شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: ایران از نظر مخاطرات طبیعی نظیر زلزله، سیل و ... در رتبه چهارم خاورمیانه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد بهاروند در آئین بهره‌برداری از سایت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و آغاز پنجمین مانور فراگیر مدیریت بحران با محوریت وقوع زلزله در ساوه اظهار کرد: ایران از حیث حوادث طبیعی در وضعیت نامناسبی قرار دارد به طوری که 90 درصد مناطق کشور زلزله خیز است.

وی بیان کرد: بیش از 70 درصد مناطق ایران در معرض سیل و افزون بر 80 درصد کشور با پدیده خشکسالی و گرما مواجه هستند.

فرماندار ساوه با تاکید بر اینکه برگزاری مانورها و همایش‌ها به ارتقای آمادگی و توان عملیاتی نیروهای خدمات‌رسان کمک شایانی خواهد کرد، گفت: در کنار آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های مناسب برای کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از بروز حوادث شد.

وی رعایت ضوابط و اصول فنی در ساختمان سازی و بکار بردن مصالح استاندارد و نیروهای ماهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: هر چقدر در تقویت زیرساخت ها تلاش کنیم قطعا تلفات جانی و مالی کاهش خواهد یافت که متاسفانه اینگونه عمل نشده است.

بهاروند تصریح کرد: با تشدید پدیده خشکسالی با معضلاتی نظیر کمبود آب، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین مواجه هستیم که در هنگام بحران مزید بر علت است و از این رو باید با ارتقای توانمندی موجب جلوگیری از بروز حوادث احتمالی باشیم.

وی در ادامه گفت: در کشوری نظیر ژاپن علیرغم وجود زلزله خیز بودن و وقوع زمین لرزه های با ریشتر بالا دغدغه ای وجود ندارد چرا که برنامه ریزی لازم برای تقویت زیرساخت ها صورت گرفته است و در کشور ما نیز فراهم کردن زیرساخت مناسب برای آرامش مردم و برطرف کردن نگرانی ها ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ساوه نیز گفت: پنجمین مانور فراگیر مدیریت بحران با محوریت وقوع زلزله به میزبانی ساوه و با حضور استان‌های معین شرکت آب و فاضلاب شامل استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان، البرز، قزوین، قم، همدان و لرستان و شهرهای معین اراک، مامونیه، دلیجان، تفرش، خمین و شازند با هدف توانمندسازی شرکت های آب و فاضلاب استان‌ها و شهرهای معین در مواجهه با موقعیت‌ های اضطراری و مقابله با آثار و پیامدهای بروز حوادث و بلایای غیرمترقبه بخصوص زلزله برگزار می‌شود.

ابوالفضل شهباز گفت: این مانور با مشارکت سازمان های مداخله‌کننده در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه نظیر هلال ‌ احمر، اورژانس، آتش ‌ نشانی، شهرداری، شرکت برق و ... برگزار و به منظور ارزیابی میزان آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه اجرا می شود.

وی بیان کرد: با اعلام آغاز مانور شاهد برپایی رژه ماشین آلات خواهیم بود و پس از استقرار فرماندهان استان های معین در چادر فرماندهی، دستور استقرار اکیپ‌های عملیاتی در محل های اجرای مانور صادر و با ابلاغ شروع عملیات اجرایی توسط فرماندهان استان های معین به اکیپ، گزارش لحظه به لحظه در مقاطع زمانی ارائه می‌شود.

در این مانور از دست اندرکاران و نمایندگان استان‌ها و شهرهای معین با اهدای تندیس مانور تجلیل شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: کاهش میزان بارش برف در استان مرکزی نگران کننده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، عبدالرضا خلیلی در آئین بهره‌برداری از سایت مدیریت بحران و پدافندغیرعامل و آغاز پنجمین مانور فراگیر مدیریت بحران با محوریت وقوع زلزله در ساوه با تاکید بر اینکه امسال سال خوبی در حوزه بارندگی نبود، اظهار کرد: کاهش میزان بارندگی ها و مواجه شدن کشورمان با پدیده خشکسالی وارد هشت سالگی شده است و لازم است مدیریت‌ها و برنامه ریزی ها برای مقابله با این پدیده و توجه به مصرف بهینه آب تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش ها در سال آبی 97-96 به طور قابل ملاحظه‌ای تنزل یافت، گفت: در ایران به عنوان یک کشور کم آب در سال های اخیر باید به گونه ای زیرساخت های لازم را فراهم کنیم که وضعیت منابع آبی مدیریت شود.

وی به تغییرات اقلیمی صورت گرفته در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی بوجود آمده در ایران موجب شده است که در استان مرکزی نیز میزان درجه حرارت 1.7 درجه سانتیگراد نسبت به 30 سال گذشته افزایش یابد.

مدیرعامل آبفای مرکزی گفت: در این استان بخصوص در مناطق جنوبی بطور متوسط بیش از چهار ماه و در حدود 18 بار برف می بارید اما در سال های اخیر این میزان به طور متوسط به حدود پنج برف کاهش یافته و در سال آبی جاری به دو برف بسیار کم رسیده که جای نگرانی دارد.

وی تصریح کرد: با وجود کاهش نزولات آسمانی اما مصرف آب در کشور افزایش یافته و توقعات مردم در حوزه مصرف آب نیز بیشتر شده است در حالی که باید با توجه به نگرانی هایی که در حوزه کمبود آب وجود دارد بر اساس همین میزان آب موجود برنامه ریزی کرد تا تنگناهای این حوزه بیشتر نشود.

خلیلی بر لزوم استفاده از تجهیزات و تاسیسات مناسب و هوشمند تاکید کرد و افزود: تاسیساتی که از گذشته مورد استفاده قرار می گیرد جوابگوی نیاز فعلی شبکه توزیع آب نیست و بعضا نیز فرسوده هستند و امکان سرویس دهی به مردم را ندارند که لازم است تجهیز و مناسب سازی شوند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه خیز بودن ایران گفت: جز شهرهای ساوه و زرندیه مابقی نقاط استان مرکزی در پهنه بندی وقوع زلزله جزو مناطقی هستند که احتمال وقوع در شهرهای آنها بسیار پائین است.

وی ادامه داد: برگزاری مانور فراگیر مدیریت بحران با محوریت وقوع زلزله تمرینی برای آمادگی بیشتر در هنگام وقوع حوادث طبیعی نظیر زلزله است. سالانه شاهد وقوع زمین لرزه در کشور هستیم و در زلزله اخیر کرمانشاه، استان مرکزی جزو استان های پیشگام در خدمت رسانی به مردم زلزله زده بود و به عنوان استان معین بیشترین کمک‌های را ارائه کرد که مورد تقدیر مسئولان کشوری و وزارت نیرو قرار گرفت.

مدیرعامل آبفای مرکزی تصریح کرد: 33 شهر استان مرکزی تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی هستند و 76 درصد جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند که ضرورت مقابله با بحران بویژه در وقوع زلزله دوچندان است.

وی گفت: برای مقابله با خشکسالی اخیر در شهرهای استان افزون بر 25 میلیارد تومان برای هوشمند کردن شبکه‌ها و تکمیل طرح‌ها هزینه شده است اما با این حساب تنگاهای ابی تمام شدنی نیست و مشارکت همه مردم و مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، پنجمین مانور فراگیر مدیریت بحران با محوریت وقوع زلزله به میزبانی ساوه و با حضور استان‌های معین شرکت آب و فاضلاب شامل استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان، البرز، قزوین، قم، همدان و لرستان و شهرهای معین اراک، مامونیه، دلیجان، تفرش، خمین شازند با هدف توانمندسازی شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها و شهرهای معین در مواجهه با موقعیت‌های اضطراری و مقابله با آثار و پیامدهای بروز حوادث و بلایای غیرمترقبه بخصوص زلزله برگزار شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group