شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

از 150 هکتار باغ زیتون در ساوه 30 تن زیتون برداشت شد .

 

سیدرضا مرتضوی‌نیا معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، اظهار داشت: حدود سال 80 باغ زیتون ساوه شروع به کار کرد و سال 86 به دلیل سرمای بیش از حد تقریبا باغ از بین رفت و تمام درختان و گیاهان سرمازده شدند.

وی باتاکید براینکه تولید زیتون سیاه در ساوه انجام نمی‌شود و در حال حاضر در باغات زیتون ساوه دو نمونه زیتون در حال رشد است که شامل زیتون روغنی و زیتون زرد می‌شود افزود: زیتون گیاه مدیترانه‌ای است و به مناطق گرم و مرطوب نیاز است به همین دلیل عملکرد ما به قدر کشورهای مدیترانه‌ای قابل قبول نیست اما در کل اقدامات خوبی از نظر کیفیت، کمیت و سن گیاه داشتیم.

مرتضوی تصریح کرد: علیرغم گرمای هوا، خاک نامساعد و شوری خاک، در تولید زیتون عملکرد خوبی داشتیم و برداشت قابل قبولی نیز اتفاق افتاد. در همین راستا روغن زیتون ساوه طبق بررسی‌های لازم کلیه شرایط برای مصرف را داشته است و به نوعی بهترین روغن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تاثیر منفی که در این باغات داشتیم مربوط به سرمای سال 86 بود گفت: در آن سال درخت‌ها بعد از هفت سال به بار نشسته بود اما سال 86 سرما به منفی شانزده و هفده درجه رسید و در مواردی منفی بیست درجه زیر صفر را تجربه کردیم و این امر همه درختان را از به بین برد و درختان مجددا رشد کردند.

معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساوه مساحت باغات زیتون ساوه را 150 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: باغ مادر زیتون که اولین باغ زیتون ساوه است چهار هکتار است که سازمان پارک‌ها وفضای شهر شهرداری ساوه متولی نگهداری است و از کل باغات شهرستان میزان 50 هکتار بارده و مثمر است و امسال حدود 30 تن برداشت محصول زیتون داشتیم.

وی درخصوص اهداف احداث باغات زیتون در ساوه گفت: هدف اصلی افزایش فضای سبز شهرستان بود  اما با توجه به اینکه زیتون گیاه مقاومی است و از نظر نیاز به آب و خاک مقاومت دارد و در هر شرایط رشد می‌کند این اقدام به تولید محصول هم انجامید.

مرتضوی نیا خاطرنشان کرد: به اهداف مورد نظر رسیدیم و درحال حاضر در کمربند سبز ساوه بیش از 100 هکتار زیتون کاری داریم که به تلطیف هوا و افزایش فضای سبز کمک شایانی کرده است و از طرفی مردم در فصل آن از میوه این درختان استفاده می‌کنند.

وی یکی از اهدافی که جهاد کشاورزی پیگیر آن بود را ایجاد و نگهداری باغات مادر زیتون دانست و گفت: این باغات کلکسیونی از نهال و باغ پایه هستند و گلخانه‌هایی که از نظر جهاد کشاورزی تایید شده‌اند می‌توانند از این باغ به قلمه‌گیری بپردازند و این قلمه‌گیری خود به هرس درختان نیز کمک می‌کند. در حال حاضر کرمان، یزد و اصفهان نیز از این قلمه ها استفاده می‌کند؛ همینطور عراق نیز از بازارهای صدور این نهال است.

مرتضوی‌نیا تولید زیتون‌ در ساوه را کاملا ارگانیک عنوان کرد و گفت: مهمترین آفت زیتون، مگس زیتون است که در باغات زیتون شمال کشور مشکل‌زا شد اما درباغات ساوه بسیار کم با این آفت مواجه بودیم و خسارتی را به جا نگذاشت. البته شرایط محیطی بسیار مهم است، با توجه به اینکه رطوبت در شمال کشور بیشتر است فعالیت این آفت بیشتر است اما در ساوه خوشبختانه این آفت عامل نگرانی نیست.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group