشکیل کمیته‌ای برای متمرکز کردن آمار واقعی آسیب‌ها و علل بوقوع پیوستن جرایم و معضلات اجتماعی شد و گفت: برخورداری از آمار صحیح برنامه‌ریزی را مدون و کاربردی‌تر خواهد کرد.

وی همچنین خواستار مشخص شدن وظایف هر دستگاهی برای تاثیرگذاری بیشتر در اجرای مصوبات و فعالیت‌های مدنظر شد و گفت: بیان شرح وظایف هر دستگاهی و نظارت بر حسن اجرای آن و نیز ارایه گزارش سه ماهه میزان اثرگذاری فعالیت‌ها را بیشتر خواهد کرد.

بهاروند تصریح کرد: حساس شدن در موضوع افسردگی و تقویت فضای نشاط در جامعه به پویایی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه نیز گفت: جلسه‌ای با حضور مجامع دانشگاهی و دانشکده علوم پزشکی ساوه در حوزه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برگزار شد که مقرر شد با حضور در مساجد سطح شهر مباحث پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم با حضور کارشناسان مطرح شود.

حسین محمودی فر تصریح کرد: با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان کارشناسان مربوطه با حضور و سخنرانی در 15 مسجد شهرستان مباحث مرتبط با معضلات اجتماعی را مطرح کردند که به دلیل استقبال شایان توجه مردم از این برنامه به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با تاکید بر اجتماعی شدن سلامت اظهار کرد: هر چقدر میزان مشارکت بین بخشی بیشتر باشد، با توان ظرفیت اجرایی و علمی حوزه سلامت می‌توان آمارهای آسیب های اجتماعی را کاهش داد.

عباس نیک‌روش عنوان کرد: با ریشه یابی عوامل موثر در بروز آسیب های اجتماعی و وقوع جرایم به اجتماعی شدن سلامت کمک خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نظر به اینکه شیوع آسیب های اجتماعی از جمله اقدام به ناهنجاری مانند خودکشی رفتاری است چند وجهی و عوامل روانی، اجتماعی و اقتصادی، دسترسی به روش ها و ابزارهای مورد نیاز و نیز عواملی مانند عوامل خانوادگی، آگاهی عمومی، رسانه ها، در بروز پیشگیری از آن موثر هستند از این رو برای درمان و پیشگیری از آن نیز لازم است عوامل موثر در آن را کنترل کرد.

رئیس علوم پزشکی ساوه ادامه داد: لازم است عوامل خطر در بروز ناهنجاری های اجتماعی در هر منطقه شناخته و تحت کنترل و مدیریت قرار گیرد و برای تحقق کاهش میزان وقوع، همکاری بین سازمانی یک ضرورت بوده که باید توسط شورای تامین سلامت شهرستان مدیریت شود.

وی بر پیگیری منظم وظایف سازمان برای پیشگیری از وقوع معضلات اجتماعی تاکید کرد و لازمه تحقق آن را عزم و اراده همگانی دانست.

در ادامه، ملکوتیان رییس دانشگاه ناصرخسرو ساوه از تشخیص صحیح مسولان شهرستان در احصای آمار آسیب‌های اجتماعی تقدیر کرد و گفت: اراده صحیح و برنامه‌ریزی دقیق موجب تأثیرگذاری در اجرای فعالیت‌های بازدارنده از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی است.

وی مشکلات اقتصادی فقر و بیکاری را اصلی ترین دلیل تشدید آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: کنترل و ارزیابی شاخص‌های برنامه ابلاغی در حوزه آموزش و پیشگیری، کمک شایانی به عملیاتی شدن اهداف خواهد کرد.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز عوامل اجتماعی، روانی و اقتصادی را عامل بروز آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی دانست و گفت: حس ناامیدی و بی‌پناهی، افسردگی، تنهایی، شکست در اجرای طرح‌ها مثل ناکامی در تحصیل و شکست عشقی، انزوا و نبود سلامت روانی عامل بروز آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی است.

زهرا امینی تشدید استرس در بین جامعه و بروز خشم، استفاده از مواد مخدر و محرک، مشروبات الکلی و احساس درماندگی خصوصا در حوزه تحصیل را از دیگر علل برشمرد.

وی آموزش مهارت‌های زندگی دانش آموزی و دانشجویی، تقویت باورهای اسلامی و غنای مذهبی، ساماندهی کودکان در معرض خطر طبق اهداف برنامه ششم توسعه و مهارت‌های فرزند پروری منطبق با علوم روانشناسی با رویکرد اجتماع محور با تاکید بر حضور در سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشین شهر را از جمله راهکارهای کاهش آسیب هایی نظیر خودکشی بیان کرد.

امینی خواستار ارزشیابی فصلی از فعالیت‌های صورت گرفته به صورت کیفی و کمی برای تأثیرگذاری بهینه فعالیت‌ها شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز خواستار ریشه‌یابی و علل وقوع آسیب‌های اجتماعی شد.

ابراهیم فراشیانی تصریح کرد: از حضور کارشناسان در مدارس برای آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی استقبال می کنیم و معتقدیم که در کنار آموزش باید مقوله پرورش با حضور متخصصان و کارشناسان امر و به صورت یک برنامه مدون و بین بخشی صورت گیرد.

فرمانده سپاه ناحیه ساوه نیز خواستار بهره مندی از ظرفیت بسیج در حوزه آموزش در مساجد و اماکن عمومی شد.

سرهنگ پاسدار علی رسولی افزود: مسجد، مدرسه و خانواده سه پل ارتباطی برای کنترل و کاهش جرایم و معضلات اجتماعی است و بسیج مساجد و محلات ظرفیت بالایی در این حوزه دارند که باید بکارگیری شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group