شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

چندی پیش در نخستین همایش علمی نمایش درمانی ایران که در مشهد مقدس برگزار شد، "اصغر تنهایی" هنرمند ساوجی در عرصه تئاتر و نمایش موفق به کسب رتبه "خبره" از سوی انجمن تخصصی نمایش درمانی ایران شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، اعطای نشان خبره نمایش درمانی برای اولین بار به" اصغر تنهایی" هنرمند ساوجی از استان مرکزی و "حمید کیانیان" از خراسان رضوی صورت گرفت.

این همایش در دو بخش کارگاه نمایش و مقالات در 19 اسفندماه سال 96 در مشهد برگزار و از سوی هیأت علمی همایش متشکل از لیلا برون، مرجان کاشانی و مجید امرایی سه مقاله برتر و ۲ مقاله مشروط به اصلاح مجدد معرفی شدند.

بررسی نقش سایکودرام در بهبود ارتباطات بین فردی و مهارت های اجتماعی، اثربخشی رویکرد روان نمایشگری بر افسردگی، شادکامی و سازگاری اجتماعی دانشجویان ناشنوا، اثربخشی تئاتر درمانی بر ناگویی هیجانی زوجین معلول جسمی حرکتی، اثربخشی سایکودراما (روان نمایشگری) بر میزان عزت نفس و ابراز وجود دانش آموزان و بررسی تأثیر سایکودرام (فنون آینه و خود بازنمایی) برخود پنداره جوانان خطرپذیر پسر دوره دوم متوسطه از جمله مقالات برتر این همایش بود.

نظر به اهمیت نمایش درمانی در توانبخشی و بازتوانی جامعه هدف با محوریت درمان غیردارویی و هنر درمانی با عنوان نمایش درمانی در گفت و گویی با "تنهایی" به بررسی ابعاد گوناگون این هنر در درمان بیماران روحی و روانی پرداختیم.

اصغر تنهایی در این گفتگو به تاریخچه نمایش درمانی در گذشته اشاره کرد و گفت: نمایش درمانی برای اولین بار در ایران در دوران زندگانی بوعلی سینا و زکریای رازی انجام شد و بعدها با پیشرفت تکنولوژی در حوزه درمان بیماران به فراموشی سپرده شد و در حال حاضر به میزان بسیار محدود در برخی از نقاط کشور انجام می شود.

وی در ادامه به تعریف نمایش درمانی پرداخت و آن را درمانی کمکی و غیردارویی دانست که گردانندگان آن با خلاقیت حضوری و اجرای نمایش با هدف پیشگیری، توانبخشی و مراقبت روحی و روانی انسان در مکان ‌ های مختلف بسته به نوع درمان به اجرای نمایش می ‌ پردازند.

وی از نمایش درمانی به عنوان نوعی درمان گروهی، غیردارویی و بازی محور یاد کرد که در جهان به صورت فراگیر شناخته شده است و از جمله کاربردی ترین روش ‌ های روان درمانی با بهره گیری از ابزار هنر است و برای تمامی سنین قابل بهره برداری است.

تنهایی تصریح کرد: به اعتقاد آرماند والکاس نمایش درمانی بهره گیری از هنر نمایش برای کاهش مشکلات فردی و گروهی است. در این تعریف نمایش ابزاری درمانی است که سطح رفتاری و عاطفی افراد مراجعه کننده را تسهیل و سطح احساسات را بالا می برد.

وی گفت: نمایش درمانی روشی است که با رویکردی بازی محور، غیر دارویی، مداخله گر و غیر مستقیم با هدف تغییر نگرش به فرد اجازه می ‌ دهد تا برای مقابله با مسائل روحی و روانی به کمک تکنیک نمایش خود را به آرامش برساند و اعتماد به نفس خود را تقویت کند.

این خبره نمایش درمانی در ایران به زیرساخت ‌ های مورد نیاز برای فراگیر شدن این مهم اشاره کرد و گفت: برای معرفی این متد درمانی نیاز به شناسایی و ترویج آن از سوی جامعه هستیم.

وی گفت: نمایش درمانی به دنبال کاهش و پیشگیری از آسیب ‌ های اجتماعی با حضور کارشناسان اجتماعی در حوزه های مختلف است به عنوان مثال با مشارکت کارشناسان اجتماعی آموزش و پرورش می توان مشکلات روحی و روانی دانش آموزان را برطرف و افسردگی و استرس موجود در بین آنان را کاهش داد یا از بین برد.

تنهایی، خواستار حمایت مسئولان و همکاری مردم برای توسعه و شناساندن این ابزار هنری در درمان مشکلات روحی و روانی جامعه شد و افزود: استرس و افسردگی بیشترین بیماری ‌ های انسان را تشکیل می ‌ دهد و در کشوری مانند ایران شاهد بیشترین مصرف دارو برای درمان بیماری ‌ های این چنینی هستیم. براین اساس باید با یک عزم ملی و مشارکت همگانی به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای درمان بیماری های روحی و روانی غیردارویی باشیم تا مردم از عوارض مصرف داروهای شیمیایی در امان باشند.

وی گفت: نمایش درمانی به دنبال ایجاد و تقویت صلح و دوستی و آرامش بخشیدن به اجتماع است و در این مسیر به دنبال کسب درآمد و منافع اقتصادی نیست بلکه کاهش آلام روحی و روانی جامعه به مراتب لذت بیشتری نسبت به کسب درآمد اقتصادی از این مسیر دارد.

وی تصریح کرد: بخش اعظمی از جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی و قرار گرفتن در محدوده درآمدی متوسط و نبود مراکز تفریحی و شادی آفرین کافی دچار بیماری ‌ های روحی و روانی و استرس مفرط متاثر از گرفتاری های خانوادگی می شوند و مبتلا شدن برخی از افراد جامعه به آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد و ... از دیگر عواقب این شرایط است، به عبارتی شادی در جامعه کمرنگ شده است از این رو نمایش درمانی به دنبال پرکردن خلاء عاطفی برای جلوگیری از بروز آسیب ‌ های اجتماعی و تقویت فرهنگ شاد زیستن است تا جامعه بتواند با آرامش نسبت به آینده خود و حل مشکلات روزمره تصمیم گیری کند.

تنهایی، در ادامه خواستار مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی بویژه متولیان حوزه اجتماعی و فرهنگی جامعه برای اجرایی کردن اهداف این مقوله شد و از جهاددانشگاهی به عنوان نهاد آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی کشور خواست تا در ترویج و شناساندن این هنر درمانی هنرمندان را یاری کند.

اصغر تنهایی عضو انجمن نمایش درمانی ایران است که موفق به کسب عنوان خبره برتر نمایش درمانی در اولین همایش نمایش درمانی کشور سال 96 شد. وی کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که بازی در سریال ‌ های مامور بدرقه به کارگردانی سعید سلطانی، کلاه پهلوی به کارگردانی ضیاءالدین دری، سرزمین مادری به کارگردانی محمد رنجبر و جواد روستایی، خط روی خط به کارگردانی مونا زند، حکایت همچنان باقیست به کارگردانی قدرت الله فتحی و مجموعه طنز تنفس شبکه نسیم را در کارنامه خود دارد. بازی در فیلم سینمایی خنده در باران به کارگردانی داریوش فرهنگ از دیگر فعالیت ‌ های هنری اوست.

وی فعالیت هنری خود را در رشته تئاتر از سال 67 آغاز کرد و مسئولیت کارگاه نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت انجمن نمایش ساوه، مسئولیت مرکز آموزش شهروندی شهرداری ساوه و کارشناس فرهنگی شهرداری ساوه را در سوابق اجرایی خود دارد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group