سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

تمامی اخبار

همایش تجلیل از ادیب و شاعر پیشکسوت استاد احمد نعمتی ساوجی با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر و اقشار مختلف مردم در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی در این همایش نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان عالم پرور و ادیب پرور ساوه تاریخچه کهنی از شعر و ادب و فرهنگ دارد و نخبگان و اندیشمندان و نیز ادبای بزرگ و نامی را در دامن خود پرورش داده است.

محمدرضا منصوری تصریح کرد:مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه‌ای، آئینه‌ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه محسوب می شوند و این خطه از میهن اسلامی در طول تاریخ مهد علما و دانشمندان، ادبا و بزرگان بوده است که آوازه نامشان در جای جای این جهان مشهود است.

وی گفت: بزرگداشت مشاهیر و بزرگان گامی در جهت تقویت فرهنگ و شعر و ادب فارسی است و این همایش حداقل کاری است که می‌توان در شأن و مقام بزرگان علمی و ادبی انجام داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی امام جمعه ساوه نیز گفت: تجلیل از مفاخر می‌بایست به صورت یک سنت حسنه ادامه پیدا کند و جامعه بویژه جوانان از مفاخر و بزرگان در رشته‌های مختلف تکریم کنند.

وی با بیان اینکه استاد نعمتی به این جهت که یک معلم به شمار می‌رود، شایسته تجلیل و تکریم است به اهمیت آموزش و پرورش پرداخت و افزود: آموزش و پرورش کلید توسعه جوامع محسوب می‌شود و موفقیت و سعادت ملت‌ها به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد و اگر بخواهیم به یک جامعه متعادل و انسانی برسیم باید معلم را مورد توجه قرار دهیم و در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم.

امام جمعه ساوه اظهار کرد: استاد نعمتی دارای منش تواضع و فروتنی است و این تواضع موجب بزرگی و ماندگاری ایشان در اذهان مردم شده است و در سروده های استاد نعمتی به اهل بیت(ع) توجه خاص شده است.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی ساوه نیز در این همایش درخصوص اهمیت شعر و هنر مطالبی را مطرح کرد و افزود: انسان دارای پنج حس است که بعضی از این حواس انسان را به معنی نمی‌رساند ولی در صورتیکه بدون مادیات و همراه با معنویت باشد انسان را به کمال مطلوب می رساند.

رضا حیدری نوری به 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی اشاره کرد و افزود: شاهنامه اثری است که شخصیت و آداب و رسوم طبقه‌های متفاوت مردم در آن به تصویر کشیده شده است. از سوی دیگر شاهنامه یک دانشنامه انسانی است که شامل فلسفه،تاریخ،هنر،استراتژی های نظامی،اخلاق،سیاست،مذهب و غیره می‌شود در این اثر آداب و رسوم ویژگی‌های مردم ایران، نزاکت، غرور ملی، کنجکاوی، زیرکی و غیره به بهترین وجه توصیف شده است.

وی گفت:شاهنامه گویای عزم جمعی ایرانیان در نبرد برای حفظ منافع ملی و هویت فرهنگی است.

وی در ادامه گفت: نعمتی از مقوله هنر سخن گفته و بهترین هنر، هنر سخن است که پایدار است و سبک و سیاق نعمتی در سرودن اشعار ملهم از فردوسی است و به سبک خراسانی و ساده و روان شعر سروده است.

در ادامه همایش حسین محمودی فر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ساوه ضمن گرامیداشت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت شاعر پرآوازه ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی بیان کرد: اهمیت شناساندن مفاخر و مشاهیر به جوانان و نوجوانان می‌تواند موجبات پیشرفت در همه عرصه‌ها در جای جای ایران اسلامی را رقم بزند چرا که داشته‌های امروز مرهون تلاش و خدمات شایسته بزرگان،نخبگان و فرهیختگان و افراد برجسته‌ای هستیم که جان عزیزشان را در طبق اخلاص قرار داده و به کشور و مردم خدمت کرده‌اند.

رئیس اداره ارشاد ساوه بیان کرد: ساوه مهد علما، شخصیت‌ها، نخبگان، مفاخر علمی و فرهنگی است و پاسداشت مفاخر در حقیقت هویت دادن به جامعه امروز به ویژه نسل جوان است و تجلیل از شخصیت هایی که عمر خود را در عرصه‌های مختلف علمی و حفظ ارزشهای اسلامی مصروف داشته اند از جهت آگاهی بخشی نیز موثر بوده و زمینه ساز شناخت بزرگان و مفاخر یک جامعه برای نسل جوان است.

محمودی فر در ادامه افزود: استاد نعمتی سالها در سنگر تعلیم و تربیت و مسئول انجمن ادبی سلمان ساوجی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرده و به جهت این که وی سال‌ها توانست سخن حق تعالی، انبیا و امامان معصوم(ع) را به زبان هنر به مردم انتقال دهد و همچنین بواسطه گام برداشتن در مسیر صحیح و ترویج اسلام در اذهان مردم ماندگار و جاویدان شده است.

وی گفت:مفاخر و مشاهیر بهترین الگو برای فرزندان این سرزمین هستند و شهرستان ساوه گنجینه ای از مفاخر، ادبا و مشاهیر ارزشمندی است که در طول دوره‌های مختلف نقش مهمی در توسعه اجتماعی،علمی و فرهنگی شهرستان داشته است.

شعر خوانی توسط شعرای ساوجی، اجرای مرشد خوانی و اهداء لوح تقدیر و هدایا به استاد نعمتی از برنامه‌های دیگر این همایش بود.

 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group