پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

تمامی اخبار

رئیس جمعیت هلال احمر ساوه گفت: چشم انداز جمعیت هلال احمر، دستیابی به فاکتورها و مولفه‌های جامعه تاب‌آور است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدلقمان حسینی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته هلال احمر(15 الی 21 اردیبهشت ماه با شعار "همه جا برای همه" ) اظهار کرد: کار هلال احمر پشتیبانی بشردوستانه و عام‌المنفعه از منابع ارزشمند نیروی انسانی متشکل از داوطلبان و جوانان است.

وی عنوان کرد: جمعیت هلال احمر به دنبال تقویت مشارکت مردمی در ایجاد جامعه تاب آور و برقراری صلح و دوستی بین ملت‌ها توام با امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث و سوانح با هدف کاهش آلام آنان است.

وی، با تاکید بر اینکه ایجاد جامعه تاب آور بدین مفهوم است که در مقابله با حوادث به آمادگی مطلوب دست یابیم، گفت: در کشور ما بیشتر به موضوع پاسخگویی و امدادرسانی اهمیت داده می‌شود از این رو بیشترین سرمایه‌گذاری برای تجهیز زیرساخت‌ها و تامین امکانات صورت می‌گیرد در حالیکه در کشورهای پیشرفته، ملاک، پیشگیری است به گونه‌ای که باید سطح آمادگی را ارتقا دهیم.

حسینی، از مقوله آموزش به عنوان مبنای رسیدن به جامعه تاب آور یاد کرد و گفت: به هر میزان که در حوزه آموزش موفق عمل کنیم به افزایش تاب آوری جامعه کمک خواهیم کرد. از این رو برگزاری دوره آمادگی و آموزش در دستور هلال احمر قرار دارد و به عنوان یکی از مردمی‌ترین نهادهای حاکمیت با حضور بخشی از فعالان این نهاد که داوطلبین هستند با اجرای دوره های آموزشی امداد و کمک های اولیه در سطوح مختلف بستر تحقق این مهم را فراهم می‌کند.

وی از اجرای طرح خادم با عنوان "خانواده آماده در شرایط سخت" و نیز طرح دادرسی با عنوان "دانش آموز آماده در شرایط سخت" یاد کرد و اظهار کرد: در سال 96 برای بالغ بر هزار خانوار و در سال جاری بالغ بر دو هزار خانوار ساوجی در قالب طرح خادم و 26 مدرسه با 900 دانش آموز در قالب طرح دادرس دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه و ملزومات برگزار شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ساوه در ادامه به برنامه‌های هفته هلال احمر در ساوه اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا و گلباران گلزار شهدا، دیدار با امدادگران پایگاه های امداد و نجات، برگزاری دوره‌های تکمیلی، برپایی ایستگاه سلامت، سخنرانی در نماز جمعه از اهم برنامه‌های این هفته است.

وی به اولویت‌های هلال احمر در سال 1397 نیز اشاره کرد و گفت: در اجرای سیاست‌های هلال احمر به دنبال برنامه‌ریزی برای ایجاد جامعه تاب آور متناسب با نیازهای شهرستان هستیم از این رو جذب و سازماندهی داوطلبان و جوانان جهت پاسخگویی بهینه در حوادث و سوانح، جذب و سازماندهی خیرین جهت انجام امور بشردوستانه و عام‌المنفعه از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این نهاد است.

حسینی به هویت‌سازی امدادگران هلال‌احمر و پاسداری از اعتماد عمومی و ارائه گزارش عملکرد به مردم با مشارکت داوطلبان به عنوان بازرسان توانمند و سرمایه‌های هلال احمر اشاره کرد که جزو اولویت های سال 1397 به شمار می رود.

وی در ادامه به فعالیت‌های هلال احمر در ایام نوروزی در قالب طرح امدادو نجات و ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی با رویکرد پیشگیری حوادث جاده‌ای اشاره کرد و گفت: با تلاش امدادگران و فرهنگ سازی با اجرای طرح کمپین نه به تصادفات در کنار سایر نیروهای خدمات رسان آمار تصادفات و سوانح جاده‌ای به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

رئیس جمعیت هلال احمر ساوه در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص میزان برخورداری هلال احمر این شهرستان از تجهیزات مناسب و زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی مطلوب به تصادفات و سوانح گفت: هلال احمر ساوه با استقرار سه پایگاه امدادونجات جاده‌ای و سه ست نجات، به تجهیزات امدادی و درمانی مجهز و از وضعیت قابل قبولی برای پاسخگویی به نیازهای شهرستان برخوردار است اما لازم است در کنار اورژانس در محور اتوبان ساوه همدان یک پایگاه امداد و نجات جاده ای هلال احمر نیز مستقر شود.

وی تصریح کرد: وظیفه ذاتی هلال احمر نجات و رهاسازی آسیب دیدگان سوانح و حوادث است اما در تحقق این رسالت با مشکلاتی نظیر تجمع بی مورد و اقدامات شتابزده مردم که می توان از آنان به عنوان تماشاچیان تعبیر کرد مواجه هستیم در حالیکه تجمع تماشاچیان در هنگام بروز حوادث یک خطر محسوب شده و مانع از تسریع در امدادرسانی به آسیب دیدگان خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه در حوادث باید فرهنگ سازی شود تا مردم با مدیریت در هنگام بروز سانحه به تسریع در امدادرسانی کمک کنند، اظهار کرد: نباید از زلزله بترسیم بلکه باید یاد بگیریم که با شرایط زلزله زندگی کنیم و با مقاوم سازی و آگاهی بخشی، زندگی در شرایط بحرانی و مواجهه با سوانح را فرا بگیریم.

وی در ادامه از تدوین طرح جامع مدیریت بحران در سال جاری با همکاری ستاد مدیریت بحران شهرستان و عملیاتی کردن آن با هدف پیشگیری از بروز خسارت بیشتر در هنگام سوانح و افزایش تاب آوری خبر داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group