سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

تمامی اخبار

دبیرخانه کارگر تشکیلات استان مرکزی گفت: کارگران باوفاترین یاران انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، داود میرزایی در نشست خبری دبیر و اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه در آستانه فرا رسیدن هفته کاروکارگر، اظهار کرد: کارگران از بدو انقلاب و در دوران شکل گیری نهضت و هشت سال دفاع مقدس در تمامی عرصه ها حضوری فعال داشتند و شهدای بسیاری را تقدیم نظام کردند.

وی بیان کرد: اعلام وفاداری کارگران به نظام اسلامی در مقاطع گوناگون موجب تقویت اقتدار نظام شده است به گونه ای که هیچ قدرتی به برکت حضور کارگران و پشتوانه مردمی آحاد مختلف ملت ایران توان تکاندن درخت تنومند انقلاب را ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه شریف کارگری با وجود دلبستگی عمیق خود به نظام اسلامی مورد برخی بی‌مهری‌ها قرار گرفته و در شرایط سختی به سر می‌برد، گفت: جامعه کارگری از نظر معیشتی در مضیقه است و اخراج‌های دسته جمعی، معوقات حقوق و مزایا، تعدیل نیرو و قراردادهای سفید امضاء موجب بروز مشکلات متعدد بین کارگران شده و سفره آنان را روز به روز تهی تر می کند.

میرزایی به تصویب قانون کار به عنوان دستاورد ارزشمند نظام و یادگار امام راحل اشاره کرد و گفت: ضمن احترام و تاکید بر صیانت از قانون کار اعلام می داریم اگر بنا بر اصلاح قانون کار باشد حتما باید منافع کارگران در آن ملاحظه شده و با نظر شرکای اجتماعی کارگری اصلاحات صورت گیرد.

وی در ادامه به برخی سیاست‌هایی که در گذشته در سازمان تامین اجتماعی با انتخاب مدیران سیاسی صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: در راستای اتخاذ تصمیمات نادرست و اعمال سیاست‌های غلط منابع این سازمان به غارت رفته و عملا این سازمان به حیاط خلوت مدیران تبدیل شده بود.

دبیر خانه کارگر استان مرکزی تصریح کرد: در دولت یازدهم با انتخاب یک فرد دلسوز و توانمند که از بدنه سازمان تامین اجتماعی است بخشی از مشکلات این سازمان برطرف شده است اما این سازمان همچنان میراث دار پیامدهای منفی و تبعات مدیریت ناتوان گذشته است.

وی از سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بین‌النسلی یاد کرد که درآمد آن حق‌الناس محسوب شده و از جیب کارگران تامین می‌شود و گفت: در سایه اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، دولت با هماهنگی مجلس، برای تامین کسری بودجه اجرای این طرح ناگزیر به دخل و تصرف در منابع این سازمان شده است و براساس تصمیمی که اتخاذ شده، منابع این سازمان به صندوف دولت واریز می‌شود.

میرزایی، اجرای این مصوبه با توجه به بدهی 150 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی را موجب بی‌اعتمادی کارگران به دولت تلقی کرد و گفت: جامعه کارگری در اعتراض به این مصوبه در مقابل شورای نگهبان تجمع کردند و خواستار نقض مصوبه مجلس شدند تا منابع سازمان تامین اجتماعی به صندوق دولت واریز نشود که متاسفانه محقق نشد.

این فعال حوزه کارگری در ادامه گفت: هم اکنون سازمان تامین اجتماعی ماهانه بالغ بر 6200 میلیارد تومان بابت هزینه درمان بیمه شدگان و حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت می‌کند و به دلیل درآمد پائین تر از میزان پرداختی با کسری بودجه مواجه شده و ناچار به استقراض از بانک‌هاست از این رو نباید درآمد این سازمان به صندوق دولت واریز شود.

وی ادامه داد: دولت برای پرداخت ماهانه سه هزار میلیارد تومان بابت یارانه مردم عزای عمومی اعلام می‌کند در حالیکه سازمان تامین اجتماعی دوبرابر پرداختی دولت به بیمه شدگان پرداخت می کند.

میرزایی به پائین بودن حقوق و دستمزد کارگران ایرانی نسبت به کارگران سایر کشورها به عنوان مشکل دیگر کارگران اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب میزان دستمزد کارگران ایرانی معادل 9 دلار در روز بود بود اما عدم توازن نرخ تورم با دریافتی کارگران و افزایش نامعقول قیمت دلار که با حداقل دستمزد همخوانی ندارد، هم اکنون دستمزد روزانه هر کارگر به 7 دلار کاهش پیدا کرده است.

وی با تقدیر از حمایت دولت بویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همراهی با کارگران با افزایش خوبی که در دستمزد سال جاری صورت گرفت و برای حداقل دستمزد کارگران شاهد افزایش 20 درصدی بودیم؛ گفت: التهابات ارزی اخیر و اقدام مافیای اقتصادی در کشور برای افزایش قیمت دلار موجب شده است که شیرینی افزایش دستمزد کارگران با افزایش قیمت دلار به کامشان تلخ شود.

میرزایی ابراز امیدواری کرد که با برگشت ثبات اقتصادی به کشور و ثابت ماندن قیمت دلار وضعیت معیشتی کارگران نیز بهبود یابد و سفره آنان تهی‌تر نشود.

وی از مسئولان خواست تا به هر نحو ممکن مطالبات کارگری را برآورده کرده و برای برطرف کردن مشکلات جامعه کارگری سازوکار مناسب اتخاذ کنند و نگران تجمعات کارگری و راهپیمایی‌های احتمالی برای احقاق حقوق خود نباشند چرا که یک کارگر با معوق شدن حقوق و مزایا و اجحافی که نسبت به وی صورت می‌گیرد چاره‌ای جز تجمع و راهپیمایی ندارد.

دبیر خانه کارگر استان مرکزی تصریح کرد: در وفاداری کارگران به نظام اسلامی و رهبری تردیدی وجود ندارد اما برای احقاق حقوق خود و برآوردن مطالبات ناگزیر دست به تجمعات و راهپیمایی در روز جهانی کارگر می‌زنند که البته در ابتدا حمایت خود را از نظام و رهبری اعلام داشته و سپس مطالبات خود را مطرح می‌کنند.

وی گفت: انتظار کارگران این است که به دنبال مطالبه معوق نباشند و در روز جهانی کارگر به جای پیشنهاد برای برگزاری راهپیمایی و تجمع در راستای مطالبه گری اقدام به برپایی جشن کنند اما انتظار داشتیم مجوز برگزاری راهپیمایی در استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور صادر می شد تا مسئولان اعتراضات کارگری در خصوص مشکلات متعدد و سرنوشتی که برخی کارخانجات مانند هپکو، مقره سازی و ... بدان دچار شدند را به صورت قانونمند و در چارچوب، بشنوند.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته کار و کارگر به برخی برنامه‌های این هفته در ساوه اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معظم شهدای کارگری و ایثارگران، گلباران گلزار مطهر شهدا، تجلیل از کارگران برتر زن، بازدید از برخی کارخانجات، دیدار با رهبری معظم انقلاب و ریاست جمهوری، حضور باشکوه جامعه کارگری در نماز جمعه و سخنرانی دبیر خانه کارگر از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خیراندیش عضو هیئت اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز کارگران را یکی از بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه معرفی کرد و گفت: مشکلات کارگران نظیر قراردادهای سفیدامضاء موجب شده است که به راحتی با سرنوشت آنان بازی شود.

وی در ادامه سیاست خانه کارگر را حمایت از جامعه کارگری دانست که در سه گروه انجام می‌شود و گفت: مطالبه از اداره کار، کارفرما و سازمان تامین اجتماعی، سیاست کاری خانه کارگر برای حمایت از قشر شریف کارگری است.

خیراندیش در ادامه از خانه کارگر به عنوان بزرگترین تشکیلات سازمان یافته کشور با عضویت بالغ بر 2.5 میلیون نفر یاد کرد و گفت: بالغ بر 45 هزار نفر عضو خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه هستند.

وی به برخی خدمات ارائه شده از سوی خانه کارگر اشاره کرد و گفت: انعقاد 200 قرارداد با مراکز خدماتی، درمانی و فروشگاه ها و ... برای بهره مندی اعضای خانه کارگر از مزایای آن از جمله اقدامات است.

خیراندیش از حوزه آموزش به عنوان اولویت فعالیت این مجموعه یاد کرد و گفت: با ارائه آموزش های متعدد و همزمان برای ظرفیتی بالغ بر 1500 نفر به دنبال بهبود اقتصاد و معیشت کارگران با تاکید بر درآمدزایی خانواده‌های آنان هستیم.

وی همچنین از انعقاد قرارداد خانه کارگر برای انجام بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند تا 15 اردیبهشت ماه از مزایای بیمه تکمیلی با تعهدات نسبتا مطلوب با پرداخت سالانه 384 هزار تومان برای هر نفر بهره‌مند شوند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group