يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

رییس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه عملکرد باغات انار را در سال‌های اخیر به طور میانگین 30 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: حداکثر چهار تا پنج سال نیاز است تا عملکرد باغات این شهرستان به عملکرد سال‌های قبل از سرمازدگی 86 بازگردد.

 

 

حسین قاسمی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، گفت: از سال 86 به بعد باغات انار این شهرستان به علت سرمازدگی کف بر شد، اما قبل از این تاریخ برداشت سالانه این محصول توسط هر کشاورز نمونه بیش از یکصد تن در هر هکتار بود.

 

 

قاسمی سرمای ویران‌گر سال 86 و خسارت‌های حاصله را یادآوری کرد و گفت: پس از سال 86 باغات انار جوان شده‌اند و پس از طی‌کردن پروسه پنج ساله در حال حاضر روبه بهبودی رفته‌اند و تولیدات آنها به حد مطلوبی رسیده است.

 

وی اظهار کرد: اگر دنیا طالب انار ساوه است به این  دلیل است که در تولید انار از هیچگونه سمی استفاده نمی‌شود و در اصل تولید انار نیازی به  استفاه از سموم شیمیایی ندارد و شرایط اقلیمی منطقه این امکان را فراهم کرده است.

 

قاسمی اظهار داشت: از به طور میانگین 15 تن در هکتار انار برداشت می شود و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 40 هزار تن برسد.

 

وی با اشاره به تولید انار در دو هزار و 500 هکتار باغات بارور ساوه و با بیان اینکه یک سوم تولید انار ساوه صرف صنایع تبدیلی می‌شود، اظهار کرد: عمده انار این شهرستان به دیگر استان‌ها و کارخانجات فروخته می شود و آنقدر از این محصول باقی نمی‌ماند که باغدار بخواهد انار را تا شب عید انبار کند؛ البته برخی باغداران انار را چهار تا پنج ماه انبار می‌کنند.

 

قاسمی گفت: اگر بخش خصوصی متقاضی احداث سردخانه ویژه انار باشد از طریق سازمان جهاد کشاورزی می‌توانیم جهت ایجاد سردخانه تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها بگذاریم.

 

رییس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه در پایان با بیان اینکه برای احداث باغ نیز تسهیلات ویژه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، افزود: با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی اعتباری بالغ بر سه میلیون در هکتار در اختیار باغدار قرار می‌گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group